همشهری آنلاین: مطالعه جدید نشان می‌دهد زنان میانسال دارای آمادگی بدنی بالا در مقایسه با زنان با آمادگی بدنی متوسط، ۹۰ درصد کمتر در معرض ابتلا به زوال عقل یا دمانس قرار دارند.

احتمال زوال عقل در زنان دارای آمادگی بدنی بالا ۹۰ درصد کمتر است

به گزارش خبرنگار مهر، محققان پی بردند زنان دارای آمادگی بدنی بالا مبتلا به زوال عقل می‌شوند، اما در مقایسه با زنان دارای آمادگی جسمی متوسط، به طور میانگین ۱۱ سال بعدتر خواهد بود.

دکتر «هلنا هوردر»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه گوتنبرگ سوئد، در این باره می‌گوید: «این یافته‌ها جالب هستند چرا که این امکان وجود دارد که بهبود آمادگی قلبی-عروقی در میانسالی بتواند ابتلا به زوال عقل را به تاخیر انداخته یا حتی از آن پیشگیری کرد.»

در این مطالعه، حدود ۱۹۱ زن با میانگین سنی ۵۰ سال تست ورزش دوچرخه انجام دادند تا اوج توانایی قلبی-عروقی شان اندازه‌گیری شود.

آنها شش بار از لحاظ ابتلا به زوال عقل مورد آزمایش قرار گرفتند.

نتایج نشان داد ۵ درصد زنان دارای آمادگی بدنی بالا مبتلا به زوال عقل شدند، در حالیکه ۲۵ درصد زنان با آمادگی بدنی متوسط و ۳۲ درصد زنان با آمادگی بدنی پایین مبتلا به زوال عقل شدند.

همچنین زنان با آمادگی جسمانی بالا در مقایسه با زنان با آمادگی بدنی متوسط ۸۸ درصد کمتر در معرض ابتلا به زوال عقل بودند.

هوردر در ادامه می‌افزاید: «این مسئله نشان می‌دهد فرآیندهای منفی قلبی-عروقی که ممکن است در میانسالی روی دهند می‌توانند ریسک زوال عقل را در سنین بالاتر افزایش دهند.»

محققان تاکید می‌کنند باید مطالعات بیشتری در مورد تاثیر بهبود آمادگی بدنی بر احتمال ابتلا به زوال عقل صورت گیرد.

کد خبر 402318

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha