پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان می‌گویند ژنی را کشف کرده‌اند که ممکن است باعث شدیدترین موارد پای چماقی شود.

club food

به گزارش بی‌بی‌سی دانشمنداندر دانشگاه ابردین در اسکاتلند ژنی به نام Limk1 در موش‌ها کشف کرده‌اند که برای رشد طبیعی عصبی لازم است و  بخشی از یک مسیر ژنتیکی است که ارتباط آن با ایجاد پای چماقی در موش‌ها در پژوهش‌های قبلی ثابت شده است.

به گفته این دانشمندان کشف این ژن قدم دیگری در مسیر حل کردن معمای علت ایجاد پای چماقی در انسان‌ها است.

علت‌های پای چماقی به‌درستی شناخته نشده است، اما تصور بر این است که در مبتلایان یک مشکل عصبی- عضلانی وجود دارد که باعث ضعف عضلانی پا در دوران رشد می‌شود.

فرضیه این دانشمندان است که احتمالاً اغلب موارد پای چماقی فقط یک ژن معیوب وجود ندارد، بلکه احتمالاً ترکیب اثرات جهش‌ها در چندین ژن است که در نهایت به ضعف عضلات پا و ایجاد پای چماقی می‌انجامد.

به گفته این دانشمندان مرحله بعدی گرفتن نمونه DNA از بیماران دچار پای چماقی و بررسی آن‌ها از لحاظ وجود این جهش‌ها ژنتیکی است.

میزان شیوع پای چماقی در نوزادان یک در هزار است. نیمی از این بیماران در هر دوپایشان دچار این عارضه هستند.

معمولاً در پای چماقی را با گچ گرفتن درمان می‌کنند، اما مشکل این است که در کودکان دارای این ژن‌ها پس از پایان درمان پا دوباره به شکل اولش باز می‌گردد.

به گفته این دانشمندان، اگر بتوان کودکان دارای پای چماقی در ابتدا از لحاظ وجود این ژن‌های معیوب بررسی کرد، معلوم می‌شود کدام‌یک از آنان به درمان معمول با گچ گرفتن پاسخ نخواهند داد. در نتیجه از سال‌ها مداخله درمانی غیرضروری و بی‌فایده پرهیز میشود.

کد خبر 400946

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha