یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۲
۰ نفر

علی مولوی: معمولاً همه‌ی علاقه‌ها از سنین کودکی و نوجوانی آغاز می‌شوند و اگر دنبالشان برویم، می‌توانند آینده‌ی ما را بسازند.

دوچرخه شماره ۹۱۹

«نيك پارك»، ششم دسامبر 1958 ميلادي در «بروكلين‌پارك» در شهر «پرستون» از بخش «لانكشاير» در شمال‌غربي انگليس به‌دنيا آمد. مادرش خياط بود و پدرش عكاس معماري. او سومين فرزند از پنج فرزند خانواده‌ي پارك بود.

از دوران كودكي و نوجواني به طراحي كارتون علاقه داشت و اولين انيميشن كوتاهش را به شيوه‌ي استاپ‌موشن با كمك پدر و مادرش در 13سالگي ساخت. هم‌چنين شبيه شخصيت «والاس» به ساخت اختراع‌هاي ساده و عجيب‌غريب خانگي علاقه داشت.

گفته مي‌شود يكي از مشوق‌هاي اصلي او معلم ادبيات انگليسي‌اش بوده كه نيك پارك با او درباره‌ي ايده‌هاي استاپ‌موشنش مشورت مي‌كرده. برخي مي‌گويند شخصيت والاس براساس همان معلم دوران نوجواني نيك پارك خلق شده، اما خودش اين موضوع را رد مي‌كند.

نيك پارك در سال 1985 به شركت «آردمن» پيوست؛ شركتي 13ساله كه «پيتر لرد» و «ديويد اسپراكستون» آن را افتتاح كرده بودند و هردو از انيماتورهاي مشهور به‌شمار مي‌آمدند.

«مرخصي بزرگ»، اولين انيميشن حرفه‌اي او بود. اين انيميشن 23 دقيقه‌اي درواقع اولين قسمت از انيميشن‌هاي كوتاه و بلند «والاس و گروميت» است كه جايزه‌ي بهترين انيميشن كوتاه بَفتا را در سال 1990 ميلادي به‌دست آورد و نامزد بهترين انيميشن كوتاه اسكار در سال 1991 ميلادي هم شد.

البته نيك پارك در همان سال اولين جايزه‌ي اسكارش را براي انيميشن كوتاه ديگري به‌نام «درددل‌هاي مخلوقات» به دست آورد. اين آغاز راه طولاني و درخشان اين انيماتور انگليسي بود.

دو قسمت بعدي والاس و گروميت به‌نام‌هاي «شلوارهاي اشتباهي» و «اصلاح سه‌تيغ» توانستند دو جايزه‌ي بفتا و دو اسكار ديگر را براي نيك پارك به ارمغان بياورند و او را به يكي از بهترين‌هاي حوزه‌ي استاپ‌موشن در جهان تبديل كنند.

شايد خيلي‌ها فكر مي‌كردند نيك پارك، پس از سه جايزه‌ي اسكار بهترين انيميشن كوتاه، اولين اسكار بهترين انيميشن بلند را براي «فرار جوجه‌اي» در سال 2001 ميلادي به دست مي‌آورد، اما برخلاف انتظارها، فرار جوجه‌اي آن‌قدرها ديده نشد و او چهار سال بعد با «والاس و گروميت: نفرين موجود خرگوش‌نما»، اسكار بهترين انيميشن بلند را هم كسب كرد و به يكي از ركورددارهاي اسكار تبديل شد.

حالا تقريباً هيچ اثري در شركت آردمن توليد نمي‌شود كه نيك‌پارك پشت آن نباشد. او يكي از مشهوترين انيماتورهاي سبك استاپ‌موشن است كه ويژگي‌هاي تازه‌اي را به اين دست از آثار اضافه كرده و هرروز دنبال راهي براي خنداندن مخاطبان آثارش است.

«انسان نخستين»، تازه‌ترين انيميشن نيك پارك چند هفته‌اي است كه روي پرده‌ي سينماهاي جهان است. ضمن اين‌كه او اين روزها مشغول توليد و نگارش «شاون گوسفند 2» براي سال 2019 ميلادي است.

 

دوچرخه شماره ۹۱۹

«نيك پارك»

 

دوچرخه شماره ۹۱۹  

«موشي كه ماهي مي‌گيرد»، از اولين آثار «نيك پارك»

 

دوچرخه شماره ۹۱۹

«والاس و گروميت»

 

دوچرخه شماره ۹۱۹

«شان گوسفند»

 

دوچرخه شماره ۹۱۹

«نيك پارك» درحال بررسي عروسك‌هاي انيميشن «انسان نخستين»

 

دوچرخه شماره ۹۱۹

«نيك پارك»، به همراه «مسي ويليامز» و «ادي ردمين»، گويندگان انيميشن «انسان نخستين» در صحنه‌ي فيلم‌برداري

کد خبر 402464

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha