همشهری آنلاین: یولیا کریستووا، روانکاو و فیلسوف بلغاری سه دهه پس از فروپاشی کمونیسم در اروپای شرقی به همکاری با سازمان جاسوسی سرزمین مادری خود بلغارستان متهم شده است.

یولیا کریستوا

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، كريستووا كه بيش از 30 كتاب در كارنامه دارد و همكار فيلسوفان و روشنفكران فرانسوي چون ژاك دريدا، ژاك لاكان و رولان بارت بوده، در 76 سالگي در پاريس زندگي مي‌كند. اين استاد بازنشسته دانشگاه ديدرو پاريس و استاد مهمان دانشگاه كلمبيا در نيويورك از سوي يك كميسيون دولتي در بلغارستان به همكاري با سرويس جاسوسي رژيم كمونيستي در دهه 1970 با نام مستعار «سابينا» متهم است.

مسئوليت و وظيفه اين كميسيون دولتي شناسايي افرادي است كه در دروه‌اي با سرويس جاسوسي بلغارستان كمونيستي همكاري كرده‌اند. گفته مي‌شود سابينا از اعضاي فعال بخش هنر و رسانه‌هاي گروهي كميته امنيت ملي بوده و همكاري خود را از سال 1971 آغاز كرده است. كريستوا از 1965 با بورسيه دولت فرانسه به پاريس نقل مكان كرد اما اسناد دولت بلغارستان مدركي درباره مدت فعاليت جاسوسي او و شيوه دريافت پول در اختيار قرار نداده است.

سازمان امنيت ملي بلغارستان در دوران اوج با سازمان جاسوسي كاگ‌ب شوروي سابق همكاري بسيار نزديك داشت و شبكه جاسوس‌ها و ماموران مخفي آن شامل بيش از 100 هزار عضو مي‌شد. اين سازمان در 1989 پس از فروپاشي كمونيسم در بلوك شرق به كار خود پايان داد.

كريستوا كه از سوي نشريه معتبر فارين پاليسي يكي از 100 انديشمند برتر قرن بيستم لقب گرفته، علاوه بر فعاليت در حوزه‌هاي روانكاوي و فلسفه، دستي هم بر آتش رمان‌نويسي دارد و مطالب فراوان در حوزه فرهنگ عامه و مطالعات فرهنگي به رشته تحرير درآورده است.

کد خبر 401911

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha