همشهری آنلاین: ولیعهد عربستان سعودی اذعان کرد تمرکز ریاض روی گسترش وهابیت در جهان به درخواست آمریکا و به منظور مقابله با بلوک شرق در دوره جنگ سرد صورت گرفت.

بن سلمان

به گزارش ایرنا، بن سلمان در مصاحبه با 'واشنگتن پست' که امروز (دوشنبه 6 فروردين) ضمن اعتراف به نقش آمريكا در گسترش وهابيت و هم‌پيماني عربستان با آمريكا در دوره جنگ سرد براي گسترش تفكرات افراطی وهابیت، تلاش کرده است عربستان را از اتهام حمایت از تروریسم وهابی تبرئه کند.

وی در پاسخ به سوال واشنگتن پست مبنی بر متهم بودن ریاض به حمایت از تروریسم وهابی گفت؛ سرمایه گذاری عربستان روی گسترش وهابیت به درخواست همپیمانان در دوره جنگ سرد و با هدف جلوگیری از حضور و نفوذ اتحاد جماهیر شوروی در کشورهای جهان اسلام صورت گرفت.

بن سلمان درعین حال مدعی شده است که از نظر عربستان اکنون زمان تجدید نظر در این سیاست فرارسیده است.

ولیعهد عربستان گفت: دولت‌های مختلف در عربستان همین شیوه را پیشه خود کردند و اکنون زمان آن رسیده است که هر چیز سر جای خود قرار گیرد.

بن سلمان مدعی شد که تامین مالی وهابیت عمدتا از طریق موسسه‌های بخش خصوصی که مقرشان در سعودی است و نه دولت عربستان انجام می‌شود.

اظهارات بن سلمان بازتاب وسيعي در عراق داشت. مقامات عراقی همچنین پیش‌تر تصریح کردند که دست کم 5000 انتحاری سعودی با تشویق و تامین مالی این کشور در طول سال‌های گذشته در عراق عملیات تروریستی انجام داده‌اند که منجر به کشته شدن هزاران غیر نظامی و زن و کودک عراقی و ویرانی بخش وسیعی از زیرساخت‌های این کشور شده است.

کد خبر 401453

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha