پنجشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دیرینه‌شناسان می‌گویند استخوانی که سال ۲۰۱۶ پیدا شده بود آرواره پایین یک ماهی‌سان غول‌پیکر است.

ایکتیوسور

دیرینه‌شناسان استخوانی را که در سال ۲۰۱۶ پیدا شده بود و گمان می‌رفت متعلق به یک دایناسور باشد، آرواره پایین یک ماهی‌سان غول‌پیکر (ایکتیوسور) تشخیص دادند. این گونه جانوری یکی از بزرگترین جانداران تاریخ کره زمین بوده است.

گروهی بین‌المللی از دیرین‌شناسان در دانشگاه منچستر بریتانیا به این نتیجه رسیده‌اند که ایکتیوسورهای غول‌پیکر ۲۰۵ میلیون سال پیش در آبهای کره زمین می‌زیسته‌اند.

نتایج پژوهش آنها روی استخوانی که سال ۲۰۱۶ در ساحل "لاک استاک" در جنوب غربی انگلیس پیدا شده بود، در مجله علمی "پلاس وان" (Plos one) منتشر شده است.

آزمایش‌ها نشان می‌دهند که این تکه استخوان مربوط به آرواره پایینی یک ایکتیوسور است. مدت‌ها گمان می‌رفت که این استخوان و دیگر استخوان‌های بزرگ پیداشده در بریتانیا متعلق به دایناسورها باشند.

اندازه استخوانی که سال ۲۰۱۶ پیدا شده و مبنای این نتیجه‌گیری بوده، در مجموع یک متر برآورد می‌شود. البته این استخوان کامل نیست و تنها ۵ تکه شکسته از آن پیدا شده است.

دانشمندان با توجه به ابعاد این استخوان و دیگر استخوان‌های مربوط به ایکتیوسورها، به این نتیجه رسیده‌اند که این جانداران تا ۲۶ متر رشد می‌کرده‌اند. جثه آنها به این ترتیب از نظر بزرگی شبیه به جثه وال‌های آبی بوده که تا ۳۳ متر بزرگ می‌شوند.

کد خبر 402586

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha