همشهری‌آنلاین: دانشجویان چینی در دانشگاه‌های خارج از کشور پوسترهایی را با نوشته او رئیس جمهور من نیست به دست گرفتند تا از دولت پکن به خاطر اصلاح قانون اساسی با هدف مادام‌العمر کردن ریاست جمهوری شی جینپینگ انتقاد کنند.

 بر روی این پوسترها عبارت‌هایی چون "شی رئیس‌جمهور من نیست" و "من مخالفم" به زبان‌های چینی و انگلیسی نقش بسته بود.

این دانشجویان این پوسترها را در چندین دانشگاه غربی خارج از چین از جمله آمریکا، انگلیس و هنگ‌کنگ در دست گرفته بودند.

به گزارش ایسنا به نقل از ایندیپندنت،در انگلیس این تجمعات در دانشگاه علوم اقتصاد لندن و دانشگاه ادینبرگ برگزار شده بود.

چین در سرکوب گسترده پست‌های آنلاین درخصوص این تصمیم، ارجاع به رمان‌های جورج اورول از جمله "مزرعه حیوانات" و "۱۹۸۴" را ممنوع کرد.

"مخالفت" و "شی زدونگ" که ترکیبی از نام شی جینپینگ و مائو زدونگ است، از جمله عبارت‌های دیگری هستند که استفاده از آنها در توئیتر چین منع شده است.

عبارت "رئیس‌جمهور من نیست" در جریان اعتراض‌ها در آمریکا علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور استفاده شده است.

پس از آن‌که در يك صفحه توئیتری با عنوان "جلوي جينپينگ را بگيريد" لينک‌هایی منتشر شد که مردم را به دانلود این پوسترها ترغیب می‌کرد، پوسترهای مذکور در چندین دانشگاه در سراسر آمریکا نمایان شدند.

از آن زمان به بعد این صفحه توئیتر توجه دانشگاه‌هایی را که در آنها این پوسترها نمایان شده به خود جلب کرده است.

مسئولان این صفحه توئیتری که بیش از ۳۰۰۰ دنبال‌کننده دارد به بی‌بی‌سی گفتند آنها دانشجویان چینی هستند که در خارج از کشور زندگی می‌کنند و می‌خواهند نامشان ناشناس باقی بماند.

یکی از سازمان‌دهندگان این صفحه توئیتری گفت: اگر در صفحه‌هاي شبکه‌های اجتماعی خود مخالفتی را با دولت ابراز کرده باشید در صورت بازگشت به کشور حساب رسانه‌های اجتماعی شما غیرفعال خواهد شد و بحث‌های مربوطه نیز ممنوع خواهد شد.

او افزود: متاسفانه ابراز عقاید مخالف مساله‌ عزت و احترام محسوب می‌شود. این در حالی است که آزادی بیان در کشورهای غربی حفظ شده است.

کد خبر 400885

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha