همشهری آنلاین: نرخ رشد بازرگانی در جهان در سال جاری افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت.

بنا بر پیش بینی سازمان جهانی تجارت نرخ رشد بازرگانی در جهان در سال جاری افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت. این سازمان در عین حال هشدار داده است که رویارویی تجاری بین آمریکا و چین تاثیری منفی بر تجارت جهانی خواهد داشت.

سازمان جهانی تجارت   روز پنجشنبه ۱۲ آوریل (۲۳ فروردین) گزارش سالانه خود را درباره میزان رشد بازرگانی جهانی منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، میزان تجارت بین‌المللی در سال جاری از رشدی بالغ بر ۴ و چهار دهم درصد برخوردار خواهد بود.

در گزارش سازمان جهانی تجارت نرخ رشد داد و ستد بازرگانی جهانی در سال گذشته ۴ و هفت دهم درصد اعلام شده است. این نرخ رشد برابر است با میانگین سالانه نرخ رشد تجارت جهانی در سال‌های دهه ۹۰ میلادی.

افزون بر آن، نرخ رشد تجارت جهانی در سال آینده با کاهشی اندک نسبت به سال جاری به ۴ درصد می‌رسد.

  • پیامدهای جنگ تجاری آمریکا و چین

سازمان جهانی تجارت  در عین حال هشدار داده است که تشدید تنش در مناسبات بازرگانی آمریکا و چین می‌تواند نرخ رشد اعلام شده برای تجارت جهانی را به مخاطره افکند.

مدیر عامل سازمان جهانی تجارت ، روبرتو آزودو، اعلام کرده است که این پیشرفت مهم در داد و ستد جهانی می‌تواند در سایه شدت گرفتن جنگ تجاری بین دو قدرت اقتصادی جهان، یعنی چین و آمریکا، آسیب ببیند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، ماه مارس برنامه‌های دولت خود را در زمینه تعیین عوارض گمرکی برای واردات آلومینیوم و فولاد اعلام کرد. وارداتی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار. وضع عوارض گمرکی مربوط به واردات آلومینیوم و فولاد از جمله شامل واردات این فلزات از کشور چین می‌شد.

چین نیز در واکنش به تصمیم دولت ترامپ برای واردات کالاهای آمریکایی عوارض گمرکی وضع کرد و هشدار داد که در صورت ادامه سیاست‌های حمایتی دولت آمریکا، این کشور نیز از سیاست‌های مشابهی پیروی خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان جهانی تجارت درباره پیامدهای منفی جنگ تجاری آمریکا و چین از جمله چنین گفته است: «تعیین دقیق تاثیرات و پیامدهای تشدید رویارویی تجاری آمریکا و چین ممکن نیست، اما می‌توان تصریح کرد که تاثیرات و پیامدهای این جنگ تجاری بسیار جدی خواهد بود و به‌ویژه کشورهای فقیر بیشترین آسیب را از آن خواهند دید.»

کد خبر 402631

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha