همشهری آنلاین: تاکید بر گسترش همکاری های نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دوست و برادر در حاشیه کنفرانس امنیتی مسکو و تشریح مواضع ایران در این حوزه، اهم برنامه های وزیر دفاع ایران در سفر دو روزه به مسکو بود.

 امیر حاتمی

به گزارش ایرنا، امیر سرتیپ امیر حاتمی که به دعوت رسمی سرگئی شایگو وزیر دفاع فدراسیون روسیه برای شرکت در کنفرانس امنیتی مسکو به روسیه سفر کرده بود دیدارهای دوجانبه ای با وزیران دفاع روسیه، بلاروس، صربستان، قزاقستان، پاکستان، معاون وزیر دفاع آذربایجان و معاون نخست وزیر روسیه داشت.

سرتیپ حاتمی از جمله سخنرانان اصلی کنفرانس امنیتی مسکو نیز بود و در این مراسم ضمن تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران و با تاکید بر پایبندی تهران به تعهدات خود در توافق هسته ای، هشدار داد: عوامل برهم زننده برجام، مسئول عواقب سوء آن بر نظم و امنیت بین المللی خواهند بود.

سرتیپ حاتمی در دیداری که با دیمیتری راگوزین معان نخست وزیر روسیه در محل دفتر نخست وزیری روسیه داشت با تبریک برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به ملت و دولت روسیه اظهار امیدواری کرد در آینده نزدیک شاهد گسترش و توسعه روابط دو کشور در زمینه‌های دفاعی و نظامی باشیم.

وزیر دفاع ایران در دیداری که با وزیر دفاع صربستان داشت با اظهار امیدواری نسبت به توسعه روابط دو کشور، اراده رهبران سیاسی دو کشور را توسعه هر چه بیشتر تعاملات در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی دانست.

وی همچنین به فرصت‌های پیش آمده بعد از توافق برجام اشاره کرد و افزود: دولت آمریکا به بهانه‌های واهی و به دلیل عدم پایبندی به توافقنامه‌های بین‌المللی تلاش می‌کند کشورمان را از منافع این توافق منع کند.

وزیر دفاع ایران با بیان اینکه ‌انتظار داریم جامعه جهانی و افکار عمومی‌ آمریکایی‌ها را به دلیل نقض عهد، تحت فشار قرار دهند، تصریح کرد: قطعا دوستان جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان به این بدعهدی توجهی نخواهند کرد.

وی ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک شاهد امضاء توافقنامه‌ همکاری‌های فنی، تخصصی و نظامی بین دو کشور باشیم.

وزیر دفاع ایران در دیدار با وزیر دفاع پاکستان نیز با انتقاد از سیاست‌های مداخله‌جویانه آمریکا در منطقه گفت: ‌آمریکایی‌ها با نقشه‌های شوم خود ‌موجب ناامنی، بی‌ثباتی و هرج و مرج در منطقه شده‌اند.

سرتیپ حاتمی در این دیدار با بیان اینکه کشور همسایه، دوست و برادر جمهوری اسلامی پاکستان جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی ایران دارد، بر توسعه روابط دوجانبه در حوزه‌های دفاعی و نظامی تاکید کرد.

وزیر دفاع ایران با اشاره به سفر فرمانده ارتش پاکستان و رانا تنویر حسین وزیر تولیدات دفاعی پاکستان به ایران و دیدار فرمانده نیروی هوایی ارتش پاکستان و ‌فرمانده مرزبانی دو کشور اظهار امیدواری کرد: تعامل و گفت‌و‌گوهای دوجانبه در حوزه‌های دفاعی و نظامی بتواند موجب افزایش صلح و ثبات در منطقه و بسترساز گسترش تعاملات دو کشور باشد.

امیر حاتمی با نابجا دانستن سیاست‌های مداخله‌جویانه در منطقه اظهار داشت: معتقدیم که کشورهای منطقه نباید اجازه دهند آمریکایی‌ها نقشه‌های شوم خود را بر خلاف منافع کشورهای منطقه اعمال و موجب ناامنی، بی‌ثباتی و هرج و مرج در منطقه شوند.

وزیر دفاع ایران از آمادگی کشورمان برای افزایش و ارتقاء تعاملات با پاکستان در حوزه‌های نظامی، دفاعی، فنی و تخصصی خبر داد و تصریح کرد: ظرفیت‌های مهم دو کشور ‌ایران و پاکستان ‌تعیین‌ کننده و باعث رشد و توسعه مناسبات است.

وزیر دفاع ایران در دیدار دوجانبه با وزیر دفاع قزاقستان نیز با اشاره ‌به اشتراکات دینی، فرهنگی و تاریخی دو کشور، توسعه روابط دو جانبه را مهم و حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: کشور قزاقزستان نقش برجسته‌ای در استقرار ثبات و امنیت منطقه دارد و در جریان مذاکرات هسته‌ای و مذاکرات آستانه به خوبی نقش‌آفرینی کرده و توانست ایفای مسئولیت کند.

سرتیپ حاتمی همکاری‌های دو‌جانبه ایران و قزاقستان را در مجامع بین‌المللی الگوی خوبی از روابط دوجانبه در منطقه ارزیابی ‌و بر تداوم این روند تاکید کرد.

وی با بیان اینکه افراطی‌گری تحفه آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تامین منافع آنها در منطقه است، تصریح کرد: سودجویی و بهره‌گیری از گروه‌های تروریستی در جهت تاراج ثروت کشورهای منطقه همواره از اهداف نظام سلطه است.

سرتیپ حاتمی در ادامه با اشاره به خطر افراطی‌گری و تروریسم در منطقه خاطرنشان کرد: به دلیل شناخت دقیقی که از ریشه‌های تروریسم و ابعاد مختلف آن داریم با تمام توان به سوریه و عراق در مبارزه با تروریسم کمک کرده تا بتوانند ریشه‌های تروریسم را در کشورشان بخشکانند.

وزیر دفاع ایران در دیدار دو جانبه با وزیر دفاع بلاروس هم با ابرا‌‌ز ‌علاقه از توسعه همکاری های دفاعی - نظامی بین ایران و بلاروس گفت: امیدواریم مناسبات دفاعی و نظامی دو کشور نیز متناسب با روابط سیاسی فی مابین توسعه یافته و در آینده شاهد تشکیل نشست‌های کارشناسی و تخصصی بین دو کشور باشیم.

وی به همکاری‌های سه جانبه ایران، روسیه و سوریه و اخیرا ترکیه در مبارزه با تروریسم اشاره کرد و اظهار داشت: توانستیم با همکاری‌های مشترک توطئه‌های زیادی را در منطقه خنثی کنیم.

امیر حاتمی با اشاره به تحریم‌های سالیان اخیر علیه ایران تصریح کرد: کشورمان توانسته تحریم‌ها و محاصره‌های اقتصادی را به فرصت تبدیل و با خوداتکایی همه نیازهای داخلی را برطرف کند.

به گزارش ایرنا، شکست داعش در سوریه: نتایج و چشم اندازهای صلح در منطقه، امنیت جهانی در جهان چند مرکزی، امنیت اروپایی: همکاری یا رویارویی، اوضاع انسانی در خاورمیانه، امنیت منطقه ای در خاورمیانه و شمال آفریقا، بازسازی پس از مناقشه، قدرت نرم به عنوان ابزاری برای پیگیری اهداف سیاسی - نظامی، آسیا: ابعاد امنیت منطقه ای و وظایف آژانس های دفاعی منطقه، پاسخ به تهدیدات و چالش ها، از مهمترین محورهایی کنفرانس امنیتی مسکو بود که به مدت دو روز در هتل رادیسون رویال در پایتخت روسیه برگزار شد.

به گزارش رسانه های روسی، 700 تن از وزیران، روسای ستاد نیروهای مسلح و مقامات عالی و روسای سازمان های بین المللی از 95 کشور در نشست امنیتی مسکو حضور داشتند.

کد خبر 402049

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha