همشهری آنلاین: معاون آموزشی وزیر علوم گفت: دانشگاه آزاد در دوره‌های مختلف مجوزهای بسیار گسترده‌ای را برای دوره دکتری تحت شرایط خاص دریافت کرده و باید جلوی آن گرفته شود.

به گزارش مهر، مجتبی شریعتی نیاسر در برنامه «روی خط خبر» شبکه خبر در بخشی از مصاحبه خود به مصوبه جدید شورای گسترش آموزش عالی پرداخت و گفت: مقاطع مختلف آموزش عالی، به ویژه بخش تحصیلات تکمیلی، در مقطع دکتری رشد بی‌رویه‌ای داشته است.

وی ادامه داد: بنابراین مصوبه‌ای را از شورای گسترش آموزش عالی دریافت کردیم که به موجب آن، ایجاد رشته محل‌های جدید در مقطع دکتری تخصصی برای تمام زیرنظام‌های آموزش عالی، اعم از دولتی و غیردولتی برای سال ۹۸-۹۷ ممنوع شد.

معاون آموزشی وزير علوم، تحقيقات و فناوري افزود: وضعیت جامعه دانشگاهی در بخش دکتری بسیار بی‌رویه رشد کرده، در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰ هزار دانشجوی دکتری داریم که بسیار بیش از نیاز بازار است.

شریعتی نیاسر افزود: به طور طبیعی افرادی که مدرک دکتری دریافت می‌کنند، اکثریت آنها هدف‌گذاری شغلی‌شان دانشگاه‌ها است و دانشگاه‌های ما ظرفیت پذیرش این همه دانشجوی دکتری را ندارند.

وی ادامه داد: ظرفیت دانشگاه‌های ما برای پذیرش هیات علمی، به اندازه‌ای که دانشجوی دکتری داریم، نبوده بلکه سالانه ۲۵۰۰ نفر است، برای همین اولین گامی که در سال جدید برداشیم و بخشنامه شد به تمام دانشگاه‌ها، برای سال ۹۸-۹۷، ایجاد رشته محل‌های جدید در مقطع دکتری ممنوع شد.

وی در پاسخ به این سوال که تکلیف دانشجویی که برای دوره دکتری برنامه‌ریزی کرده است و جلوی آن به یکباره گرفته می‌شود چیست، گفت: به هیج وجه اینگونه نیست، صحبت از رشته محل‌های جدید است یعنی رشته محل‌های دایر در مقطع دکتری در تمام زیرنظام‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند و مشکلی برای دانشجویان نیست.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه این اقدام وزارت علوم آیا منجر به مهاجرت دانشجویان برای دریافت مدرک دکتری نمی‌شود، افزود: اینگونه نیست، زمینه تحصیل برای همه دانشجویان دانشگاه‌ها فراهم است. ظرفیت دانشگاه‌های ما برای رشته‌های موجود، به خوبی جوابگوی نیاز بازار است.

وی افزود: ما باید شرایطی را فراهم کنیم که دانش‌آموخته‌های کارشناسی ارشد ما احساس نیازبه این نداشته باشند که بخواهند وارد دوره دکتری شده و مدرک دریافت کنند.

وی ادامه داد: اگر بازار کار برای فارغ‌التحصیلان مقاطع پایین‌تر، بهتر فراهم شود، دیگر این فارغ‌التحصیلان نیازی ندارند که وارد دوره دکتری شده و مدرک دریافت کند. چون می‌دانند که دکتری گرفتن، آخر و عاقبتش چه خواهد شد، وقتی در محیط دانشگاه هم ظرفیتش نباشد، در آخر باید به مدارک مقاطع پایین‌تر تکیه کنند.

کد خبر 402459

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha