همشهری آنلاین: با توجه به اولین نقشه از بزرگ‌ترین جرم یخی زمین، هر ۲۰ سال میزان ذوب اجرام یخی در زیر آب‌های قطب جنوب دو برابر شده که به زودی می‌تواند سطح آب دریا را تا حجم زیادی افزایش دهد.

حجم یخ‌های ذوب‌شده در قطب جنوب بیش از حد انتظار است

به گزارش ایسنا، بر اساس مطالعه تازه منتشر شده در مجله نیچر ژئوساینس گرمایش آب‌ها باعث شده حجم یخ‌های زیرین در نزدیکی کف اقیانوس اطراف قطب جنوب بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ تا ۱۴۶۳ کیلومتر مربع کاهش یابد.

تحقیقات مرکز انگلیس بر نظارت و مدل‌سازی قطبی از دانشگاه لیدز نشان می‌دهد که تغییرات اقلیمی بیشتر از آنچه که در گذشته تصور می‌شد روی قطب جنوب تاثیر گذاشته و احتمالا پیش‌بینی‌های جهانی در مورد افزایش سطح دریاها نیز رو به بالا افزایش است.

تا همین اواخر وضعیت قطب جنوب پایدار به نظر می‌رسید. از نمای بالایی، وسعت یخ‌های آب‌ها و زمین‌های قطب جنوب در جنوب غربی قطب تغییری نداشته و در شمال آن تغییرات چشمگیر نبوده‌اند اما تحقیق جدید نشان می‌دهد حتی یک افزایش کوچک در درجه حرارت نیز به اندازه کافی باعث کاهش سالانه پنج متر از لبه‌های پائینی ورقه‌های یخ که برخی از آنها تا بیش از دو کیلومتر زیر آب است، می‌شود.

به گفته پروفسور اندرو شفرد، یکی از مولفان این مطالعه، قطب جنوب در حال ذوب شدن از ناحیه پایه‌های خود است و از آن جایی که این اتفاق در زیر سطح دریا رخ می‌دهد، برای ما قابل مشاهده نیست. این تغییرات بدین معنی است که به زودی سهم سطح آب در قطب جنوب می‌تواند از گرینلند فراتر رود.

بزرگ‌ترین کاهش در غرب قطب جنوب دیده می‌شود. حتی در شرق قطب جنوب، جایی که برخی دانشمندان قبلا اعتقاد داشتند ممکن است میزان یخ موجود بر سطح زمین افزایش یابد، یخچال‌ها در بهترین حالت پایدار بوده و زمانی که یخ‌های زیر سطح دریاها بررسی شدند، در بدترین حالت عقب‌نشینی قرار می‌گرفتند.

به گزارش گاردین، نتایج بدست آمده می‌تواند به بازنگری در جهت پیش‌بینی وضعیت افزایش سطح دریاها کمک کند. در سال‌های گذشته نقش گرینلند برجسته‌تر به نظر می‌رسید اما اکنون سهم تخمین زده شده از قطب جنوب مهم‌تر است.

کد خبر 402415

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha