همشهری آنلاین: عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با اشاره به تخریب بخش وسیعی از جنگل‌های هیرکانی و زاگرس گفت: انقراض برخی گونه‌های حیات وحش مانند ببر هیرکانی و شیر یال کوتاه سبب نابودی بخش زیادی از جنگل‌های ایران شده است.

انقراض گونه‌های حیات وحش سبب نابودی جنگل‌ها می‌شود

به گزارش ایرنا، محمد درویش روز پنجشنبه در دوره آموزشی مدیریت محیط زیست فرهنگیان در گچساران افزود: نابودی بخش عمده‌ای از جنگل‌های هیرکانی در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان ارتباط مستقیمی با انقراض ببر هیرکانی دارد.

وی بیان کرد: آخرین ببر هیرکانی در اواخر دهه 1330 از بین رفت که پس از آن مساحت‌های جنگل‌ها هیرکانی از 3.6 دهم میلیون هکتار به 1.6 میلیون هکتار در طول 6 دهه کاهش یافته است.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور تصریح کرد: جنگل‌های هیرکانی تنها یادگار دوره قبل از یخبندان در جهان است.

وی ابراز داشت: عمق تالاب انزلی که یکی از مشهورترین تالاب‌های کشور است از 14 به کمتر از یک متر کاهش یافته است.

درویش اظهار داشت: حفظ منابع آب و خاک به عنوان ارکان اصلی کشاورزی، صنعت گردشگری، هوای پاک و نهایت زندگی سالم نیازمند حفاظت از جنگل‌هاست.

وی ادامه داد: 18 میلیون اصله درخت بلوط منطقه زاگرس در سه دهه اخیر نابود شد که ارتباط مستقیمی با انقراض گونه ارزشمند شیر یال کوتاه در این مناطق داشته است.

درویش گفت: تا زمانی که این گونه‌های جانوری ارزشمند در جنگل‌های کشور حضور داشتند متخلفان نمی‌توانستند برای چوب‌بری ورود کنند.

وی به وجود پدیده ریزگردها در 25 استان کشور اشاره کرد و افزود: مرگ جنگل‌ها می‌تواند به بحران زیست محیطی منجر شود.

درویش، مدارس طبیعت را راهکاری برای صیانت از محیط زیست دانست.

وی گفت: در این مدارس کسی به طور مستقیم به سؤال کودکان پاسخ نمی‌دهد بلکه شرایطی فراهم می‌شود تا کودکان پاسخ سؤالات خود را دریافت کنند.

درویش از معلمان خواست تا برای کودکان زیر 12 سال از بحران‌های زیست محیطی سخن نگویند.

وی ابراز داشت: راهکار جلب مشارکت دانش‌آموزان در حفظ محیط زیست معرفی زیبایی‌های طبیعت در کشورمان است تا نسل نوپا عاشق مهربانی با طبیعت شوند.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها، مراتع و تحقیقات بیابان کشور با اشاره به وضعیت هوای استان خوزستان گفت: این منطقه زرخیز کشورمان با وجودی که جان هزاران انسان در دوران دفاع مقدس برای حفظ آن از دست رفته و یکی از قطب‌های مهم اقتصاد کشورمان است اما بسیاری از مردم درخواست مهاجرت از این استان را دارند که باید این امر درسی شود تا اشتباهات گذشته درباره محیط زیست را تکرار نکنیم.

وی بر حفظ یوزپلنگ آسیایی برای ادامه حیات جنگل‌ها و مراتع تأکید کرد و افزود: در این زمینه هرقدر سرمایه‌گذاری شود ضرر نکرده‌ایم.

درویش چرای بی‌رویه دام در مراتع، قاچاق چوب، رهاسازی زباله‌ها در جنگل‌ها، استفاده از خودروهای تک سرنشین و تولید بی‌رویه زباله را از چالش‌های جدی زیست محیطی کشور ذکر کرد.

وی از رسانه‌های ارتباط جمعی خواست برای استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای و کاهش استفاده از دستمال کاغذی فرهنگ‌سازی کنند.

درویش ابراز داشت: برای بازگشت یک کیسه نایلونی به چرخه طبیعت 200 سال فرصت نیاز است.

وی به امکان تبدیل زباله‌های تر به کمپوست اشاره کرد و افزود: جداسازی زباله‌ها از مبدأ ضرورت دیگری است که نیازمند توجه جدی است.

همایش بزرگ مدیریت محیط زیست با حضور تعداد زیادی از فرهنگیان در سالن آزادی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران برگزار شد.

شهرستان 124 هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

کهگیلویه و بویراحمد یک‌ میلیون و 722 هزار و 800 هکتار عرصه جنگلی و مرتعی دارد که از این میزان 999 هزار و 100 هکتار جنگل و 723 هزار و 700 هکتار مرتع است.

کد خبر 401065

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha