همشهری آنلاین: برای احراز بازنشستگی میزان سوابقی لازم است که این سوابق به اشکال مختلف در صندوق‌های بازنشستگی قابل‌دستیابی است.

بازنشسته

به گزارش ایسنا، در صندوق تامین‌اجتماعی برای ایجاد سابقه، روش‌ها و طرق مختلفی پیش‌بینی شده که در صندوق‌های دیگر وجود ندارد.

موارد ایجاد سابقه در صندوق تامین‌اجتماعی به این شرح است:

۱- سنوات پرداخت حق‌بیمه کارگاهی (تابعین قانون کار مصوب ۱۳۶۹)که با پرداخت حق‌بیمه توسط کارفرمایان، کارخانجات، کارگاه‌ها و شرکت‌های بخش خصوصی بابت کارکنان خود به‌وجود می‌آید. این بیمه و سابقه مربوط به آن، اجباری است و با احراز اشتغال و مدت آن، سابقه برای شخص منظور می‌شود.

۲- سوابق مربوط به پرداخت حق‌بیمه از طریق بیمه‌های خویش‌فرما شامل اختیاری و حرف و مشاغل آزاد. این نوع بیمه، اختیاری است و با توافق طرفین به‌وجود می‌آید و با پرداخت حق‌بیمه توافق‌شده سابقه برای شخص منظور می‌شود.

۳️- سوابق دوره ضرورت و خدمت سربازی و حضور در جبهه؛ دوره سربازی یا حضور در جبهه با پرداخت حق‌بیمه دوره مربوطه و با درخواست متقاضی به‌عنوان سابقه بیمه برای شخص منظور می‌شود.

۴️- سوابق انتقالی از صندوق‌های بازنشستگی دیگر

۵- سوابق ایجادشده از طریق دوره دریافت مقرری بیمه بیکاری، غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری. در موارد مذکور، علاوه بر پرداخت حقوق به بیمه‌شده سوابق بیمه نیز برای وی منظور می‌شود.

۶️- سوابق ایجادی از ناحیه کارکنان دستگاه‌های دولتی مشمول تامین‌اجتماعی از قبیل کارکنان پیمانی دستگاه‌های دولتی و ...

۷️- سوابق ارفاقی برای برخی از گروه‌های اجتماعی خاص مثل کارگران شاغل در مشاغل سخت و زیان‌آور و ...

۸️- سوابق خریداری‌شده؛ این سوابق، در مورد بیمه‌شدگانی است که شرایط سنی ( ۶۰ سال سن، برای آقایان و ۵۵ سال سن برای خانم‌ها) لازم را برای بازنشستگی احراز کرده‌اند ولی سابقه لازم (حداقل ۱۰سال سابقه) را ندارند که در این صورت، با خرید سوابق کسری به‌صورت یک‌جا تا سقف ۱۰ سال می‌توانند از مستمری متناسب با ۱۰ سال سابقه بهره‌مند شوند.

کد خبر 401591

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha