جمعه ۱۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارلِس پوجدمون (Carles Puigdemont) در ۲۹ دسامبر ۱۹۶۲ در آمر کاتالونیا متولد شد

Carles Puigdemont

کارلِس پوجدمون یک سیاست‌مدار عضو حزب همگرایی دمکراتیک کاتالونیا و روزنامه‌نگار اهل اسپانیا است. او رئیس دولت خودمختار کاتالونیا بوده و گفته می‌شود در رساندن کاتالونیا به موقعیت کنونی نقش کلیدی داشته‌است.

در کارنامه او همچنین عضویت در پارلمان کاتالونیا و شهرداری خیرونا (سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ شهردار خیرونا) هم به چشم می‌خورد. خیرونا در شمال کاتالونیا قرار دارد. او همچنین رئیس انجمن شهرداری‌ها برای استقلال هم بوده است.

کارلِس پوجدمون از ۱۰ ژانویه ۲۰۱۶ تاسوم نوامبر  ۲۰۱۷ رئیس دولت خودمختار کاتالونیا بود که پس از این تاریخ حکم جلب اروپایی او به همراه چهارتن دیگر از سوی یک دادگاه اسپانیایی صادر شد. کارلس پوجدمون که پس از برگزاری همه پرسی به گفته دولت اسپانیا «غیرقانونی» به بروکسل پناهنده شده بود  بدنبال تقاضای اسپانیا از کشورهای اروپایی در آلمان پس از چندین ماه بازداشت شد. یکی از مهم ترین نکته‌ها در بازداشت پوجدمون  شباهت فوق العاده قانون اساسی آلمان و اسپانیا است. پس از دیکتاتوری فرانکو در اسپانیا، جمهوریخواهان این کشور موفق شدند قانون اساسی الهام گرفته از قانون اساسی آلمان پس از جنگ دوم جهانی را تصویب کنند. در این قانون برگزاری همه پرسی بدون مجوز دولت مرکزی در هر دو کشور ممنوع است؛ این در حالی است که در بلژیک به این موضوع دست‌کم در قانون اساسی، اشاره‌ای نشده است.

به هر حال کارلس پوجدمون، بدلیل برگزاری همه پرسی و اعلام استقلال کاتالونیا  به زندان محکوم شد. اسپانیا به اتهام شورش پرونده‌ای علیه پوجدمون و چند تن از مهم ترین رهبران استقلال طلب کاتالونیا به جریان انداخت. این حکم باعث شد پوجدمون از اسپانیا بگریزد و در بروکسل پناهنده و چندی بعد در آلمان بازداشت شود.

کد خبر 402037

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha