مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مردم خواست در ایام نوروز مراقب تغییر رفتارهای غذایی در میهمانی‌ها و سفرها باشند.

آجیل

به گزارش وبدا، دكتر زهرا عبداللهي گفت: ایام نوروز ، فرصتي برای بها دادن، به سنن و رسوم گذشتگان است. طبعا رعایت آیین و رسوم مربوط به این روزها ممکن است بر وعده‌های غذایی، مقدار و نوع غذایی مصرفی اثر قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

این متخصص تغذیه افزود: همچنین برخی عزم سفر مي‌كنند كه از طبیعت زيباي بهار و دیدار آشنایان ساکن دیگر نقاط بهره ببرند. در سفر به ناچار تغییراتی در رفتار هاي غذايي رخ مي‌دهد. عدم توجه کافی به نوع، کیفیت، مقدار و نحوه مصرف غذا در اين ايام مي‌تواند به سلامتی شما لطمه بزند.

وی بیان داشت: درمصرف شيرني و آجيل اعتدال را رعايت كنيد. درايام نوروز و حتي در طول سفر هاي نوروزي مصرف شيريني، شكلات و آجيل بسيار متداول است و با زیاده روی در مصرف آنها مقدار زيادي كالري وارد بدن مي‌شود كه نتيجه آن چاقي و اضافه وزن است. با رعايت نكاتي مي‌توان هم از خوردن شيرني و آجيل لذت برد و هم مشكلات سلامتي بدليل افراط در مصرف آنها را کاهش داد.

مدیر دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: از جمله اينكه بجاي شيريني‌هاي بزرگ حاوي مربا، ‍‍ژله و خامه، از شيريني‌هاي ساده و خشك در اندازه کوچک كه كالري كمتري دارند استفاده كنيد. مواد قندي و نشاسته‌اي به آساني تبديل به چربي شده و در بدن ذخيره مي‌شوند و ايجاد چاقي مي‌کنند. همچنين باعث افزايش چربي‌هاي نامطلوب خون شده که در نهايت سلامت قلب و عروق را مختل مي‌کند.

دکتر عبداللهی گفت: آجيلها شامل انواع مغزها از قبيل بادام، پسته، فندق، گردو، بادم زميني و انواع تخمه‌ها ضمن اينكه داراي ارزش غذايي هستند، اما توجه داشته باشيد كه مقدار زيادي چربي هم دارند و اگرچه نوع چربي آنها از نوع غير اشباع و مفيد براي سلامتي است، اما مصرف زياد آنها مي‌تواند منجر به اضافه وزن و چاقي بشود. 100 گرم بادام، پسته و يا تخمه در حدود 600-500 كالري وارد بدن مي‌كند كه معادل مصرف سه كفگير پلو است.

وی افزود: بنابر اين در ايام نوروز و در طي سفر كه معمولا خوردن آجيل رايج است، بايد مصرف غذا هاي نشاسته اي مثل نان، برنج و ماكاروني، سیب زمینی و غذاهاي چرب و سرخ شده را كاهش داد كه با افزايش كالري دريافتي و چاقي مواجه نشوید.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت عنوان داشت: مصرف زیاد نمک مهمترین عامل فشارخون بالاست. بهتر است بجای آجیل‌های شور و پرنمک از آجيل كم نمك و یا بدون نمک استفاده شود.

وی از مردم خواست مصرف سبزي‌ها را درايام نوروز فراموش نكنند و گفت: معمولا در ايام نوروز و در هنگام سفر هاي نوروزي مصرف سبزي‌ها كه از گروه‌هاي غذاي اصلي هستند، كمتر مي‌شود. سبزی‌ها بعلت داشتن ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها نقش مهمی در سلامت دارند. علاوه بر آن فيبر موجود در سبزی‌ها با ایجاد حس سیری، باعث کاهش مصرف غذا شده و به کاهش وزن کمک می‌کنند. در ايام نوروز معمولا در ميهماني‌ها غذاهای چرب و سرخ شده مصرف مي‌شوند. با مصرف سبزي‌ها و سالاد همراه با غذا ميزان جذب چربي غذا كاهش مي‌يابد.

وی ادامه داد: میوه مصرف كنيد ولي زياده روي نكنيد. مصرف میوه در ایام نوروز افزایش چشمگیری دارد و عقیده عمومی بر این است که میوه هر قدر هم مصرف شود اشکالی ایجاد نمی ‌کند. ارزش‌ غذایی ميوه‌ها شبيه سبزی‌هاست و اين گروه نيز ويتامین‌ها و املاح معدني مورد نياز بدن را تامين مي‌كنند و با خاصيت آنتي اكسيداني از بروز سرطان‌ها پيشگير ي مي‌كنند. خواص و ارزش غذايي ميوه‌ها به اين معني نيست كه هر چه بیشتر ميوه بخوريم سالمتر خواهيم بود.

دکتر عبداللهی خاظرنشان کرد: زیاده روی در مصرف میوه هم بدلیل محتوی بالای قند میوه‌ها منجر به چاقی می‌شود. مصرف روزانه 5-3 واحد ميوه متوسط توصيه می‌شود. يك واحد معادل یک عدد میوه متوسط است که در حدود 60 كالري انرژي دارد.

وی بیان داشت: مصرف شير و ساير مواد لبني را درسفر هاي نوروزي از ياد نبريد. معمولا مصرف شير و ساير مواد لبني در هنگام مسافرت محدود مي‌شود. اين گروه از مواد غذايي منبع عمده تامين كلسيم و فسفر هستند و بخش مهمي از پروتئين مورد نياز بدن را علاوه بر ويتامين‌هاي گروه B تامين مي كنند. نكات زير براي استفاده صحيح از اين گروه غذايي مهم در ايام سفر ها حائز اهميت است.

مدیر دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت این نکات را چنین توضیح داد: درطول سفر از شير هاي استريل شده ( فرادما) كه ماندگاري بالايي دارند، استفاده شود. اين نوع از شير ها قبل از باز شده درب آنها نيازي به يخچال ندارند ولي پس از باز شدن حتما بايد در محيط خنك ( مثلا فلاسك اسفنجي حاوي يخ ) نگهداري شوند و سريعا مصرف شوند.

وی افزود: از مصرف شير محلي كه پاستوريزه نشده است ، خودداري شود. مصرف شيرخام و پاستوريزه نشده خطر ابتلا به تب مالت و مسموميت‌هاي غذايي را افزايش مي‌دهد. همچنین حتما از پنيرهاي پاستوريزه و بسته‌‍بندي شده استفاده كنيد.

دکتر عبداللهی ادامه داد: همراه با وعده‌هاي غذايي در طول سفر از ماست پاستوريزه كم چرب استفاده كنيد كه هم كلسيم بدنتان تامين شود و هم خطر عفونت‌هاي روده اي دراثر مصرف غذاي آلوده كمتر شود. در ميهماني‌هاي نوروزي و در طول سفر بجاي استفاده از نوشابه‌هاي گازدار از نوشيدني‌هاي سالمتر مثل دوغ بدون گاز وكم نمك وبخصوص آب آشامیدنی سالم استفاده كنيد.

مدیر دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: به خاطر داشته باشيد كه با آشاميدن يك ليوان نوشابه گازدار درحدود 20 گرم قند اضافي وارد بدن خود مي‌كنيد كه ادامه اين عادت در طولاني مدت اضافه وزن و چاقي و البته پوكي استخوان را بدنبال دارد.

کد خبر 401195

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha