همشهری آنلاین: مارگارت اتوود که رمان «سرگذشت ندیمه» او به یک سریال تلویزیونی موفق تبدیل شده، معتقد است تروریست‌های ۱۱ سپتامبر برای به سرانجام رساندن ماموریت خود از مجموعه فیلم‌های «جنگ‌های ستاره‌ای» الهام گرفته‌اند.

مارگارت اتوود

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از ورايتي، نويسنده نامدار كانادايي پرونده رويدادهاي تروريستي 11 سپتامبر 2001 و انفجار برج‌هاي دوقلوي نيويورك را زماني باز كرد كه مشغول بحث درباره اپراي «سرگذشت نديمه» بود؛ اجرايي كه سال 2000 در دانمارك روي صحنه رفت و در بخش‌هايي از آن از تصاوير ساختگي انفجار چند ساختمان معروف دنيا از جمله برج‌هاي دوقلوي سازمان تجارت جهاني استفاده شده بود.

پس از فروريختن برج‌هاي دوقلوي نيويورك در سپتامبر 2001، آن تصاوير از اپراي «سرگذشت نديمه» حذف شد تا در روايت آينده‌نگرانه آن خللي وارد نشود. حالا نويسنده 78 ساله معتقد است تروريست‌ها نقشه كوبيدن هواپيما به برج‌هاي سازمان تجارت جهاني را نه از اپراي او، بلكه از «جنگ‌هاي ستاره‌اي» الهام گرفته‌اند. اتوود بيش از 55 جايزه ملي و بين‌المللي در كارنامه دارد كه در ميان آنها جايزه من بوكر جزو شاخص‌ترين‌هاست.

اشاره نويسنده تحسين‌شده كانادايي به نخستين «جنگ‌هاي ستاره‌اي» است كه در صحنه‌اي از آن لوك اسكاي‌واكر با همراهي هان سولو به ستاره مرگ حمله و آن را منفجر مي‌كند. هر چند در فيلم هواپيمايي به ستاره كوبيده نمي‌شود و انفجار حاصل موشك‌ها و اژدرهايي است كه از سفينه‌ها به سوي آن پرتاب مي‌شود. به اين ترتيب، سخت مي‌توان شباهتي ميان هواپيماهاي كوبيده‌شده به برج‌هاي دوقلو و «جنگ‌هاي ستاره‌اي» يافت.

اتوود در اين باره معتقد است: «درست پس از فررويختن برج‌هاي نيويورك آنها گروهي از فيلمنامه‌نويسان هاليوودي را گرد هم آوردند تا بگويند ماجرا و داستان چگونه پيش مي‌رود. نويسندگان علمي خيالي به لطف پيش‌بيني آينده بهترين گزينه براي نوشتن اين فيلمنامه‌ها هستند. هر چند تمام روايت‌هاي آنها درست از آب درنمي‌آيد اما چند موقعيت جذاب درباره "چه مي‌شود اگر..." پيش مي‌آيد.»

کد خبر 402808

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha