مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۱
۰ نفر

واکنش‌ها در برابر استعفای شهردار تهران متفاوت است. برخی از لزوم برنامه‌محوری اصلاح‌طلبان سخن به میان می‌آورند و برخی دیگر نیز از استعفای محمدعلی‌نجفی ابراز ناراحتی می‌کنند.

نجفی

هر چه هست امروز روشن می‌شود. استعفای مردی که همه او را به پاکدستی می‌شناسند و از سلامتش سخن می‌گویند. غلامحسین کرباسچی می‌گوید که «علاقه‌مند بودم تا مسائل شهری و مدیریت شهری برای اداره شهر دچار وقفه نشود، اما بیماری و کسالت فردی، قابل پیش‌بینی نیست.» به گزارش همشهری، شهردار پیشین پایتخت در ادامه افزود:

شخص آقای نجفی فرد صادقی است و اگر اعلام کرده‌ که بیمار است، قطعا این نظر او درست است. البته بعد از اعلام وی، برخی از اعضای شورای شهر به بررسی موضوع پرداخته و متوجه شده‌اند که بیماری آقای نجفی کمی حاد شده‌است. دبیرکل حزب کارگزاران در ادامه افزود: بنده به‌عنوان یک شهروند، علاقه‌مند بودم مسائل مدیریت شهری با روالی ثابت و موفق ادامه پیدا کند، اما کسالت افراد قابل پیش‌بینی نیست. او در پاسخ به سؤالی مبنی بر سرنوشت شورای پنجم گفت: امیدوارم که دوستان در شورای شهر تهران گام درستی بردارند و اساسا کشور در مسیر صحیحی به پیش برود و تهران هم با مدیریت موفقی که خواهد داشت و تحت نظر شورا در مسیر درستی به پیش برود.

کرباسچی گفت که امید بسیاری دارد اتفاقاتی که در تهران و کشور رخ خواهد داد، ان‌شاءالله اتفاقات خوبی خواهد بود. از طرفی محمد حسن ملک مدنی معتقد است که تهران نیازمند برنامه‌ای ملی و حکومتی و همه‌جانبه است. شهردار پیشین تهران با اشاره به استعفای شهردار تهران گفت: «فارغ از اینکه چه‌کسی به‌عنوان شهردار مشغول به‌کار است، به‌رغم سلامت و پاکدستی، باید دنبال برنامه منسجمی برای پایتخت بود.

او گفت: باید برنامه‌ای ملی و حکومتی و همه‌جانبه از سوی شورای شهر تهیه شود تا این شهر به درستی و به خوبی اداره شود. این برنامه‌ هم باید با کمک کارشناسان و خبرگان و استفاده از تجربیات شهرهای بزرگ به مثابه سندی جدی و محکم برای تهران تهیه شود.

ملک مدنی معتقد است که «هر فردی فارغ از تجارب گسترده، سلیقه‌های خود را دنبال می‌کند و معلوم نیست که این سلیقه به نفع شهر باشد یا نه. به جای آنکه پیرامون افراد صحبت شود، بهتر است که برنامه‌ای مناسب برای شهر تهیه شود که براساس آن چشم‌اندازی برای ساکنان شهر ترسیم شود.»

شهردار پیشین تهران گفت که «ما در شهری زندگی می‌کنیم که نه امکان زندگی در آن وجود دارد و نه امکان حتی نفس کشیدن. آلودگی‌های مختلف اعم از صوتی، زیست‌محیطی و مشکلات گسترده دیگر، این شهر را فراگرفته است. این شهر سال‌هاست به یک کارگاه ساختمانی بزرگ تبدیل شده‌است. بنابراین اولویت اصلی، حفاظت از شهر است و باید در قالب برنامه‌ای جامع این شهر را به پیش برد.

ملک مدنی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اقدامات شهردار تهران برای توقف هولوگرام را چگونه ارزیابی می‌کند، افزود: از آنجا که اطلاعات دقیقی پیرامون حذف هولوگرام ندارم و نمودی هم در این زمینه ندیدم، نمی‌توانم در مورد اقدامات آقای نجفی صحبت کنم. هر چه هست باید برنامه‌ای مشخص برای شهر تهیه شود تا همه نسبت به آن اتفاق نظر داشته باشند. واقعیت آن است که کسانی که شهر را اداره می‌کنند با مردم شهر رابطه مشخص و شفافی ندارند. شهر مجموعه‌ای از مشکلات گسترده است.

  • مبارزه با فساد، گام مهم نجفی در تهران

شهرداران پیشین تهران در حالی از تهران سخن می‌گویند که امروز در صحن شورای شهر، دلایل استعفای پنجاه و هشتمین شهردار تهران اعلام خواهد شد؛ موضوعی که برخی دلیل آن را بیماری شهردار و برخی دیگر نیز ناشی از فشارهای سیاسی می‌دانند.

امروز تمام شهر منتظر شنیدن آخرین حرف‌های نجفی هستند و او وعده بیان‌شان را در جلسه شورای شهر داده است. آنچه هست، این واقعیت وجود دارد که شعار فسادستیزی و اقدامات گسترده نجفی برای مبارزه با فساد، در شهرداری تهران تاکنون موفق بوده و به‌نظر می‌رسد که این رویکرد او در کناره‌گیری چندان بی‌تأثیر نبوده‌است. محمدحسن ملک‌مدنی، شهردار پیشین تهران نیز هنگامی که 15سال پیش برای نخستین بار در برابر فروش تراکم ایستاد، فشارهای گسترده‌ای را تحمل کرد تا همانند نجفی در واپسین روزهای سال 81وزارت کشور وقت او را از کار برکنار کرد.

  • شهرداری مسیر فعلی را ادامه می‌دهد

صبح دیروز شهردار تهران به منطقه 8رفت تا در حضور او، 20پروژه اجتماعی، فرهنگی، عمرانی، حمل‌ونقل و ترافیک، زیست‌محیطی و خدمات شهری افتتاح شود. به گزارش همشهری، محمدعلی نجفی در آیین افتتاح این پروژه‌ها گفت: «در جریان افتتاح پروژه پردیس فرهنگی امام هادی(ع) در منطقه 8، یکی از سالن‌ها به نام شهدای ارامنه نامگذاری شد و بنده از بزرگان دینی ارامنه خواهش کردم که بعضی از برنامه‌های خاص ارامنه را در این سالن برگزار کنند.»

او از «پوشش دادن نیازهای محله» و «پاسخگویی به بخشی از خواست‌های مردم محله‌ها» به‌عنوان ویژگی‌های اصلی پروژه‌های محله‌ای یاد کرد و افزود: «از جمله این پروژه‌ها می‌توان به کتابخانه استاد باستانی پاریزی اشاره کرد که حتی نامگذاری آن، براساس خواست مردم محله بود و مردم از کتابخانه، قرائتخانه و برنامه‌های جنبی که قرار است در آن اجرایی شود، استفاده خواهند کرد. علاوه بر این پروژه مجموعه ورزشی شهدای نارمک نیز از پروژه‌های شاخص است که در آن 11رشته ورزشی مورد مسابقه و تمرین قرار می‌گیرد.»

نجفی دیروز در بخش دیگری از سخنانش گفت: «در سال 96با وجود اینکه وضعیت شهرداری از نظر مدیریتی و منابع مالی خوب نبود، خیلی به پیگیری برخی پروژه‌ها امیدوار نبودیم اما امروز که کارنامه شهرداری را نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که خدمات قابل عرضه‌ای با وجود همه محدودیت‌ها ارائه شده است.

در سال گذشته پیش‌بینی شده بود که 85درصد منابع درآمدی شهرداری تا پایان سال را محقق کنیم، درحالی‌که براساس آخرین گزارش ارائه شده در پایان اسفند‌ماه سال گذشته، 95درصد درآمدهای پیش‌بینی شده شهرداری محقق شد و همین موضوع نیز باعث شد تا بخشی از بدهی‌هایی که 3تا 5سال از عمرشان می‌گذشت پرداخت کردیم.» به گزارش همشهری، شهردار تهران دیروز در حاشیه افتتاح 20پروژه منطقه 8در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات پاسخ داد.

محمدعلی نجفی درباره خاطره نقل شده از سوی حجت‌الاسلام دعایی از امام راحل(ره) مبنی بر عدم‌استعفا، گفت: «خاطرات حضرت امام (ره) برای همه ما آموزنده است و باید نصب العین همه ما قرار گیرد اما شرایط ما متفاوت است؛ فردا در جلسه شورای شهر دلایل استعفای خود را توضیح می‌دهم و در آنجا تصمیم‌گیری مناسبی خواهد شد.» او در پاسخ به سؤال دیگری درباره جواب منفی بسیاری از اعضای شورای شهر به استعفایش گفت: «اجازه بدهید فردا ببینیم نظر شورا چه چیزی است؛ البته هنوز اعضای شورای شهر همه حرف‌های من را نشنیده‌اند.

انگیزه اصلی‌ام از استعفا داشتن فرصت برای معالجه است و اگر بخواهم حین معالجه مسئولیت شهرداری را هم حفظ کنم، حداقل سه - چهار‌ماه کار شهرداری با رکود و رخوت روبه‌رو خواهد شد. الان که شهرداری آمادگی برای حرکت سریع‌تر و در بعضی از موارد آمادگی برای پرش را پیدا کرده است، دلم نمی‌خواهد به‌خاطر بیماری و کم کاری من، رکود و سستی در کار شهرداری ایجاد شود.

به گفته او، اکنون نیروهای خیلی خوبی وجود دارند که می‌توانند این مسئولیت را عهده دار شوند.» به‌نظر نجفی یک دوی امدادی انجام شده که بخشی را تا‌کنون او آمده و باید وسیله را در اختیار فرد بعدی قرار دهد تا ادامه مسیر را طی کند. نجفی گفت: «شورای شهر تهران و گرایش و سلیقه‌های شورا تغییر نکرده بنابراین اگر شهردار جدیدی را انتخاب کنند، علی القاعده شهرداری خواهد بود که همین مسیر و برنامه را طی می‌کند.»

کد خبر 402283

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha