همشهری آنلاین: در طراحی جدید برای ترمیم بافت‌های فرسوده از سویی به مجموعه آن بافت توجه شده و فقط قرار نیست مسکن‌ها بازسازی شوند و از طرف دیگر مالکان بافت‌های فرسوده بدون پرداخت وجه، مسکن نو می‌گیرند و دیگران نیز می‌توانند با بهره ۶ درصد در این مناطق مسکن بخرند

اکبر ترکان

به گزارش فارس، اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور در امور نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: در مراکز استان‌ها 32 قطعه زمین توسط وزارت راه به مسئله نوسازی اختصاص می‌یابد و همین موضوع در تهران 15 قطعه از زمین‌های دولتی را شامل می‌شود.

وی گفت: باور ما براین است که دولت نباید وارد ساخت و ساز شود و این توسعه‌گران هستند که کار ساخت و ساز را این محله‌ها و مسکن آن را برعهده خواهند داشت، در حقیقت دولت در این زمینه نقش پشتیبانی را بازی می‌کند، ما می خواهیم این توسعه‌گران خانه‌ها را بسازد و در اين میان سخت‌ترین قسمت این کار اعتماد سازی برای مردم است.

مشاور رئیس جمهور در امور نوسازی بافت‌های فرسوده افزود: احیای بافت‌های فرسوده در دوره‌های قبل نیز دنبال می‌شد، لذا ما با توجه به تجربیات گذشته در تلاشیم که این روند را ادامه دهیم، در دوره قبل شهرداری تجمیع خانه‌های فرسوده برای نوسازی را دنبال می‌کرد، ولی محله و بافت فرسوده نوسازی نمی‌شد و تنها خانه‌های کوچک بودند که با تجمیع نوسازی می‌شدند، ما در حال حاضر در تلاشیم در کنار تجمیع خانه‌های متراژ کوچک بافت کوچه و محله‌های فرسوده را نوسازی کنیم.

ترکان تصریح کرد: ما سه دسته هزینه داریم، نخست هزینه‌های خانه و محله که بر عهده توسعه‌گر است، دسته دوم زیرساخت‌های آب و برق و نظاير آن هستند که تامین هزینه و امکانات آن برعهده دولت است و دسته سوم ساخت مدارس، خانه بهداشت و امثال آن هستند.

او تاکید کرد: برای ساخت مدرسه در این محله‌های فرسوده آموزش و پرورش و برای خانه بهداشت و ایجاد مراکز ورزشی به ترتیب وزارت بهداشت، وزارت ورزش و جوانان مسئولیت ساخت و نوسازی این مراکز را برعهده دارند.

ترکان یادآور شد: توسعه‌گر قرار است 50 سازه را برای خود و 50 سازه دیگر را هم به ساکنان این بافت‌های فرسوده بسازد، خریداران این بافت‌ها می‌توانند با استفاده از وام 6 درصد از محل صندوق ذخیره یکم صاحب خانه شوند. این برای خانه اولی‌هاست که با خواب پول 20 میلیونی خود به مدت 2 سال می‌توانند تا 80 میلیون تومان وام مسکن دریافت کنند. البته اینها در حد پیش‌بینی است، زیرا ممکن است در عمل همه چیز به این خوبی پیش نرود.

او خاطرنشان کرد: ساکنان بافت فرسوده بدون پرداخت ریالی، خانه فرسوده تحویل می‌دهند و خانه‌ای نو تحویل می‌گیرند در نتیجه بدون هیچ پرداختی صاحب خانه‌ای نو می شود.

او گفت: دسته دوم کسانی هستند که این خانه‌ها را خریداری می‌کنند، نرخ بهره بانکی بالا موجب شده تا خریداران نتوانند از پس خرید این خانه‌ها برآیند. لذا در این شرایط متقاضیان می‌توانند به راحیی صاحب خانه شوند زیرا نرخ سود تسهیلات فقط 6 درصد است.

او افزود: شهر فقط خانه نیست بلکه اقتصاد هم دارد، در حال حاضر 90 انبوه ساز آمادگی خود را برای نوسازی این محله‌ها و بافت‌های فرسوده اعلام کرده‌اند.

ترکان افزود: اولویت اصلی ما افرادی هستند که در این محله‌های ضعیف سکنی دارند نه ثروتمندانی که برج سازی می‌کنند و از تمکن بالای مالی برخوردار هستند.

او افزود: ما اگر فقط بتوانیم نصف این 1350 محله را نوسازی کنیم موفقیت خوبی کسب کرده‌ایم زیرا امیدی نداریم که بتوانیم به همه اهداف مورد انتظار در این برنامه دست یابیم  چون امکانات ما محدود است و این مردم، توسعه‌گران و بخش خصوصی هستند که باید پا به میدان بگذارند تا این طرح‌ها به نتیجه برسند.

کد خبر 401602

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha