سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان اطلاعات بارش برف در قطب جنوب را از ۲۰۰ سال پیش تاکنون جمع‌آوری کرده‌اند و دریافته‌اند میزان بارش در طول این دوره ۱۰ درصد افزایش داشته‌است.

پنگوئن

براساس گزارش BBC، تاثير ذخيره‌شدن اين برف اضافي در قطب جنوب كند كردن جزئي روند افزايش جهاني سطح آب درياها خواهد بود كه اين فرايند مهار‌كننده خود تحت تاثير شدن بالاي ذوب شدن يخ‌هاي حاشيه اين قاره قرار دارد.

به گفته محققان ميزان برف باريده شده در دهه سال‌هاي 2001 تا 2010 سالانه درحدود 272 ميليارد تن بيشتر از برف باريده‌شده در سال‌هاي 1801 تا 1810 بوده‌است. اين ميزان برف اضافي دوبرابر مقدار آبي است كه در درياي مرده (بحر‌الميت) وجود دارد، يا به اندازه آبي است كه مي‌تواند نيوزيلند را تا عمق يك متر در خود غرق كند.

به گفته ليز توماس محقق پروژه تحقيقاتي قطب جنوب بريتانيا هدف از اين تحقيق گردآوري اطلاعات جامع از اين قاره بوده‌است زيرا تا پيش از اين تمركز بيشتر روي از بين‌رفتن صفحات يخي بوده‌است و اطلاعات زيادي درباره ميزان بارش برف در اختيار محققان نبوده‌است. اما اكنون مشخص شده تصور پيشين درباره ثابت بودن ميزان بارش برف در قطب جنوب نادرست بوده‌است.

اين اطلاعات به واسطه بررسي 72 هسته و استوانه يخي كه از سرتاسر قطب جنوب حفاري شده‌اند به دست آمده‌اند. با بررسي 
ترکیبات این هسته‌های یخی محققان زمان بارش برف و ميزان بارش را محاسبه كردند. اين بزرگترين پروژه تحقيقاتي است كه تاكنون در زمينه محاسبه ميزان بارش برف در قطب جنوب انجام گرفته‌است.

با اين‌وجود آنا هاگ محقق دانشگاه لیدز بریتانیا که مطالعاتش بر شکل و اندازه توده‌ها و صفحات يخي با استفاده از تصاوير ماهواره‌اي متمركز است باور دارد حتی با وجود زياد بودن ميزان بارش برف، سرعت ذوب شدن توده‌هاي يخي در قطب جنوب بسيار بالاتر از سرعت انباشته‌شدن برف در اثر بارش زياد است.

کد خبر 402404

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha