همشهری آنلاین: استفن هاوکینگ که در ۷۶ سالگی از دنیا رفت، شهرتی فراگیر در دنیای علم به ویژه فیزیک داشت و از نام و چهره و اعتبارش در تولید برنامه‌های تلویزیونی، فیلم‌های سینمایی و البته قطعه‌های موسیقی استفاده شده بود.

استفن هاوکینگ

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، «اين اسكار متعلق است به تمام كساني كه در چهار گوشه دنيا با ALS مبارزه مي‌كنند. جايزه به يك خانواده استثنايي تعلق دارد.» منظور ادي ردمين از آن خانواده استثنايي كسي نبود جز هاوكينگ كه براي بازي در نقش او در «تئوري همه چيز» برنده اسكار بهترين بازيگر مرد در 2014 شده بود. ردمين براي بردن اسكار بنديكت كامبربچ را شكست داد كه در «بازي تقليد» نقش آلن تورينگ را ايفا كرده بود.

دو بازيگر جوان بريتانيايي در شرايطي كه به نقش دو نابغه علمي قرن بيستم بريتانيا ظاهر شده بودند، براي اسكار رقابت كردند. اين در حالي است كه خود كامبربچ 10 سال پيش از آن بازيگر نقش اصلي «هاوكينگ» هم بود؛ يك فيلم داستاني درباره زندگي فيزيكدان نامي كه در 2004 به كارگرداني پيتر موفات در شبكه BBC ساخته شد. كامبربچ دو بار با هاوكينگ ملاقات كرده اما نخواسته يا نتوانسته بود رابطه‌اي دائمي با او برقرار كند.

هاوكينگ سال 2011 در فصل پنجم سريال «تئوري بيگ بنگ» حضوري افتخاري داشت و سه سال بعد از صدايش در بخشي از فصل هشتم استفاده شد. اين نخستين بار نبود كه دانشمند نامدار در برنامه‌هاي تلويزيوني آمريكا حضور مي‌يافت. پخش سريال «سيمپسون‌ها» در 1989 يعني يك سال بعد از انتشار كتاب پرفروش «تاريخچه مختصر زمان» آْغاز شد اما 10 سال طول كشيد تا از شخصيتي كه با الهام از هاوكينگ خلق شده بود در قسمت 22 از فصل دهم آن رونمايي شود.

او سه مرتبه ديگر به اسپرينگفيلد (شهر خيالي سريال «سيمپسون‌ها») سر زد و اين كارتون را «بهترين چيز در تاريخ تلويزيون آمريكا» توصيف كرد. شخصيت هاوكينگ در 1993 در يكي از قسمت‌هاي «سفر ستاره‌اي: نسل بعد» با آلبرت آينشتين و آيزاك نيوتن پوكر بازي كرده و داستان زندگي شگفت‌انگيزش دستمايه توليد چند مستند شد كه مستند «تاريخچه مختصر زمان» به كارگرداني ارول موريس و موسيقي فيليپ گلس در 1991 از آن جمله بود.

رولف رايم، آهنگساز آلماني با الهام از تصوير هاوكينگ كه او را مقابل آسماني پرستاره نشان مي‌داد، قطعه‌اي به نام فيزيكدان شهير ساخت. اين قطعه نخستين‌بار سال 2011 در لس‌آنجلس اجرا شد. سال‌ها پيش در 1992 هم گلس در نوشتن اپراي «سفر» شخصيتي شبيه هاوكينگ خلق كرده بود.

کد خبر 400929

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha