همشهری آنلاین: اعتصاب گسترده خدمه راه آهن دولتی در فرانسه، شبکه ریلی این کشور را دچار اختلال کرده است.

اعتصاب گسترده کارکنان راه‌آهن، شبکه ریلی فرانسه را مختل کرد

به گزارش بي بي سي، این اعتصاب سراسری از روز دوشنبه (سیزدهم فروردین/ ۲ آوریل) شروع شده و بنابر تصمیم اتحادیه سراسری، کارکنان شبکه ریلی فرانسه، تا پایان ماه ژوئن (حدود سه ماه دیگر)، هر پنج روز یک بار، دو روز اعتصاب می‌کنند. اعتصاب کنندگان به پیشنهادات امانوئل مکرون، رئیس جمهور، برای تغییر شرایط کاری، اعتراض دارند.

بعضی از خلبان‌ها، کارکنان شاغل در حوزه انرژی و دانشجویان هم در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت این کشور از کار کردن خودداری کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، در بخش‌هایی از فرانسه از هر ده قطار فقط یک قطار فعال است و ترافیک در پاریس، پایتخت این کشور سنگین گزارش شده است.

این ترافیک بخصوص صبح امروز؛ زمانی که شهروندان می‌خواستند خود را به محل کار برسانند کاملا مشهود بود.

این گسترده‌ترین موج اعتصاب در فرانسه از زمان ریاست جمهوری امانوئل مکرون در ماه مه (حدود ۱۱ ماه پیش) بوده است.

انتظار می‌رود کارکنان بخش‌های دیگر نظیر شبکه برق و خدمات جمع آوری زباله هم به اعتصاب بپیوندند.

حدود دو هفته پیش (۲۲ مارس/ دوم فروردین) دهها هزار معلم، پرستار و کارمندان بخش‌های دیگر این کشور در مخالفت با سیاست آزاد سازی بخش دولتی که رئیس جمهور فرانسه آن را پیشنهاد کرده، به اعتصاب کنندگان پیوستند.

رانندگان شبکه ریلی دولتی فرانسه که در این کشور به "مجمع ملی راه‌آهن فرانسه" موسوم است تا به امروز از شرایط کار ممتازی برخوردار بوده‌اند؛افزایش خودکار حقوق سالانه، بازنشستگی زودهنگام و ۲۸ روز مرخصی با حقوق. خانواده درجه یک این افراد هم از مزایایی نظیر بلیط رایگان قطار برخوردارند.

دولت فرانسه تصمیم گرفته با تغییر قراردادهای کارمندان شبکه ریلی دولتی این کشور از سال ۲۰۲۳ میلادی این شبکه را بر اساس قوانین اتحادیه اروپا "رقابتی" کند.

یکی از مدیران شبکه ریلی فرانسه پیشتر گفته بود امروز سه‌شنبه (۱۴ فرودین) فقط ۱۲ درصد قطارهای پر سرعت در این کشور فعال خواهند بود.

اعتصاب اخیر البته تاثیر بسیار محدودی بر خدمات قطارهای درون‌قاره‌ای "یورواستار" خواهد داشت.

یورو استار قطار پرسرعت قاره اروپاست که از لندن در بریتانیا شروع و از طریق تونل مانش به فرانسه، بلژیک و هلند منتهی میشود.

حدود شش ماه پیش (مهر ماه ۱۳۹۶) کارکنان بخش عمومی فرانسه در اعتراض به برنامه دولت برای عدم افزایش حقوق و کاهش شمار شاغلان این بخش دست از کار کشیدند و دست به اعتراض زدند
کارکنان شرکت هواپیمایی ایر فرانس هم که خواهان شش درصد اضافه حقوق سالانه هستند، از قبل اعتصاب خود را آغاز کرده‌اند؛ البته بیشتر پروازهای این شرکت هواپیمایی تا امروز بدون اختلال انجام شده است.

حدود هفت ماه پیش هم ده‌ها هزار نفر از مردم فرانسه در اعتراض به سیاست‌های امانوئل مکرون دست از کار کشیدند ودر خیابان‌های پاریس تظاهرات کردند.

این تظاهرات پس از آن بود که آقای مکرون با امضای قانونی جدید به کارفرمایان اختیارات بیشتری برای استخدام و اخراج کارگران داد.

در این قانون همچنین سقف مشخصی برای پرداخت‌ها به افرادی که از شغل خود را از دست می‌هند، در نظر گرفته شده بود.

اما اعتصابات گسترده هفت ماه پیش هم مانع آن نشد که امانوئل مکرون اصلاح قوانین کار را در کشورش متوقف کند.

کد خبر 401894

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha