مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: سه ماهواره متعلق به آژانس فضایی اروپا جزئیاتی جدید از تورم ثابت میدان مغناطیسی را رصد کرده‌اند که به واسطه جزر و مد اقیانوس‌ها ایجاد شده‌است.

میدان مغناطیسی

براساس گزارش BBC، ماموريتي چهارساله براي گرد‌آوري اطلاعات درباره ميدان مغناطيسي زمين توسط ماهواره‌هاي ماموريت سوارم آژانس فضايي اروپا به تدوين نقشه‌اي از ميدان مغناطيسي ديگري براي زمين منجر شده‌است كه مي‌توان از آن براي بهبود مدلسازي فرايند گرمايش جهاني استفاده كرد.

نيل اولسن فيزيكدان دانشگاه فني دانمارك نتايج شگفت‌انگيز اين ماموريت را در نشست اتحاديه علوم زميني اروپا در وين ارائه كرد و درباره نحوه رصد اين ميدان مغناطيسي بسيار ضعيف توضيح داد.وي در توضيح‌هايش گفت اين ميدان مغناطيسي بسيار ضعيف است، تقريبا 20 هزار برابر ضعيف‌تر از ميدان مغناطيسي جهاني. هر دو میدان مغناطیسی در سطح بنیادی، تحت تاثير تاثير ديناميكي توليد شده توسط ذرات بارداري ايجاد مي‌شوند كه درون يك مايع در حركتند.

ميدان مغناطيسي قدرتمندي كه در زمين تسلط دارد ناشي از حركات ثابتي است كه سنگ‌هاي مذاب درون هسته زمين دارند.

یون‌های حل‌شده در آب اقیانوس‌ها، با حرکت در جریان‌ها و جزر و مد، میدان بسیار ضعیفی تولید می‌کنند. جداسازی این الگوهای ضعیف مانند گلف استریم، جریان اقیانوسی گرم و قوی که در اقیانوس اطلس جریان دارد، از پس زمینه خشن میدان مغناطیسی قوی‌تر، دشوار است؛ اما جزر و مد پالس مشخصی تولید می‌کند که موجب برجستگی این سیگنال‌های ضعیف می‌شود.

از آنجا که آب قابلیت نگهداری میزان قابل توجهی گرما را دارد، پیش‌بینی توانایی سیاره زمين برای محبوس شدن در گرمای تولیدشده ناشي از افزايش گازهای گلخانه‌ای، به درک چگونگی حرکت جزر و مد در سه جهت بستگی دارد و ممكن است آگاهي از مكان عميق‌تر شدن آب‌هاي گرم اقيانوسي در توضیح چرخه‌های گرمایش جهانی تاثيرگذار باشد.

سوآرم که در سال 2013 ماموريت خود را آغاز كرد، درحال حاضر در ارتفاع 300 تا 530 كيلومتري از سطح زمين در گردش است و اطلاعاتي درباره ميدان مغناطيسي زمين و ويژگي‌هاي آن گرد‌آوري مي‌كند.

به گفته اولسن سفینه سوآرم برای سنجش سیگنال‌های مغناطیسی جزر و مد از سطح اقیانوس تا بستر دریا مورد استفاده قرار گرفته‌است. این سنجش تصویري جهانی و جديد از چگونگی جریان اقیانوس در اعماق مختلف را ارائه داده‌است.

اولسن معتقد است نتایج به دست آمده از اطلاعات سوارم به درك بهتر ویژگی‌های الکتریکی سنگ‌كره يا ليتوسفر سياره زمین و گوشته بالایی آن منجر خواهد شد و یافتن الگوهای میان این دو میدان مغناطیسی، امکان تصویربرداری بهتر از مواد معدنی مذاب را برای دانشمندان فراهم خواهد ساخت.

کد خبر 402527

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha