یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۴
۰ نفر

«کمربند‌ها خراب بود، اما به ما گفتند برای اینکه پلیس جریمه‌مان نکند کمربند را با دست نگه دارید.» این حرف‌های یکی از مسافرانی است که در حادثه واژگونی اتوبوس در استان یزد جان سالم به در برده است.

حوادث

در این حادثه 5نفر جان خود را از دست دادند و 23نفر دیگر نیز مصدوم و راهی بیمارستان شدند تا بار دیگر زنگ خطر درخصوص امنیت جاده‌ها به‌صدا‌درآید.به گزارش همشهری، همین چند روز قبل بود که سردار حمیدی، رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی گفت که برای نخستین‌بار طی چند سال گذشته در نوروز حادثه اتوبوسی منجر به فوت نداشتیم.

اما 3روز از این اظهارنظر امیدوارکننده می‌گذشت که خبر رسید اتوبوس مسافرانی که از کرمان راهی تهران بودند واژگون شده و 5قربانی گرفته است. این حادثه ساعت 22جمعه شب در 15کیلومتری شهرستان مهریز در استان یزد اتفاق افتاد. احمد دهقان، رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی یزد، گفت: «4‌نفر از سرنشینان اتوبوس در دم جان باخته بودند و مصدومان با استفاده از 8آمبولانس و یک اتوبوس به بیمارستان‌های فاطمه‌الزهرای مهریز، شهید رهنمون و شهید صدوقی یزد منتقل شدند.»

وی ادامه داد:«حال یک نفر از مصدومان وخیم بود که به‌رغم تلاش پزشکان او در بیمارستان جان خود را از دست داد تا شمار قربانیان به 5نفر افزایش پیدا کند. »

  • حادثه به روایت یک بازمانده

اما این حادثه چطور اتفاق افتاد و چگونه 5نفر از مسافران جان خود را از دست دادند؟ رسول اشرف جوراوری، یکی از مسافران اتوبوس مرگ بود که از این حادثه جان سالم به در برد. او و یکی از دوستانش که اهل کرمان هستند باید خودشان را برای شرکت در کلاس‌های آموزشی به تهران می‌رساندند اما این حادثه به جای تهران آنها را روانه بیمارستان کرد. او که 38سال دارد و در این حادثه آسیب زیادی دیده به همشهری می‌گوید:« چون بلیت قطار گیرمان نیامد مجبور شدیم بلیت اتوبوس بگیریم.

اتوبوس برای تعاونی 7کرمان بود که ساعت 16:10از کرمان راه افتاد. راننده مرد جوانی بود و حدود 40سال داشت. کمی از مسیر گذشته بود که راننده در رفسنجان توقف کرد و چند نفر دیگر هم سوار شدند. بعد از آن راننده با سرعت زیادی به مسیرش ادامه داد. حدود 5دقیقه به ساعت 10شب مانده بود و من و دوستم با هم صحبت می‌کردیم. یک مرتبه اتوبوس از سمت چپ وارد شانه خاکی شد. انگار که کنترل اتوبوس از دست راننده خارج شده بود.

راننده اتوبوس را بالا کشید اما همان موقع اتوبوس از سمت راست از جاده خارج و وارد شن‌های بادی و در ادامه واژگون شد.» این شاهد عینی، آن لحظات وحشتناک را اینطور توصیف می‌کند: «‌اتوبوس چندین مرتبه غلت زد و در هر بار غلت زدن تعدادی از مسافران از ماشین به‌بیرون پرتاب می‌شدند.

بعضی کمربندهای اتوبوس خراب بود اما وقتی می‌خواستیم حرکت کنیم گفتند کمربند را با دست نگه دارید تا پلیس جریمه مان نکند. به‌خاطر همین دوستم از همان غلت‌های اول پرتاب شد. کمربند خودم هم که سالم بود به‌دلیل شدت ضربه پاره شد و من هم وقتی به‌خودم آمدم جلوی اتوبوس بودم و توانستم خودم را از شیشه جلو که کنده شده بود به‌بیرون بیندازم.»

هرچند این حادثه هولناک بود اما آنطور که این شاهد عینی می‌گوید امدادگران اورژانس در کمتر از 3دقیقه خودشان را به محل حادثه رساندند:« راننده و 3نفر دیگر در دم جان باخته بودند. اورژانس مصدومان را به بیمارستان منتقل کرد اما بعد یک نفر دیگر هم فوت شد.»

  • علت حادثه چه بود؟

«جاده، نقص در وسیله نقلیه و خطای انسانی»؛ همواره یکی از این 3عامل به‌عنوان سوانح جاده‌ای اعلام می‌شود اما این بار به گفته رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا عدم‌توانایی در کنترل وسیله نقلیه علت این حادثه بود. سرهنگ نادر رحمانی در این‌باره به میزان گفت: این اتوبوس متعلق به شرکت تعاونی‌۷ عدل کرمان بود که دچار سانحه شد. برابر بررسی‌های اولیه کارشناسان پلیس راه استان، عدم‌توانایی در کنترل وسیله نقلیه علت این حادثه بوده است.

  • 20مصدوم در حادثه‌ای دیگر

چند ساعت بعد از واژگونی اتوبوس در استان یزد، در آزادراه قزوین- تهران حادثه دیگری رخ داد و 20مصدوم بر جا گذاشت. مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس درباره این حادثه می‌گوید: «‌ساعت 4:58بامداد شنبه یک اتوبوس در آزادراه قزوین- تهران با یک دستگاه خاور برخورد کرد که در این حادثه 20نفر مصدوم و برای مداوا به بیمارستان‌های ولیعصر آبیک و شهید رجایی منتقل شدند.

کد خبر 402306

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha