همشهری آنلاین: وزارت خارجه سوریه اعلام کرد: تجاوز امروز آمریکا هیچ تاثیری در روحیه مقاومت مردم سوریه در مقابله با تروریست‌ها نخواهد داشت.

واکنش های بین المللی به تجاوز آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ آمریکا، فرانسه و انگلیس بامداد روز شنبه در حمایت از گروه های تکفیری تروریستی و به بهانه حملات شیمیایی ادعایی در دوما ، برخی از نقاط سوریه را با موشک هدف قراردادند که سیستم دفاع موشکی سوریه نیز بیش از یک سوم موشک های شلیک شده را در آسمان منهدم کرد.

  • صربستان: حمله به سوريه يادآور اوضاع پيش از جنگ جهاني اول است

رئيس جمهور صربستان اعلام کرد حملات آمريکا به سوريه فضايي را در جهان بوجود آورد که شبيه فضاي قبل از جنگ جهاني اول است.

الکساندر ووچيچ Alexandar Vucic به تلويزيون ملي صربستان اعلام کرد اوضاع جهان پس از حمله آمريکا به سوريه يادآور اوضاع پيش از جنگ جهاني اول است.

رئيس جمهور صربستان گفت « اين مبارزه اي براي دستيابي به منابع،‌ نفت، مس،‌ آلومينيوم و تقابل منافع است. اين وضع من را به ياد فضايي مي اندازد که قبل از جنگ جهاني اول وجود داشت. من نمي گويم وضع مشابه ايجاد مي شود مگر اينکه نيروها و توانايي هاي نظامي به شکل هولناکي تشديد شود .»

  • کارزار ضد سلاح هاي هسته اي، موشکباران سوريه را محکوم کرد

کارزار خلع سلاح هسته اي (Campaign for Nuclear Disarmament) با انتشار اعلاميه اي، حمله آمريکا، انگليس و فرانسه را به سوريه، محکوم کرد. در اين اطلاعيه به نقل از کيت هادسون، دبيرکل کارزار خلع سلاح هسته اي آمده است: ما جدا حمله هوايي به سوريه را که برخلاف قوانين بين الملل است، محکوم مي کنيم. اين حملات فقط به تنش وحشتناک در سوريه و در خاورميانه منجر مي شود و احتمال دارد ابعاد آن به بيرون از منطقه نيز کشيده شود.

  • زاخارووا: حمله آمریکا تاثیر منفی بر صلح دارد

سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه روز شنبه گفت حملات تحت رهبري آمريکا به سوريه تاثير منفي بر مذاکرات صلح خواهد داشت.
به گزارش خبرگزاري رويترز از مسکو، ريانووستي به نقل از ماريا زاخارووا اعلام کرد :«اين اقدام اين علامت قوي را به افراطيون و ستيزه جويان مي دهد که کار آنها درست بوده است.»

  1. اردن : راه حل بحران سوریه، سیاسی است

دولت اردن اعلام کرد راهکار سياسي تنها راه براي تضمين امنيت سوريه و تماميت ارضي اين کشور است.

  • وزير اول اسکاتلند: حملات نظامي به بهبود اوضاع کمک نمي کند

­نيکولا استورجن وزير اول اسکاتلند در پيام توئيتري خود در واکنش به تجاوز نظامي آمريکا، انگليس و فرانسه به سوريه نوشت: « حملات هوايي تا اين لحظه به اوضاع در سوريه کمک نکرده است و من تاکنون چيزي نشنيدم که متقاعد کنند چنين چيزي روي خواهد داد. يک راهبرد بين المللي براي صلح بايد دنبال شود نه خط مشي و جرياني که سبب تنش هاي خطرناک مي شود. سياست خارجي انگليس را بايد پارلمان تعيين کند نه رئيس جمهور آمريکا ».

  • نماينده انگليس: بمباران سوريه هيچ چيزي را حل نمي کند

­لورا پيدکوک نماينده پارلمان انگليس از حزب کارگر گفت: بمباران سوريه نه چيزي را حل مي کند و نه صلحي براي مردم سوريه به ارمغان مي آورد و نه جهان را امن تر مي کند.وي در پيام توئيتري خود در واکنش به حمله موشکي آمريکا، انگليس و فرانسه به سوريه نوشت: اين اقدام سبب بي نظمي و آشوب بيشتر خواهد شد و احتمال خطر را تشديد مي کند. اين کاملا شرم آور است که ترزا مي (نخست وزير انگليس) از پارلمان در پيوستن به اين تهاجم عبور کرده است.

  • ابراز نگراني مصر از تجاوز نظامي آمريکا به سوريه

وزارت امور خارجه مصر به تجاوز آمريکا به خاک سوريه واکنش نشان داد و اعلام کرد هرگونه اقدامي در جهت تشديد تنش امنيتي و نظامي را رد مي کند. وزارت امور خارجه مصر از تشديد تنش نظامي کنوني در سوريه به شدت ابراز نگراني کرد و در حين حال اعلام کرد که مخالف به کارگيري هر نوع تسليحات ممنوع در سطح بين المللي در داخل سوريه است.

  • عراق ، حمله به سوریه را محکوم کرد

وزارت امور خارجه عراق تجاوز نظامي مثلث اشرار را به سوريه محکوم و ابراز اميدواري کرد در اجلاس قريب الوقوع سران عرب در ظهران عربستان ، موضع آشکار و قاطعي در برابر اين تجاوز اتخاذ شود.

  • صدر: حمله به سوریه پیامدهای فاجعه باری دارد

مقتدي صدر رهبر جريان صدر عراق اعلام کرد تجاوز نظامي به سوريه پيامدهاي فاجعه باري نه تنها براي اين کشور بلکه براي کل منطقه دارد. صدر افزود فردا تظاهراتي در عراق در محکوميت تجاوز ائتلاف سه گانه آمريکا ، فرانسه و انگليس به سوريه و در راستاي همبستگي با مردم اين کشور برگزار مي شود.

  • رفتار آمريکا فاجعه انساني را درسوريه تشديد مي‌کند

ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه حمله به سوريه را تجاوز نظامي آشکار به يک کشور مستقل و برخوردار از حاکميت ملي توصيف کرد. پوتين گفت: حمله واشنگتن و متحدانش به تاسيسات نظامي و غيرنظامي در سوريه نقض منشور سازمان ملل است. رفتارهاي آمريکا باعث وخيم تر شدن فاجعه انساني در سوريه مي شود. پوتين افزود: تنش آفريني فعلي در مسئله سوريه، تاثير ويرانگري بر کل روابط بين الملل دارد. رئيس جمهور روسيه گفت: بعضي کشورهاي غربي اعزام کميته حقيقت ياب در مسئله شيميايي را به تمسخر گرفتند و بدون آنکه منتظر نتيجه کار اين کميته باشند، تدابيري اتخاذ کردند.

  • 71 موشک آمریکایی رهگیری شد

سخنگوي وزارت دفاع روسيه با صدور بيانيه اي در نشست خبري در مسکو گفت: هفتاد و يک فروند از موشک هاي شليک شده به طرف سوريه، رهگيري شد.

  • با بمباران نمی شود صلح و ارامش برقرار کرد

جرمي کوربين رهبر حزب کارگر مخالف دولت انگليس در واکنش به حمله نظامي به سوريه اعلام کرد بمباران موجب نجات جان انسانها يا برقراري صلح و آرامش نمي شود .کوربين گفت: لندن نبايد از واشنگتن دستور بگيرد و جان نيروهاي ارتش ما را به خطر بياندازد.

  • کرملين حمله نظامي به سوريه را محکوم کرد

کاخ کرملين با صدور بيانيه اي حمله نظامي تحت امر آمريکا را به سوريه رسما محکوم کرد .

  • حمله آمریکا تکمیل کننده حملات رژیم صهیونیستی است

حزب الله لبنان صبح امروز با صدور بیانیه ای حمله به سوریه را تجاوز آشکار به حاکمیت و کرامت ملت سوریه و بقیه ملت های منطقه توصیف کرد و آن را در تکمیل تجاوز هفته پیش رژیم صهیونیستی به سوریه دانست.

  • انصارالله: تهاجم به سوریه نقض قوانین بین المللی است

محمد علي الحوثي رئيس کميته عالي انقلاب يمن تاکيد کرد تهاجم به سوريه، نقض آشکار قوانين بين المللي است و بهترين پاسخ به آن حمله موشکي به عربستان و اسرائيل است.

  • گوترش خواستار خویشتنداری شد

آنتونيو گوترش دبيرکل سازمان ملل در بيانيه خود درباره حمله هوايي به سوريه از شوراي امنيت خواست وظايف خود را براي حفظ امنيت و صلح بين المللي انجام دهد. او از کشورهاي عضو هم خواست اختلافات خود را کنار بگذارند.

آنتونيو گوترش گفت: گزارش ها را درباره حملات هوايي آمريکا، فرانسه و انگليس به سوريه به دقت پيگيري کرده ام. به ويژه زماني که بايد به موضوعات مربوط به صلح و امنيت پرداخته شود، اين تعهد وجود دارد که بايد همسو با منشور سازمان ملل و مطابق قوانين بين المللي عمل شود. منشور سازمان ملل درباره اين مسائل کاملا صريح و روشن است. شوراي امنيت سازمان ملل، مسئول اصلي حفظ صلح و امنيت بين المللي است. از همه اعضاي شوراي امنيت مي خواهم با هم متحد شوند و به اين مسئوليت خود عمل کنند. از همه کشورهاي عضو مي خواهم در اين شرايط خطرناک خويشتن داري کنند و از هر گونه اقدامي که اوضاع و در نهايت درد و رنج مردم سوريه را وخيم تر خواهد کرد، خودداري کنند.

  • بلاروس حمله به سوریه را محکوم کرد

بلاروس تجاوز نظامي آمريکا ، فرانسه و انگليس به سوريه را به شدت محکوم کرد.

  • حمایت مردم سوریه از ارتش و نیروهای مقاومت

راهپيمايي‌هاي مردمي در دمشق به مناسبت ناکام ماندن حمله سه جانبه آمريکا، انگليس و فرانسه به سوريه همچنان ادامه دارد. افراد حاضر در اين راهپيمايي‌ها پرچم سوريه، ايران، روسيه و حزب الله لبنان را در دست دارند.

  • تجاوز آمریکا، عزم مردم برای مبارزه با تروریست ها را جزم تر می کند

يک منبع مسئول در وزارت امور خارجه سوريه اعلام کرد مردم اين کشور با روحيه بالا با تجاوز وحشيانه و ظالمانه آمريکا به سوريه مقابله کردند. مردم سوريه به خيابان ها ريختند و اين تجاوز را محکوم کردند. بدون ترديد چنين حملاتي هرگز در تضعيف روحيه و اراده مردم سوريه تاثير و ارتش قهرمان اين کشور در زمينه مبارزه با تروريست ها و مزدوران آن ها هيچ تاثيري نخواهد گذاشت.

  • روسیه خواستار تشکیل نشست شورای امنیت خواهد شد

معاون کميته روابط خارجي روسيه اعلام کرد روسيه احتمالا در خصوص حمله نظامي به سوريه ، تشکيل نشست فوق العاده شوراي امنيت سازمان ملل را خواستار خواهد شد.

  • مخالفت شهروندان آمریکایی با حمله به سوریه

شهروندان آمريکايي با حمله هوايي آمريکا عليه سوريه مخالفند و معتقدند جنگ راه حل مناسبي براي دفاع از غيرنظاميان نيست. برخي شهروندان آمريکايي جمعه به تصميم دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا براي حمله هوايي به سوريه در تلافي ظاهرا حمله شيميايي اين کشور عليه غيرنظاميان، واکنش نشان دادند.

حمله به سوریه تلاش برای دور کردن افکار عمومی از شکست های ترامپ است

اسکات دورکين بنيانگذار ائتلاف دموکراتيک آمريکا با انتقاد از تصميم رئيس جمهور براي صدور دستور نظامي حمله به سوريه گفت: ترامپ چيزي از حکومت داري نمي داند و فقط مثل افراد مست حرف مي زند و اين حمله نظامي تلاشي براي دور کردن افکار عمومي از رياست جمهوري شکست خورده اش است.

  • ­ترامپ، مسلمان ستیز و فریب کار است

سامانتا پاور نماينده پيشين آمريکا در سازمان ملل با ارسال توئيتي نوشت:«استدلال ها در مخالفت با حملات آمريکا در سوريه را مي‌بينم. ترامپ، مسلمان ستيز، فريبکار و به کشيدن ماشه (جنگ افروزي) علاقه مند است؛ او برنامه اي در خصوص سوريه ندارد و به نظر مي رسد براي قوانين داخلي و بي المللي نيز اهميتي قائل نيست.

  • هشدار درباره دخالت بیشتر آمریکا

سناتور چاک شومر رهبر اقليت دمکرات سناي آمريکا درخصوص دخالت بيشتر آمريکا در اين کشور جنگ زده هشدار داد.
چاک شومر درخصوص حمله نظامي آمريکا به سوريه بيانيه اي صادر کرد و در بيانيه خود اعلام کرد: يک اقدام مشخص و محدود براي مجازات و به اميد اينکه اسد (بشار اسد رئيس جمهور سوريه) از انجام دوباره اين کار (ادعاي استفاده از حمله شيميايي) باز داشته شود اقدامي مناسب بود اما دولت (ترامپ) بايد مراقب باشد وارد درگيري و جنگ بيشتر با سوريه نشويم.

  • رهگیری بیشتر موشک های شلیک شده

وزارت دفاع روسيه امروز اعلام کرد اکثر موشکهايي که به سمت سوريه شليک شده است توسط سامانه هاي پدافند دفاع هوايي دولت سوريه رهگيري شده است . وزارت دفاع روسيه امروز اعلام کرد اکثر موشکهايي که به سمت سوريه شليک شده است توسط سامانه هاي پدافند دفاع هوايي دولت سوريه رهگيري شده است .

  • حمله به سوریه اقدامی تجاوزکارانه است

حملات آمريکا اقدام تجاوزکارانه و نقض آشکار نرم هاي بين المللي و حقوق بشر است.

حملات دیشب به منظور جلوگیری از تحقیقات در دوما بوده است

کنستانتين کاساچف رئيس کميته روابط بين الملل شوراي فدراسيون روسيه در واکنش به حملات هوايي روز شنبه به سوريه اعلام کرد حملات هواييي آمريکا و انگليس و فرانسه به سوريه نقض قوانين بين المللي است و احتمالا با هدف جلوگيري از تحقيقات ديده بان جهاني تسليحات شيميايي در منطقه دوماي سوريه صورت گرفته است .

کد خبر 402707

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha