همشهری آنلاین: آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه پیشتر در جمعی اعلام کردم که چیزی به نام طب اسلامی نداریم، افزود: در قرآن و روایات دستوراتی وجود دارد اما طب اسلامی گفته نمی‌شود، این طبی که امروز وجود دارد طب سنتی نام دارد.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی مرجع تقلید در دیدار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه نمی‌توان به صورت کامل طب سنتی را انکار کرد، اظهار داشت: نمی‌توان گفت که فکر بشر در طول چندین هزار سال همه غلط بوده و تنها در سال‌های اخیر طب تازه متولد شده است.

وی ادامه داد: اما این که هر کسی بدون علم و تجربه مطب راه‌اندازی کند قابل قبول نیست، گاهی شنیده می‌شود کسی دو سه ماه تدریس می‌کند، بعد می‌گویند شاگردان او طبیب هستند که این کارها ضربه می‌زند و به نفع دین نیست همچنین نباید طب را با خرافات همراه کنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این که نمی‌توان راه را بر اصل طب سنتی بست، ابراز داشت: از آنجا که عده‌ای معتقد شدند که طب سنتی در مسائل راهگشا است نباید کلا راه را بست اما باید ضوابط وجود داشته باشد، اگر ضوابط باشد اصل کار زیر سؤال نمی‌رود و جلوی بی‌نظمی‌ها هم گرفته می‌شود.

وی عنوان کرد: همچنین اگر در طب جدید هر کسی بلند شود و چند کتاب طبی را مطالعه کند و مطبی درست کند این درست نیست، افراد باید درس بخوانند، دوره ببینند و تجربه پیدا کنند، طب سنتی و طب جدید هر دو باید تحت ضوابط باشند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: قانون بو علی سینا کتاب مهم طبی او سیصد سال در اروپا کتاب درسی بوده که نمی‌توان آن را نفی کرد اما در عین حال این بی‌ضابطه بودن هم درست نیست، بنابراین نه نفی مطلق می‌کنیم و نباید اینگونه بی حساب و کتاب باشد، این وضع درست نیست و خطراتی هم دارد، کسانی که بدون اطلاع ورود پیدا کنند اگر خطری پیش بیاید شرعاً مسئولیت دارند.

وی با تأکید بر توجه به حمایت از تولید داخل در مسائل درمانی و بهداشتی اضافه کرد: حمایت از تولید داخلی در دارو هم باید وجود داشته باشد، یکی از مشکلات برخی از داروهای داخلی عدم برخورداری از کیفیت لازم است، نه تنها در مسأله دارو بلکه در همه موارد برای حمایت از کالای داخلی ابتدا باید به سراغ کیفیت برویم.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این که کیفیت داروهای ایرانی باید تقویت شود، گفت: گاهی هم برخی اطبا تصور می‌کنند که اگر داروی ایرانی بنویسند شأن آنها کاهش پیدا می‌کند که در بین آنها نیز باید فرهنگ‌سازی کرد؛ وابستگی مردم به داروی خارجی وابستگی بدی است و گاهی خطرناک می‌شود.

وی با تأکید بر توجه دولت به طرح سلامت و تقویت آن افزود: در بعضی جاها طرح سلامت را سست کردند و بعضی بیمارستان‌ها می‌گویند ما این را قبول نداریم؛ پایه خوبی گذاشته شد که باید ادامه پیدا کند، می‌دانیم یکی از مشکلات بودجه طرح سلامت است که شاید به صورت کامل تامین نمی‌شود که اگر آن تامین می‌شد این مشکلات پیش نمی‌آمد.

این مرجع تقلید اظهار داشت: طرح سلامت که مردم از آن ابراز خوشحالی می‌کردند باید ادامه پیدا کند و دولت هم باید به این مسأله اهمیت دهد چراکه بهداشت و درمان در همه جوامع حرف اول را می‌زند. مردم باید بتوانند از همان تسهیلاتی که برایشان گذاشته شده استفاده کنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: باید با اختصاص بودجه لازم گرفتاری‌های مردم را در این زمینه حل کرد، بعضی از بیمارستان‌ها هم مشکل دیگری که گاهی ایجاد می‌کنند این است که به عنوان مثال مریض فوت کرده اما جنازه آن را تحویل نمی‌دهند و طرف هم توانایی لازم را ندارد.

آیت‌الله مکارم شیرازی ابراز داشت: امیدواریم مشکلات بهداشت و درمان که حرف اول را در کشور می‌زند با عزم راسخ وزیر بهداشت و سایر مسئولان حل شود و دولت هم باید برای این موضوع اهمیت قائل شده و به آن اولویت دهد.

کد خبر 402095

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha