مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶
۰ نفر

حامد فوقانی: در میانه ۴ شریان بزرگ شهر، سکوت خاصی حکمفرماست. آرامش‌اش را با آن هیبت به رخ می‌کشد.

برج میلاد

اگرچه محیط اطرافش دقیقا شبیه جایی است که انگار همین چند وقت پیش کلی خاطره و اتفاق را پشت سر گذاشته. آن‌قدر قدبلند هست که از دوردست‌ها بشود با انگشت اشاره نشانش داد. اینجا نماد جدید تهران قرار دارد؛ برج میلاد که نوروز امسال باز هم رکورد زد.

اگرچه از نظر بلندی و ارتفاع سرآمد است و مشهور اما با برنامه‌هایی که به مناسبت‌های مختلف در مجموعه برج برگزار می‌شود، رکوردهایی را به نام خود ثبت کرده تا بیشتر سر زبان‌ها بیفتد. حالا گردشگرانی که به تهران می‌آیند، به‌خصوص در ایام نوروز، مطمئنا سعی می‌کنند بازدید از برج میلاد و حضور در برنامه‌هایش را از دست ندهند. آن‌طور که مدیرعامل برج میلاد می‌گوید امسال برنامه‌ها با نظم و شور خاص‌تری برگزار شده و به همین دلیل حضور میلیونی بازدیدکنندگان رقم خورده است.

علی درویش‌پور از ثبت رکورد جدید در جشنواره نوروزگار امسال برج میلاد خبر می‌دهد و این برنامه را یکی از موفق‌ترین نمونه‌های جذب گردشگر معرفی می‌کند. او همچنین خبر از اجرای برنامه‌های جدیدی می‌دهد که می‌تواند به معرفی یکی از نمادهای اصلی شهر تهران بیش از پیش کمک کند. درویش‌پور می‌گوید که بحث گردشگری در ششمین برج مخابراتی بلند دنیا، در اولویت قرار گرفته و ظرفیت‌هایی ایجاد شده که می‌تواند پایتخت کشور را که نماد بسیارشاخصی ندارد، صاحب یکی از ویژه‌ترین نمادهای دنیا کند.

با او درباره این مسئله گفت‌وگو کرده‌ایم؛ درباره اینکه چطور می‌شود هرچه بیشتر برج میلاد را در ذهن‌‌ها به‌ عنوان نماد تهران، در کنار برج آزادی شناساند. او در گفت‌وگویش همچنان که دفتر نظرات مسئولان، پس از بازدید نوروزی را ورق می‌زد، صحبت‌ از ایده‌های خلاقانه به میان آورد. بخشی از گفت‌وگو با درویش‌پور، قدم‌زنان پای برج میلاد رقم خورد؛ همان جایی که از ابتدای عید تا پایان تعطیلات، هرروزه پذیرای هزاران مهمان بود.

  • آقای دکتر طبق آماری که ارائه شده جشنواره نوروزگار امسال، بیش از یک‌میلیون و 730هزار نفر بازدیدکننده را به مجموعه برج میلاد کشانده است؛ در حالی که سال قبل حدود یک‌میلیون نفر از برج بازدید کردند. چه شده که برج میلاد این حجم بازدیدکننده داشته و روزبه‌روز و سال به سال بر تعداد آنها افزوده می‌شود؟

امسال ما برگزاری جشنواره نوروزگار را در دستور کار قرار دادیم که بخش‌های متفاوت‌تری نسبت به سال‌های گذشته داشت. در این بین برای اینکه جشنواره به بهترین شکل ممکن برگزار شود، تمام برنامه‌ها را با این هدف طراحی کردیم که در آنها همه نوع قشر و سلیقه‌ای در نظر گرفته شوند. برای برنامه‌هایی که قرار شد اجرا شوند، یک‌شبه تصمیم‌گیری نکردیم بلکه از ماه‌ها قبل بررسی‌ها را آغاز کردیم و نظرات مختلف را جویا شدیم. همگی کارشناسان حاضر در جلسات معتقد بودند که باید برنامه‌هایی اجرا شود که در آنها ذائقه‌های مختلف پوشش داده شود و همه رده‌های سنی را در بر بگیرند.

سپس طرح‌هایی ارائه شد که به‌جرأت می‌توان گفت برخی از آنها نخستین‌بار بود که در ایران به اجرا درمی‌آمد؛ آنهایی که روی آموزش کودکان و نوجوانان تمرکز داشت. از طرف دیگر هم یادمان بود که بازدیدکنندگان نوروزی از سراسر کشور به تهران می‌آیند و بنابراین باید برنامه‌ها برای همگان مناسب باشد؛ این شد که لحظات خوش و خاطره‌انگیزی در برج میلاد رقم خورد.

حالا می‌توانیم بی‌هیچ اغراقی بگوییم که برج میلاد به‌معنای واقعی نبض تپنده گردشگری تهران و ایران است. از این حیث می‌گویم نبض تپنده که عدد یک‌میلیون و 730هزار بازدید نوروزی در سال97 بی‌همتاست و کم‌رقیب به حساب می‌آید. به ‌نظر من و کارشناسان، نوع برنامه‌ها باعث رقم‌خوردن چنین رکوردی شد. این مسئله سبب شد که خیلی از مردم ایران با یکی از مهم‌ترین نمادهای تهران بیشتر آشنا شوند. مقامات و مسئولانی هم که حضور پیدا می‌کردند همگی اذعان داشتند که نماد پایتخت کشور اکنون مهد تفریح و نشاط و آرامش شده است و وجود چنین ویژگی‌ای برای یک المان بزرگ شهری، بسیار خوشحال‌کننده است.

  • آیا نماد جدید تهران ظرفیت این حجم بازدیدکننده را داشت؟

از همان ابتدای نوروز، شاهد ورود حجم بالای خودروها به مجموعه بودیم؛ ازدحام آن‌قدر بود که به پارکینگ‌هایی بیش از ظرفیت نیاز داشتیم؛ به خاطر همین، برای استفاده از پارکینگ طبقاتی بیمارستان میلاد، با مسئولان آن هماهنگی کردیم و افراد را با ون، به داخل مجموعه، انتقال می‌دادیم. اما باز هم فضا کم بود؛ به همین دلیل پارکینگ دانشکده علوم پزشکی را هم کاملا در اختیار گرفتیم و سپس از زمین حاشیه بزرگراه حکیم هم بهره بردیم.

زمین کارتینگ مجموعه و 3قواره زمین زیر رستوران ایوان را نیز به‌ناچار به پارکینگ اختصاص دادیم. البته پیش‌بینی این موارد را کرده بودیم؛ تا جایی که هماهنگی‌ها برای پارک خودروها در مسیر آرش تا حکیم، آرش تا پارکینگ طبقانی برج، محدوده پل کابلی در بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری و مسیر انتقال خون انجام شده بود و راننده‌ها خودروهایشان را در آن محل‌ها بی‌هیچ مشکلی پارک می‌کردند.

ما یکی از معدود نمادهای شهری به‌حساب می‌آییم که در مجموعه، دارای امکانات خاصی هستیم و این می‌تواند به معرفی و ماندگاری برج میلاد در ذهن‌ها بسیار کمک کند؛ مثلا به نظر من، در «شهر مشاغل کودکان» نه‌تنها بچه‌ها که بعضا والدینی هم که در دوران کودکی خود تجربه‌کردن برخی مشاغل را در رویاهایشان می‌پرورانده‌اند، از نزدیک به تماشای کارهای خلاقانه‌ای می‌نشینند که می‌تواند خاطره‌ای جذاب از برج میلاد را در ذهن آنها شکل دهد.

یا مثلا برج، دارای کارتینگ، پینت‌بال، پل معلق، زیپ‌لاین، اتاق فرار و دلفیناریوم است؛ دلفیناریومی که اغلب در شهرهای ساحلی ایجاد می‌شود. بنابراین داشتن امکانات مختلف سبب شده که برج میلاد به‌عنوان یک نماد شهری با اتفاقات و لحظات خوب، در خاطر افراد باقی بماند.

  • برج میلاد یک برج مخابراتی به‌حساب می‌آید اما به‌هرحال نمی‌توان از اینکه یک‌نماد گردشگری نیز هست چشم‌پوشی کرد. به نظر شما چه باید کرد که میلاد از این حیث بیشتر شناخته شود؟

ما همچنان دنبال این هستیم که طرح‌های جدید و جذابی را برای مخاطبان به اجرا درآوریم؛ به‌خصوص در مناسبت‌های خاص مثل ‌ماه مبارک رمضان و تابستان. من عقیده دارم که وقتی فردی فقط یک‌بار از سازه اصلی برج بازدید کرده باشد، بارهای دیگر این سازه برای او جذابیت ندارد؛ بنابراین باید طرح‌ها و برنامه‌هایی اجرا کنیم که پای او باز هم به مجموعه باز شود. سرگرمی‌هایی که با شرایط محیطی برج برگزار می‌شود دقیقا متناسب با این رویکرد است و چه بهتر از این؟ از الان برای ‌ماه مبارک برنامه داریم.

سرای ایران در طبقات تجاری دوم و سوم برج با تلفیق فضاهای سنتی و مدرن و اقلیم و فرهنگ استان‌ها به اجرا درمی‌آید. چه نمادی می‌توان پیدا کرد که وقتی هر کسی در آن پا می‌گذارد انگار از خیلی از مکان‌های کشور بازدید کرده است؟

  • آقای دکتر اما منظور ما کمک به ثبت هرچه بیشتر برج میلاد به‌عنوان نماد است. اگرچه اکنون در معرفی تصویری تهران، اغلب سعی می‌شود که برج میلاد در کادر قرار بگیرد و این نشان می‌دهد که یک نماد تقریبا شناخته‌شده است ولی به‌نظر می‌رسد که این مقدار تلاش، کافی نیست و باید کارهای دیگری نیز انجام شود.

ببینید! من خیلی با این حرف که برج میلاد هنوز به‌عنوان نماد شناخته نشده، موافق نیستم. آیا برج ایفل پاریس چنین امکاناتی دارد یا تنها سازه‌ای فلزی‌است که بازدیدکننده می‌تواند به طبقات بالای آن برود و سپس تمام؟ ما در عید شرایط ویژه‌ای را برقرار کردیم که بیش از یک‌میلیون و 700هزار نفر از برج میلاد بازدید کردند؛ آن هم بدون هیچ مشکل خاصی و در آرامش و نظم کامل. باز هم تکرار می‌کنم که به این شکل، برج میلاد به‌عنوان یک نماد با مجموعه‌ای متنوع می‌تواند در ذهن‌ها خاطره بسازد. اگر سرفصل‌ها و برنامه‌های ویژه را در طول سال دائمی کنیم، مطمئنا به چنین امری کمک کرده‌ایم.

در ضمن با یک تیر دو نشان زده‌ایم؛ هم به گشت‌و‌گذار مردم و بحث توسعه گردشگری پرداخته‌ایم و هم برج میلاد از منظر یک ‌نماد شهری، جذاب‌تر شده است. یادمان نرود که برج میلاد نمادی از یک تهران مدرن و متفاوت از تهران قدیم است. این برج، نشان از آن دارد که سازه‌ای با مشخصات ویژه به دست مهندسان ایرانی ساخته شده است. از طرف دیگر درصد بالایی از رویدادهای بین‌المللی و کنفرانس‌های مهم در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود. مگر ممکن است این حضور به شناخت بیشتر برج میلاد به‌عنوان نماد کمک نکند؟

  • با وجود این شهرهای دیگر دنیا برای معرفی نمادهای خود اقدامات دیگری انجام می‌دهند. مثلا در خیلی از جاها لگو و جورچین برج ایفلی که گفتید به فروش می‌رسد. یا در دوبی، خیلی از مغازه‌ها جاسوئیچی و نوشت‌افزاری را که روی‌ آنها عکس و شمایل شتر نقش بسته به فروش می‌رسانند. در برلین، تصویر برج تلویزیون خیلی جاها دیده می‌شود و همین‌طور برج کج پیزا. آیا در مورد برج میلاد هم نمی‌شود چنین کارهایی انجام داد؛ مثلا تی‌شرت‌هایی عرضه شود که روی آنها عکس برج میلاد چاپ شده باشد.

بله. برج، جای بیشتری برای شناخت دارد. معرفی بخش کالبدی این سازه و برج، کاملا به اتمام رسیده و ما باید وارد بخش محتوایی شویم و آگاهی‌بخشی برای مردم داشته باشیم. هنوز بسیاری از افراد، برج میلاد را به ‌معنای واقعی نمی‌شناسند؛ چراکه تصورشان این است که وقت‌گذراندن‌شان در برج میلاد، هزینه‌بردار است؛ در صورتی که با شناخت کافی می‌توانند هزینه کمی بپردازند و از طبقات برج، بازدید و از رستوران‌هایی که تفاوتی با رستوران‌های سطح شهر ندارد، استفاده کنند. اما به هرحال داریم روی موضوعاتی مشابه آنچه مثال زدید، کار می‌کنیم؛ چه‌بسا که در سرای ایران بخش قابل‌توجهی را به تولید محتوا و اقلام مربوط با نماد برج میلاد اختصاص دهیم.

  • به‌نظر شما تهران، نماد، کم ندارد؟

نه‌تنها در تهران بلکه در اکثر شهرهای کشور همین‌طور است. در این حوزه، از ظرفیت‌هایی که هست، خیلی استفاده نشده و ضعیف بوده‌ایم؛ اگرچه جا برای کار در ایجاد نمادها و یادمان‌های ملی زیاد است.

  • نوروزگار برج میلاد چطور پربازدید شد؟

از میدان آرش تا گذرگاه ملل، برنامه گذر تهران به اجرا درآمد و غرفه‌هایی به سبک و سیاق تهران قدیم بر پا شد. کاروان گل و گیاه و حضور موزیسین‌ها باعث می‌شد که بازدیدکنندگان با حال و حس خوب وارد مجموعه شوند.

در گذرگاه ملل، موسیقی اصیل آیینی و اقوام ملل ایرانی چون آذری، کرد، لر، بلوچ، بندری، خراسانی و گیلکی به اجرا درآمد.

در مجموعه گالری غربی برج با رویکرد حمایت از کسب‌‌وکارهای خلاقانه و تسهیل معرفی فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، گردهمایی استارتاپ‌ها در قالب نمایشگاهی با عنوان «تهران شهر فردا/ تهران شهر هوشمند» صورت گرفت. در این محل جوانان فرصت معرفی کارهای خلاقانه و اپلیکیشن‌های کاربردی خود را پیدا کردند. در این میان تفاهمنامه‌های همکاری هم بین بازدیدکنندگان و عرضه‌کنندگان به امضا رسید.

در گالری شرقی برج میلاد و در بخش سرای ملل، کشورهای مختلفی ازجمله آفریقای‌جنوبی، هندوستان، فرانسه، لبنان و کوبا صنایع‌دستی و سوغات خود را در معرض دید گذاشتند.

در محوطه بیرونی برج، غرفه‌هایی برپا شدند که سوغات و صنایع‌دستی شهرهای کشور را عرضه می‌کردند.

در سالنC مجموعه «شب فیروزه‌ای» با همکاری صداوسیما به اجرا درآمد.

شهر مشاغل کودکان مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در این شهر کودکان، زمان را دور می‌زنند و به دنیای بزرگ‌ترها پا می‌گذارند تا مهارت‌های مشاغل مختلف را هنگام بازی تجربه کنند. بچه‌ها در این شهر به نقش آتش‌نشان، مکانیک، خلبان، پزشک، خبرنگار و... می‌روند و رویاهایشان را با واقعیت پیوند می‌زنند.

در مجموعه نمایشگاهی برج میلاد، سالن‌های A و B نمایشگاه‌های موتوسیکلت‌ها و خودروهای کلاسیک و مدرن برپا شد که یکی از بخش‌های جذاب نوروزگار امسال به‌شمار می‌رفت. نمایشگاه موتورسیکلت‌ها در این نمایشگاه برای نخستین‌بار بود که رونمایی می‌شد.

میزان استقبال برای بازدید از طبقات برج، گنبد ‌آسمان، سکوی دید باز، موزه مشاهیر و موزه شهرداری در ایام نوروز بسیار جالب بود.

در عید نوروز کنسرت‌های برج میلاد تهران در قالب نوای بهار و 3بخش کنسرت پاپ، سنتی و بین‌الملل برقرار بود. کنسرت لئو روخاس معروف به پسر خورشید یکی از جذاب‌ترین‌ها بود. او یکی از مشهورترین نوازندگان فلوت پن است که در اجرای پیانو و دیگر سازهای آمریکای جنوبی نیز توانایی خوبی دارد.

کد خبر 403028

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha