همشهری آنلاین: رئیس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه تلگرام در حال بلعیدن اقتصاد کشور است گفت تصمیم درباره این پیام‌رسان‌ را در زمان مناسب اعلام می‌کنیم.

ابوالحسن فیروزآبادی

به گزارش فارس، ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی با بيان اين خبر گفت:‌ خروج از این انحصار دستور رئیس‌جمهور است و همین امروز هم در جلسه‌ای که پیش ایشان بودیم، بحث خروج از انحصار در پیام رسان‌ها را مطرح کردند هر چند به طور مشخص نامی از تلگرام نبردند اما فقط تلگرام در ایران انحصار دارد.

وی با اشاره به اقدام شرکت‌های بزرگ همچون آمازون و اوبر در ورود به اقتصادهای کشورهای مختلف بدون در نظر گرفتن منافع آن کشورها تأکید کرد: این شرکت‌ها تا به حال با موانعی برای جابه‌جایی پول مواجه بودند اما تلگرام جدیداً مبادرت به ایجاد ارز رمزگذاری شده‌ای کرده که با سرعت جابه‌جا می‌شوند تا فضای اقتصادی دنیا را برای مداخله عظیم آماده کنند.

فیروزآبادی تلگرام در دو بخش ارتباطی از طریق گروه‌ها و رسانه‌ای از طریق کانال‌ها فعالیت داشته است، ادامه داد:‌ از چند ماه پیش تلگرام سند 32 صفحه‌ای منتشر و اعلام کرد که با روش آیکو (یکی از راه‌های جمع‌آوری مالی برای پروژه‌های رمز ارز) می‌خواهد سکوی پیام‌رسان را تبدیل به سکوی اقتصادی کند.

وی ادامه داد: برای این کارکرد تلگرام ملاحظات خاصی وجود دارد چرا که بناست از تکنولوژی بلاک‌چین بلادرنگ استفاده کنند یعنی بدون هیچ تأخیری و چیزی شبیه شبکه شتاب پول دیجیتال آنها یعنی گرم جابه‌جا می‌شود. علاوه بر آن برای تمام معاملات هم حق کمیسیون دریافت می‌کنند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: با این شرایط تلگرام می‌خواهد در کشور ما تبدیل به شرکت بیمه، آژانس املاک و ... شود و معاملات را بین دو طرف مستقل از اینکه قانونی یا غیرقانونی است و یا استانداردهای لازم را دارد کاملاً مستقل از هرگونه نظارتی دنبال کند.

وی افزود: ما این را جسارتی به فضای اقتصادی کشور می‌دانیم و این نگرانی را ایجاد کرده که یکباره با معضلاتی همچون تضعیف پول ملی و خلق پولی که ناشی از تولید کالا و صادرات نیست مواجه شویم، پولی که در شبکه جابه‌جا می‌شود و هر چه در آن خرج می‌شود معادل آن دارایی از کشور خارج می‌شود.

وی در ادامه یادآور شد: مرجع تصمیم‌گیری درباره تلگرام شورای عالی فضای مجازی است که ریاست آن بر عهده رئیس‌جمهور است و با تدبیر مقام معظم رهبری امور کانون فضای مجازی در اختیار این شورا است و البته تصمیمات این شورا نیز طبق اساسنامه فقط از سوی دبیر شورا اعلام می‌شود.

کد خبر 401920

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha