سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان کشورمان به منظور هماهنگ‌سازی و یکپارچه‌سازی حواس پنج‌گانه در کودکان اوتیستیک، موفق به ساخت دستگاه یکپارچگی حسی اوتیسم شدند.

به گزارش ایسنا، آرزو فقیهی، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی برق و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامي که موفق به ساخت این دستگاه شده است، همراه با گروهی دانش‌آموزی در سیزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی روبوکاپ آزاد ایران ۲۰۱۸ شرکت کرده و به مقام نایب قهرمانی این مسابقات دست یافته است.

وی درباره کارکرد این دستگاه در زمینه هماهنگ‌سازی و یکپارچه‌سازی حواس پنج گانه در کودکان اوتیستیک، گفت: این دستگاه با تقویت و تعدیل حواس پنج گانه باعث تشخیص و تصویرسازی در ذهن کودکان مبتلا به اوتيسم شده و به درمان آنها کمک می‌کند.

به گفته فقیهی، دستگاه یکپارچگی حسی اوتیسم بیشتر جنبه توانبخشی دارد و در کلینیک‌های توانبخشی مورد استفاده کاردرمان‌ها قرار می‌گیرد.

محقق واحد علوم و تحقیقات، با بیان اینکه «دستگاه یکپارچگی حسی اوتیسم» نمونه خارجی ندارد و برای اولین بار در ایران ساخته شده است، خاطرنشان کرد: این دستگاه چون نمونه دیگری در دنیا نداشته است، موفق به راهیابی به مسابقات اختراعات Itex2018 مالزی شده است.

فقیهی در زمینه تلاش‌های صورت گرفته برای صنعتی شدن این دستگاه نیز گفت: برای صنعتی شدن این دستگاه ارزیابی‌های لازم برای تولید انبوه آن صورت گرفته و پس از نهایی شدن قرارداد با سرمایه‌گذار، به تولید انبوه می‌رسد.

وی افزود: در جریان برگزاری مسابقات، یک شرکت استرالیایی سفارش خرید ۱۰۰ عدد از دستگاه را ارائه کرده است که در آینده نزدیک قرارداد آن منعقد می‌شود.

آرزو فقیهی به همراه امید فقیهی دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی عمران دانشگاه فنی و حرفه‌ای، سرپرستی گروهی 6 نفره متشکل از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی کرج را در قالب آکادمی تحقیقاتی ژوبین برعهده دارند که پژوهش و ایده‌پردازی‌های این گروه به ساخت دستگاه یکپارچگی حسی اوتیسم منجر شده است.

دستگاه یکپارچگی حسی اوتیسم، یک سیستم مکاترونیکی است که این گروه به سرپرستی آرزو فقیهی دانشجوی واحد علوم و تحقیقات، با آن در سیزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی روبوکاپ آزاد ایران ۲۰۱۸ شرکت کرده و حائز مقام نایب قهرمانی جهان شدند. این تیم در نتیجه کسب مقام نایب قهرمانی سیزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی روبوکاپ آزاد ایران ۲۰۱۸ توانست به نمایندگی از کشور ایران به مسابقات بین‌المللی روبوکاپ کانادا ۲۰۱۸ راه پیدا کند.

آرزو فقیهی معتقد است: تشکیل این گروه گامی در جهت ثبت یک روش آموزشی بومی نوین، تسهیل روند آموزش، پژوهش، ساخت و تولید برای دانش‌آموزان است.

کد خبر 403024

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha