همشهری آنلاین: رییس مجلس شورای اسلامی با ارائه پیشنهادی درمورد تشکیل کمیته برای رصد تصمیمات ارزی اخیر دولت، به ارائه پیشنهادهایی در این رابطه پرداخت.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی در جریان نشست علنی امروز مجلس که به بررسی بحران در بازار ارز اختصاص داشت، پس از اظهارنظر رییس کل بانک مرکزی، رییس کمیسیون اقتصادی، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه و ۵ نفر از نمایندگان مجلس اظهار داشت: مسئله ارز موضوع مهمی بود که در چندماه اخیر نمایندگان به طور مستمر در مجلس و کمیسیون‌های تخصصی درباره آن اظهارنظر کردند و نگران بودند که البته این نگرانی بجا بود.

وی با اشاره به سخنان رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: آقای پورابراهیمی در سخنانش مطرح کرد که منابع ارزی ما بیش از مصارف است اما اشکال در مدیریت موضوع است. چرا باید شرایط ملتهب شود، وقت کمیسیون‌ها و مجلس گرفته شود و بعد آقای سیف امروز مطرح کند که این تصمیم‌ها را گرفته‌ایم. آیا زودتر از این نمی‌توانستید این تصمیمات را اعلام کنید.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تشکیل دولت‌ها برای این است که زندگی برای مردم قابل‌پیش‌بینی باشد، رییس کل بانک مرکزی را خطاب قرار داد و گفت: از این به بعد وقتی تصمیمی می‌گیرد، موضوع را با جدیت دنبال کنید. همچنین کمیته‌ای تشکیل دهید که مسائل را رصد کرده و ریزه‌کاری‌ها را پیش‌بینی کند.

او همچنین با اشاره به بحث سپرده ارزی گفت: موضوعی که آقای پورابراهیمی در ارتباط با سپرده ارزی مطرح کرد، قبول دارم. دولت در سال ۹۰ این کار را انجام دادید اما چون درست اجرایی نشد، مردم اعتمادی به این تصمیم‌ها ندارند.

نماینده اصولگرای قم خاطرنشان کرد: اگر لازم است این کار را در بانک مرکزی انجام داده و بحث سپرده ارزی را با سود متعارف ارزی یا معادل ریالی اجرایی کنید.

وی همچنین از رییس کل بانک مرکزی خواست که در مورد صندوق ذخیره طلا فکری کند و در ادامه گفت: این مسئله یکی از موضوع‌هایی است که باید از قبل راجع به آن فکر کنیم. همچنین لازم است هر ۲ تا ۳ ماه یکبار گزارشی از تراز ارزی به مجلس ارائه دهد.

لاریجانی در مورد تعداد صرافی‌ها تاکیدهایی داشت و گفت: اگر این موضوع را کنترل نکنید، شبیه به بحث موسسات مالی و اعتباری می‌شود؛ چرا که اگر نیاز ارزی کشور را تامین کنید، احتیاجی به این تعداد صرافی در کشور نیست.

رییس قوه مقننه خاطرنشان کرد: در قانون بودجه واردات برخی اقلام همچون دارو با ارز مبادله‌ای پیش‌بینی شده که باید شرایطی به‌وجود بیاید که با ارز ۴۲۰۰ تومان مبادله شوند و اگر هم نیاز است که مابه‌التفاوتی به آن اختصاص دهید که مشکلی ایجاد نشود.

وی گفت: تعدادی از افراد با ارز مبادله‌ای جنس وارد کردند و وقتی شما نرخ ۴۲۰۰ تومان را تعیین کنید، لازم است تمهیداتی برای آن‌ها درنظر بگیرید که مشکلی برای آن‌ها به وجود نیاید.

لاریجانی در پایان بار دیگر رییس کل بانک مرکزی را خطاب قرار داد و گفت: اگر نیاز به اصلاح قانون دارد، لازم است هرچه سریع‌تر پیشنهادهایی را در قالب لایحه به هرچه سریع‌تر به مجلس ارائه دهید. در واقع مجموعه بسته‌ای را که می‌خواهید اجرایی کنید، یک‌جا و در قالب لایحه به مجلس ارائه دهید.

کد خبر 402422

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha