چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: چین متعهد شده است یوان پول ملی این کشور جهانی شود و بسیاری از کشورها و مناطق دنیا هم چند سالی است از این ارز برای تبادلات تجاری استفاده می‌کنند.

یوان چین جهانی می شود

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، جو شیایو چوان رییس بانک مرکزی چین خاطر نشان کرده است تدابیر گسترده ای اندیشیده شده است تا این هدف در زودترین زمان ممکن تحقق یابد.

در سال 2016 میلادی صندوق بین المللی پول امتیاز ویژه ای برای این پول ملی در کنار ارزهای مهم دنیا از جمله دلار و یورو قایل شد و روند بین المللی شدن یوان پول چین را تسریع کرد.

چین اعلام کرده است اکنون بیش از 60 کشور و منطقه در سراسر جهان برای معاملات تجاری خود از ارز یوان (پول ملی چین) استفاده می کنند.

بانک مرکزی چین در اطلاعیه ای آورده است یوان بتدریج در حال تبدیل شدن به یک ارز بین المللی کامل است.

اکتبر سال 2016 صندوق بین المللی پول با توجه به اینکه چین دومین قدرت اقتصادی دنیا محسوب می شود تصمیم گرفت تا یوان ارز ملی این کشور را در سبد حقوق ویژه ارزهای بین المللی در کنار دلار، یورو، ین و پوند انگلیس قرار دهد.

این موجب شد تا استفاده از یوان که نام دیگر آن 'رن مین بی' است بتدریج افزایش یافته و نهایتا اکنون اتحادیه اروپا 500 میلیون یورو از پول های خود را به صورت یوانی مورد مبادلات تجاری قرار می دهد.

آمارهای بانک مرکزی چین نشان می دهد که تا پایان سال 2016 میلادی از یوان در بخش های مرزی چین برای مبادلات تجاری به میزان یکهزار و 490 میلیارد دلار استفاده شده است.

هم اکنون بیش از 260 هزار شرکت در داخل چین برای بسیاری از مبادلات تجاری خارجی خود نیز از یوان استفاده می کنند.

بر اساس ارزش پرداخت های جهانی سهم یوان 1.85 درصد است که بر این مبنا یوان چین ششمین ارز مهم و مورد استفاده فراوان برای معاملات در دنیاست.

روند جهانی شدن یوان اما به گفته رییس بانک مرکزی چین از سال 2009 شروع شد و از آن زمان بیش از 30 کشور و منطقه با چین توافقنامه های سوآپ ارزی برای استفاده از یوان در تبادلات تجاری امضا کرده اند.

وزارت بازرگانی چین هم در بیانیه ای آورده است چین تا سال 2035 میلادی به یک کشور بسیار مهم تجاری جهانی تبدیل خواهد شد و در سال 2050 میلادی در بسیاری زمینه ها جزو برترین های دنیاست.

کد خبر 400821

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha