یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: سعدی و پترارک دو شاعر تغزلی و غنایی در شعر فارسی و ایتالیایی هستند.

همایش سعدی و پترارک

 

غزل سعدی اوج شعرهای عاشقانه‌ی انسانی است و با این‌که در غزل عاشقانه سرآمد است اما عارفانه‌ها و غزلیات پندآموز او نیز کم‌نظیر است. پترارک هم بیشترین تاثیر را بر ادبیات دوران بعد از خود داشته و کسانی چون بوکاچو، چاسر و شکسپیر از او تاثیر پذیرفته‌اند. شباهت‌های بسیاری می‌توان در اشعار و آثار سعدی و پترارک یافت.

همایش سعدی و پترارک در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۲۸ و ۲۹ فروردین ساعت ۱۶ در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر، نبش کوچه‌ی سوم برگزار می‌شود.

سعدی‌شناسان و پترارک‌شناسانی که در این دو روز سخن می‌گویند و عنوان سخنرانی‌شان به شرح ذیل است: دکتر سعید حمیدیان (سخنانی ناگفته یا ناشکافته درباره‌ی غزل سعدی)، دکتر میرجلال‌الدین کزازی (چالش سعدی با سنایی)، دکتر فائزه مردانی (سعدی‌پژوهی در ایتالیا، نگاهی به چند ترجمه از گلستان)، دکتر شیده احمدزاده (نوستالژی پترارک در غزلیات شکسپیر)، دکتر نسرین فقیه‌ملک‌مرزبان (تفاوت گفتمان عشق در ادبیات فارسی و ادبیات ایتالیایی با مطالعه موردی قله‌های غزل فارسی با لئو پاردی و پترارک)، دکتر فاطمه عسگری (چهره و هویت معشوق در اشعار پترارک و سعدی)، دکتر فرح نیازکار (سعدی و پترارک: جانمایه‌ی غزل، جوهره سونت)، دکتر ایمان منسوب‌بصیری (پترارک و ادبیات روم باستان)، میترا مظاهری (پژوهشی تطبیقی در باب عناصر سنت‌های عاشقانه غزل سعدی و سونت‌های عاشقانه‌ی پترارکی)، زهرا زواریان، فرشته نوبخت، الهام فلاح (از سعدی چه آموخته‌ام؟)

این همایش به همت مرکز فرهنگی شهر کتاب، مرکز سعدی‌شناسی، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا، دانشگاه ساپینزای رم و دانشگاه بولونیا در ایران و ایتالیا برگزار می‌شود و ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.

کد خبر 402828

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha