علی مولوی: دوچرخه‌جان بزرگ شده؛ خیلی بزرگ‌تر از چیزی که هرکدام از ما روزی فکرش را می‌کردیم. حالا ۱۷سالگی‌اش تمام شده و به نیمه‌های ۱۸سالگی رسیده.

دوچرخه شماره ۹۱۸

دوچرخه‌جان بزرگ شده، اما فقط قد نكشيده، فقط صدايش دو رگه نشده و فقط جوش‌هاي نوجواني روي صورتش سبز نشده؛ اين‌روزها دوچرخه گسترش پيدا كرده و حالا همه‌جا هست.

هفته‌نامه‌ي دوچرخه‌ چندسالي است كه ديگر فقط در قد و قواره‌ي يك هفته‌نامه نيست. دوچرخه هم با فناوري روز و امكانات تازه همراه شده و حالا همه‌جا در دسترس شماست. هم در دسترس شماست و هم امكاناتي فراتر از نسخه‌ي چاپي پيدا كرده است.

شايد يكي از شانس‌هاي دوچرخه اين باشد كه فرزند قرن بيست و يكم است و در قرن تازه متولد شده است. تقريباً هم‌سن و سال نوجوان‌هاي امروزه است و پا‌به‌پاي آن‌ها زندگي مي‌كند. حالا خوش‌بختانه يا شايد هم متأسفانه، راه‌هاي متنوعي براي ارتباط با دوچرخه وجود دارد.

متأسفانه از اين جهت كه كم‌تر آقاي پستچي را مي‌بينيم كه برايمان نامه بياورد و خوش‌بختانه از اين جهت كه حالا مي‌شود با تلگرام و اينستاگرام، راحت‌تر و سريع‌تر از قبل با دوچرخه در ارتباط بود.

حالا دوچرخه همه‌جا در دسترس است و اگر به هردليلي نتوانيد نسخه‌ي چاپ‌شده‌ي آن را تهيه كنيد، از خواندن مطالب آن جا نمي‌مانيد. در اين مطلب مي‌توانيد با راه‌هاي تازه‌ي ارتباط با دوچرخه و امكانات تازه‌ي فضاي مجازي دوچرخه بيش‌تر آشنا شويد.

 

دوچرخه شماره ۹۱۸

 

اين‌روزها اينستاگرام از فضاهاي ارتباط نوجوان‌ها با دوچرخه است. خيلي از تصويرگرها و عكاس‌هاي نوجوان از طريق اينستاگرام با دوچرخه در ارتباط هستند. بسياري از نوجوان‌هايي كه سؤالي درباره‌ي دوچرخه دارند، در اينستاگرام به جوابشان مي‌رسند.

خيلي‌ها هم از طريق اينستاگرام براي مطالب دوچرخه كامنت مي‌گذارند و نظر خودشان را به دوچرخه مي‌رسانند. بسياري از دوچرخه‌اي‌ها هم مطالب چاپ‌شده‌شان را در اينستاگرام مي‌گذارند و صفحه‌ي دوچرخه را در آن تگ مي‌كنند تا به ديگران خبر بدهند كه اثرشان منتشر شده است.

ضمن اين‌كه صفحه‌ي اينستاگرام دوچرخه فعاليت‌هاي متنوعي دارد كه مهم‌ترين آن‌ها «پيش‌نمايش دوچرخه» است. يعني پيش از انتشار هرشماره‌ي دوچرخه، پيش‌نمايش مطالب مهم و خواندني هرشماره در اينستاگرام معرفي مي‌شود و دنبال‌كننده‌هاي صفحه‌ي دوچرخه در اينستاگرام، هميشه زودتر از بقيه‌ي نوجوان‌ها متوجه مي‌شوند كه قرار است چه مطالبي را در دوچرخه بخوانند. @docharkheh_weekly

 

دوچرخه شماره ۹۱۸

 

اگر نتوانستيد هفته‌نامه‌ي دوچرخه را تهيه كنيد و به تلگرام هم دسترسي نداريد، جاي نگراني نيست. تمام مطالب هرشماره‌ي دوچرخه در اينترنت هم وجود دارد. شما هميشه مي‌توانيد مطالب هرشماره را به صورت جداگانه در بخش «كودك و نوجوان» سايت «همشهري آنلاين» بخوانيد.

همشهري آنلاين هم كه هميشه در دسترس شماست. چه با كامپيوتر و لپ‌تاپ به اينترنت متصل شده باشيد و چه با تبلت و موبايل‌هاي هوشمند.

ضمن اين‌كه همشهري‌آنلاين امكان خاص ديگري هم در اختيار دوچرخه مي‌گذارد. حتماً ديده‌ايد كه گاهي در پايان برخي از مطالب دوچرخه، يك لينك از سايت همشهري‌آنلاين به‌صورت پي‌نوشت آمده است. زمان‌هايي كه مطالب دوچرخه، طولاني‌تر از فضاي صفحه باشند، اين امكان براي دوچرخه وجود دارد كه متن كامل مطلب در سايت همشهري‌آنلاين بارگذاري شود و متن كوتاه‌شده هم در دوچرخه به‌چاپ برسد.

يعني شما خيلي وقت‌ها مي‌توانيد متن كامل مطالبي كه به‌خاطر كمبود فضاي صفحه در صفحه‌هاي دوچرخه جا نشده‌اند، در همين سايت همشهري‌آنلاين بخوانيد.

از طرف ديگر مطالب هرشماره‌ي دوچرخه به تفكيك شماره،‌ در همشهري آنلاين در دسترس شماست و مي‌توانيد هرشماره‌اي را كه مي‌خواهيد انتخاب كنيد و مطالب آن شماره‌ي دوچرخه را بخوانيد.

www.hamshahrionline.ir/service/children

 

دوچرخه شماره ۹۱۸

 

تلگرام هم از راه‌هاي ارتباطي مهم اين‌ روزهاي دوچرخه با مخاطبان است. دوچرخه، هم كانال تلگرام دارد و اكانت تلگرام. در اكانت تلگرام به نشاني (@DocharkhehWeekly)، معمولاً نوجوان‌ها آثارشان را براي دوچرخه مي‌فرستند يا اگر پرسشي درباره‌ي دوچرخه دارند، مطرح مي‌كنند و از همان طريق هم به پاسخشان مي‌رسند.

در كانال تلگرام دوچرخه هم خبرهاي خوب و زيادي هست. كانال تلگرام دوچرخه در روزهاي سه‌شنبه‌ي هرهفته ميزبان «راديودوچرخه»‌ است. راديودوچرخه، نام فعاليتي مجازي است كه به همت نوجوان‌هاي قديمي دوچرخه پا گرفته و در آن دوچرخه را مي‌شنويد!

يعني هرهفته برخي از مطالب هرشماره‌ي دوچرخه به‌صورت فايل صوتي توليد مي‌شود. اين فايل صوتي، هم براي نوجوان‌هاي نابينا كه امكان خواندن دوچرخه را ندارند و هم نوجوان‌هايي كه فرصت كم‌تري براي خواندن دارند و ترجيح مي‌دهند در ترافيك و وقت‌هاي آزادشان فايل صوتي گوش كنند، اتفاق جالب و منحصربه‌فردي به‌شمار آيد.

فعاليت راديودوچرخه از شماره‌ي 818 دوچرخه و هم‌زمان با 15سالگي دوچرخه آغاز شده و تمام فايل‌هاي راديودوچرخه از آن‌زمان تا حالا در آرشيو كانال دوچرخه هست و شما مي‌توانيد هروقت كه خواستيد به كانال مراجعه كنيد و دوچرخه را بشنويد!

چهارشنبه‌ها هم روز مهمي در كانال تلگرام دوچرخه است. اگر به هردليلي نتوانيد نسخه‌ي چاپي دوچرخه را تهيه كنيد، هميشه مي‌توانيد نسخه‌ي پي‌‌دي‌اف آن را در كانال دوچرخه بخوانيد. به اين ترتيب چهارشنبه‌ي هرهفته و قبل از انتشار شماره‌ي بعدي دوچرخه، نسخه‌ي پي‌دي‌اف شماره‌ي قبلي دوچرخه در اختيار مخاطبان كانال قرار مي‌گيرد.

ضمن اين‌كه همه‌ي شماره‌هاي گذشته‌ي دوچرخه، از شماره‌ي 800 تا امروز در آرشيو كانال موجود است و شما مي‌توانيد هروقت نياز داشتيد به شماره‌هاي قديمي مراجعه كنيد.

از ديگر فعاليت‌هاي كانال دوچرخه اين است كه هروقت مسابقه يا خبري درباره‌ي دوچرخه وجود داشته باشد، از طريق كانال تلگرام به دوستان دوچرخه اطلاع‌رساني مي‌شود. ضمن اين‌كه مي‌توانيد در برخي از مسابقه‌ها مثل «جلد برتر دوچرخه» هم در خود كانال شركت كنيد و عدد مورد نظرتان را پيامك نكنيد.

اما اين تمام فعاليت كانال دوچرخه نيست. از سال آينده قرار است دو بخش تازه‌ي ديگر هم در كانال تلگرام فعاليت خود را آغاز كنند. در بخش اول قرار است شما بتوانيد از طريق كانال تلگرام به مطالب منتخب دوچرخه در سايت همشهري آنلاين دسترسي داشته باشيد و مطالب را در همان كانال به صورت «نمايش فوري» (Instant View) بخوانيد.

در بخش دوم هم قرار است مطالب شماره‌هاي قديمي دوچرخه و نسخه‌ي پي‌دي‌اف شماره‌هايي كه هرگز امكان خواندشان را نداشته‌ايد، به‌مرور در كانال تلگرام قرار بگيرند و به آرشيو دوچرخه اضافه شوند.

براي دسترسي به همه‌ي اين امكانات كافي است در كانال دوچرخه به نشاني زير عضو شويد. ضمن اين‌كه دوچرخه خوشحال مي‌شود اگر از همه‌ي دوستان نوجوانتان هم دعوت كنيد كه در كانال دوچرخه عضو شوند و به خانواده‌ي هفته‌نامه‌ي دوچرخه بپيوندند. @docharkheh_weekly

 

دوچرخه شماره ۹۱۸

  • عيدي ‌هاي دوچرخه در تلگرام!

اگر از اهالي كانال تلگرام دوچرخه باشيد، احتمالاً يادتان هست كه سال قبل در كانال تلگرام دوچرخه، يك بسته‌ي استيكر نوروزي دوچرخه ويژه‌ي سال خروس را به‌عنوان عيدي برايتان آماده كرده بوديم.

ضمن اين‌كه هم‌زمان با تولد 17سالگي دوچرخه، نسخه‌ي پي‌دي‌اف اولين شماره‌ي دوچرخه را هم برايتان در كانال گذاشتيم تا هم نوعي خاطره‌بازي براي نوجوان‌هاي ديروز اتفاق بيفتد و هم فرصتي در دسترس نوجوان‌هاي امروز قرار بگيرد كه هرگز اولين شماره‌ي دوچرخه را نديده و نخوانده‌اند.

براي عيدي امسال هم دو عيدي ويژه در كانال دوچرخه خواهيد داشت. اولي، نسخه‌ي پي‌دي‌اف اولين ويژه‌نامه‌ي نوروزي دوچرخه، به مناسبت نوروز سال 1380 است. خواندن مطالب متفاوت و جذاب اين ويژه‌نامه‌ي 32صفحه‌اي از 17سال قبل، مي‌تواند تجربه‌ي جالبي باشد. نه؟

عيدي دوم هم يك فايل ويديو است كه احتمالاً براي نوجوان‌هاي قديمي خاطره‌بازي تمام‌عياري به‌حساب مي‌آيد و براي نوجوان‌هاي امروزي، هم تجربه‌ي تازه‌اي است. حتماً تا حالا در صفحه‌هايي كه به‌نوعي به تاريخچه يا گذشته‌ي دوچرخه پرداخته‌اند، نام «دوچرخه‌ي طلايي» را شنيده‌ايد. جشني كه در آن داوران نوجوان هفته‌نامه‌ي دوچرخه، بهترين كتاب‌هاي سال را انتخاب كردند.

بارها اين نام و اين توضيح را خوانده و شنيده‌ايد، اما به احتمال قوي از جزييات ماجرا بي‌خبر بوده‌ايد. به‌زودي مي‌توانيد در كانال تلگرام دوچرخه، خلاصه‌اي از اين جشن خاطره‌انگيز و جالب را تماشا كنيد و در خاطره‌بازي نوجوان‌هاي قديمي دوچرخه شريك شويد.

 

دوچرخه شماره ۹۱۸

کد خبر 401919

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha