همشهری آنلاین: وزیرامورخارجه کشورمان بامداد روز سه‌شنبه اعلام کرد: اطلاعات موثقی در دست است که آمریکایی‌ها تروریست‌های داعش را به مناطق دیگر منتقل می کنند تا بتوانند از سرمایه‌گذاری خطرناکی که در سوریه کرده‌اند در سایر مناطق استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف، در هنگام ورود به برزیل در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با مباحث منتشر شده در مورد استفاده از سلاح شیمیایی از سوی دولت سوریه علیه مخالفانش و اتهامات ترامپ به ایران در این ارتباط و همچنین حملات روز گذشته رژیم صهیونیستی به یک پایگاه هوایی در سوریه ، تصریح کرد: همانطور که میدانید ایران مواضع صریحی علیه سلاح شیمیایی دارد و ما از ابتدا هرگونه استفاده سلاح شیمیایی از سوی هر کس علیه هر کس را محکوم کرده و می کنیم.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد دولت آمریکا به دنبال بهانه‌جویی برای مداخله است، اظهار کرد: وضعیت تروریست های مورد حمایت آمریکا در سوریه وضعیت خوبی نیست. آنها هر روز دچار شکست های جدید می شوند. آمریکا و اسرائیل در مراحل مختلف برای دادن روحیه به تروریستها در سوریه وارد میدان شده‌اند و حملات اخیر صهیونیست‌ها به سوریه که در گذشته نیز سابقه داشته است، در همین چارچوب است. هر موقع که تروریست ها با شکست روبرو می شوند، رژیم صهیونیستی اقدام به انجام عملیات می کند.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان تاکید کرد: اطلاعات موثقی در دست است که آمریکایی‌ها تروریستهای داعش را به مناطق دیگر منتقل می کنند تا از سرمایه‌گذاری خطرناکی که در سوریه کرده‌اند بتوانند در سایر مناطق استفاده کنند و این نوع سیاستها عواقب خطرناکی برای صلح و امنیت منطقه و عرصه بین‌الملل و حتی آمریکا به همراه خواهد داشت.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه صحبت‌های خود در جمع خبرنگاران به نتایج سفر خود به سنگال اشاره کرد و گفت: سفر به سنگال، سفر خوبی بود. اجلاس اقتصادی دو کشور با حضور فعالان اقتصادی بخش خصوصی و دولت دو کشور برگزار شد و یکی از نتایج این گفت‌وگوها انعقاد یک توافقنامه بین یک شرکت ایرانی و سنگالی در ارتباط با بحث خانه سازی در سنگال بود.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان همچنین با بیان اینکه در این سفر ملاقات‌هایی نیز با وزیر امور خارجه، رئیس مجلس و رئیس جمهور سنگال داشته است، اظهارکرد: در دیدار با رئیس جمهور سنگال، آقای مکی‌سالی دستورات لازم در حوزه بانکی و تسهیل سفر کارآفرینان ایرانی به سنگال و فعالیت نمایندگی شرکت ایران خودرو در این کشور که چندین سال است در سنگال فعالیت می‌کند داد و ما امیدواریم که این دستورات به نتایج خوبی منجر شود.

ظریف همچنین به اهداف سفر خود به برزیل اشاره کرد و گفت: برزیل یکی از مهم‌ترین اقتصادهای دنیا است، این کشور مهم‌ترین اقتصاد آمریکای لاتین است و عضو گروه بریکس محسوب می‌شود. ایران و برزیل روابط گسترده‌ای با یکدیگر دارند و ما اقلام مورد نیاز خود در حوزه کشاورزی را از برزیل تامین می‌کنیم. از دیگر سو زمینه‌های همکاری های گسترده بین ایران و برزیل در حوزه نفت و گاز وجود دارد و ما می‌توانیم این همکاری‌ها را همچون گذشته گسترش دهیم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه کشور برزیل همچون ایران به توفیقات خوبی در زمینه فناوری دست پیدا کرده و دو کشور می‌توانند در این زمینه نقش مکمل یکدیگر را ایفا کنند، خاطرنشان کرد: برزیل در حوزه سیاسی نیز کشوری پیشرو است و زمینه‌های همکاری در عرصه‌های سیاسی و بین‌المللی بین دو کشور وجود دارد.

ظریف با بیان اینکه در این سفر با تعدادی از مقامات عالی رتبه برزیل دیدار و رایزنی خواهد داشت، افزود: صبح روز سه شنبه به وقت محلی مجمع اقتصادی ایران و برزیل با حضور تجار و بازرگانان دو کشور برگزار می‌شود و امیدواریم این نشست زمینه را برای همکاری گسترده‌تر بین فعالان اقتصادی دو کشور فراهم کند.

کد خبر 402417

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha