یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: عملیات فتح ۵ در فروردین ماه ۱۳۶۶ منجر به از بین رفتن دکل فرستنده و گیرنده رادیو تلویزیونی شهر سلیمانیه عراق شد که با پخش و انتشار اخبار نادرست و دروغ به بازوی تبلیغاتی رژیم بعث مبدل شده بود.

عملیات

عملیات‌ نامنظم‌ و گسترده فتح ‌5 در منطقه‌‌ عملیاتی‌ چوارتا و ماووت در شمال‌ استان‌ سلیمانیه عراق‌ و همزمان‌ با تداوم عملیات‌ کربلای‌ 10 در غرب‌ ماووت‌ در دهه سوم فروردین ماه 66 به‌ اجرا گذاشته‌ شد.

این عملیات، به قصد بهره‌گیری‌ از توان‌ جنگندگی‌ معارضان‌ عراقی انجام گرفت و با قرار گرفتن‌ سلسله‌ عملیات‌ محدود و گسترده‌ برون‌مرزی‌ در دستور کار فرماندهان‌ جبهه‌‌ شمالی‌ جنگ‌ قرار گرفته بود. عملیات یاد شده با‌ همکاری‌ و بهره‌گیری‌ از توان‌ جنگندگی‌ معارضان‌ کرد عراقی به‌دلیل‌ اهداف‌ مشترک‌ اجرایی شد.

* شرح عملیات

طی روزهای پایانی دهه سوم فروردین ماه سال 66 هنگامی‌ که‌ هنوز سپیدی‌ برف‌ و سوز و سرمای‌ زمستان‌ سال‌ 1365 بر هوای‌ آن‌ منطقه‌ کوهستانی‌ مستولی‌ بود، نیروهای‌ تحت‌ امر قرارگاه‌ رمضان و گروه‌ انبوهی‌ از معارضان‌ کرد عراقی‌ با رمز یا صاحب‌ الزمان (عج) ادرکنی‌ عملیات فتح 5 را در ساعات پایانی روز بیست و پنجم فروردین‌ماه به مدت سه روز آغاز کردند.

در همان‌ لحظات‌ نخست،‌ سرعت‌ عمل‌ و گستردگی‌ تهاجم‌ نیروهای‌ ایرانی‌ سبب‌ غافلگیری‌ و انهدام‌ توان‌ رزمی‌ دشمن‌ شد به‌گونه‌ای‌ که‌ پس‌ از گذشت‌ چند ساعت‌ از آغاز عملیات‌ و با طلوع‌ سپیده‌ صبحگاهی، تمام‌ نقاط‌ مورد نظر به‌ تصرف‌ نیروهای‌ خودی‌ در آمدند.

رزمندگان تحت فرماندهی قرارگاه رمضان، متشکل از بسیجیان و نیروهای سپاه پاسداران به همراه معارضین کرد عراقی، این بار نیز با عبور از کوهستان های صعب العبور خود را به اهداف از پیش تعیین شده می رسانند و بعثی ها را مورد تهاجم می دهند.

در این عملیات چندین ارتفاع حساس منطقه آزاد و پایگاه های زیادی از دشمن نابود می شوند. همچنین لشگر 39 عراق منهدم و با در هم کوبیده شدن مقاومت های دشمن، تنگه مهم ازمر واقع در ارتفاع ازمر که مشرف بر شهر سلیمانیه است ، به مدت 24 ساعت مسدود و موجب وحشت دشمن می شود.

وحشت و نگرانی نظامیان بعث عراق، زمانی اوج می گیرد که جاده های دوکان به سلیمانیه و چوراته به سلیمانیه به کنترل کامل رزمندگان اسلام در می آید. با اجرای آتش رزمندگان اسلام روی شهر سلیمانیه، دکل تلویزیون این شهر که با پخش اخبار دروغ بازوی تبلیغاتی رژیم بعث محسوب می شد، منهدم می شود و در پایان تعداد 70 پایگاه که مسئولیت حفاظت از منطقه را داشتند به دست یگان های سپاه و بسیج تصرف می شوند.

طی‌ این‌ عملیات، علاوه‌ بر انهدام‌ مراکز نظامی‌ عراق، دکل‌ تلویزیون‌ سلیمانیه‌ و پایگاه‌های‌ عراقی‌ مستقر در اطراف‌ سورقلات نابود شد و مقر لشکر 27 از سپاه‌ یکم‌ عراق‌ مورد حمله‌ قرار گرفت.

تعداد 1500 نفر از قوای‌ دشمن‌ کشته‌ و زخمی‌ شده‌ یا به‌ اسارت‌ نیروهای‌ خودی‌ در آمدند و مقدار قابل‌ توجهی‌ سلاح‌ و مهمات‌ دشمن‌ به‌ غنیمت‌ گرفته‌ شد.

* مناطق آزاد شده در عملیات فتح 5

ارتفاعات 1726 ، 1552 ، 143 ، 1179 ، 1418 ، 1248 از سلسله ارتفاعات گرماوند و بخش های قره داغ و سنگاو عراق به همراه 25 روستا در عملیات افتخار آفرین فتح 5 به دست رزمندگان اسلام آزاد و از وجود نیروهای بعث عراق پاکسازی شد.

چندین قبضه توپ، انواع خمپاره انداز، تعدادی سلاح مختلف سبک و نیمه سنگین از یگانهای رزم عراق به دست رزمندگان اسلام در آمد و تعداد یک هزار و 200 نفر از بعثی ها کشته و زخمی شده و تعداد 300 سرباز عراقی به اسارت در آمدند.

* شهدای عملیات فتح 5

در این عملیات پیروزمند بار دیگر ایران اسلامی و مردم شهید پرور کشورمان شهدایی را تقدیم اسلام کردند و با رشادت های جوانان کشورمان بار دیگر ارتفاعات سپید پوش از برف جبهه های غرب سرخ رنگ شد.

سردار شهید علی اصغر شبانی از نیروهای مخلص سپاه در این عملیات به شهادت رسید.

کد خبر 402770

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha