سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: استیو وزنیاک بنیانگذار شرکت اپل می‌گوید شیوه مدیریت اطلاعات کاربران توسط فیس‌بوک او را منزجر ساخته و به همین دلیل حساب کاربری خود را غیرفعال ساخته‌است.

وزنیاک

براساس گزارش CNN، وزنياك مي‌گويد حجم اطلاعاتي كه فيس‌بوك به آن دسترسي دارد بايد ما را بيازارد، از جمله اطلاعات حساب كاربري كه تصور مي‌كنيم خصوصي است. وزنياك در ايميلي به CNN نوشت من هم مانند همه روي گزينه "مي‌پذيرم" در انتهاي قوانين و مقررات فيس‌بوك كليك كردم و همه اطلاعاتم را در اختيار اين شبكه قرار دادم و نسبت به اين موضوع حس انزجار دارم. من همواره نسبت به وب‌سايت‌هاي اجتماعي كه مي‌توانند اطلاعات و تصاوير من را به فروش برسانند و از اينكار درآمدزايي كنند حس بدي داشته‌ام.

اين واكنش و اقدام وزنياك درست پيش از آغاز جلسه شهادت مارك‌زاكربرگ مديرعامل فيس‌بوك در برابر كميته كنگره درباره رسوايي كمبريج آناليتيكا انجام گرفته‌است.

كمبريج آناليتيكا شركت اطلاعاتي بريتانيايي وابسته به كمپين دونالد‌ترامپ رئيس‌جمهور كنوني آمريكا است كه توانسته‌است بدون اطلاع كاربران به اطلاعات 87 ميليون كاربر اين شبكه دسترسي پيدا كند. فيس‌بوك دسترسي اين شركت به سكوي شبكه خود را از ماه پيش مسدود كرد.

وزنياك مي‌گويد فيس‌بوك به شيوه‌ اپل از اطلاعات كاربرانش محافظت نمي‌كند و در عوض از اطلاعات آنها درآمدزايي مي‌كند. او مي‌گويد اطلاعات كاربران به پول تبديل مي‌شود اما هيچ بخشي از اين پول به كاربري كه اطلاعات را فراهم كرده اختصاص پيدا نمي‌كند. وزنياك معتقد است به جاي اعطاي يك حساب كاربري رايگان به كاربر، بايد مقداري پول از آنها دريافت شود و در ازاي آن تضمين شود  كه اطلاعات آنها هرگز در اختيار فرد ديگري قرار نخواهد گرفت.

وزنياك كه موسس بنياد Electronic Frontier نيز هست،‌ گروهي حامي حقوق ديجيتال كاربران، معتقد است كاربران بايد نسبت به پشت‌صحنه شبكه‌هاي اجتماعي وسواس بيشتري به خرج دهند. وزنياك مي‌گويد هرفردي مي‌تواند به بخش تنظيمات فيس‌بوك خود رفته و بخش تبليغات آن را بررسي كند تا به دليل تنفر من از اين شبكه پي ببرد.

کد خبر 402419

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha