همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان از کاهش ۵۰ درصدی میزان جریان آب رودخانه‌های ورودی به سد سفیدرود نسبت به مدت مشابه بلندمدت خبر داد.

کاهش ۵۰ درصدی آب رودخانه‌های ورودی به سد سفیدرود

به گزارش ایسنا، کاظم لطفی گفت: میزان آورد آب رودخانه‌های ورودی سد سفیدرود حدود 50 درصد و رودخانه‌های داخل جلگه استان گیلان حدود 35 درصد نسبت به مدت مشابه بلندمدت کاهش را نشان می‌دهد.

وی در خصوص آمادگی برای فصل آبیاری و زراعی افزود: میزان ذخیره سد سفیدرود تاکنون 850 میلیون متر مکعب که نسبت به مدت مشابه سال قبل 120 میلیون متر مکعب و نسبت به مدت مشابه سال 95 حدود 200 میلیون متر مکعب کاهش را نشان می‌دهد.

لطفی با اشاره به این‌ که پوشش برف در ارتفاعات بالادست سد سفیدرود نسبت به مدت مشابه سال قبل 25 درصد کاهش داشته، ادامه داد: تا 16 اردیبهشت ماه، آغاز رهاسازی آب سد سفیدرود انتظار می‌رود با توجه به کاهش بارش و آورد رودخانه‌های ورودی سد سفیدرود، ذخیره آب سد حدود 900 تا 920 میلیون متر مکعب برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان خاطر نشان کرد: مدیریت شرایط موجود همدلی، وحدت و تلاش مستمر همه مسئولان در بخش‌های مختلف را می‌طلبد.

وی ادامه داد: شرکت بهره‌برداری و آبیاری و زهکشی استان باید با تمام توان و از همه ظرفیت‌های خویش برای فصل آبیاری و زراعی استفاده کنند.

لطفی با توجه به شرایط موجود گفت: کشاورزان از همه پتانسیل‌ها از قبیل آب‌های سطحی و زیرزمینی به بهترین نحو ممکن در جهت شخم و کشت برنج استفاده کنند.

وی در خصوص اهم اقدامات شرکت آب منطقه‌ای گیلان در فصل آبیاری و زراعی سال جاری گفت: تاکنون بیش از 700 کیلومتر لایروبی انهار در سطح استان انجام شده و تا شروع رهاسازی آب سد سفیدرود به بیش از 1000 کیلومتر خواهد رسید.

وي ادامه داد: همه ایستگاه‌های پمپاژ در اختیار این شرکت بازدید و تعمیر و در حال راه‌اندازی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان یادآور شد: با توجه به کاهش بارش و آورد رودخانه‌های داخل جلگه استان توصیه می‌شود، شالیکاران سنتی خور و خارج از شبکه آبیاری سد سفیدرود هر چه سریع‌تر نسبت به کشت برنج اقدام کنند.

کد خبر 402338

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha