همشهری آنلاین: نوبت صبح جلسه ۲۲ اسفند مجلس شورای اسلامی به استیضاح علی ربیعی، اختصاص داشت که در نهایت وی توانست رای اعتماد مجدد نمایندگان را کسب کند.

ربیعی

ايلنا مشروح اين جلسه را گزارش كرده است كه به روال اينگونه گزارش‌ها ترتيب آن از پايان جلسه به ساعت شروع جلسه است:

بر اساس رای گیری صورت گرفته، علی ربیعی توانست بار دیگر رای اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند.

مسعود پزشکیان که برای ساعاتی ریاست جلسه را بر عهده داشت، درباره نتیجه آرای استیضاح وزیر کار اعلام کرد: تعداد آرای ماخوذه ۲۵۳ رای بود که آرای موافق ۱۲۶ ، آرای مخالف ۱۲۴ ،آرای ممتنع ۲ و باطله ۱ رای است و از این رو استیضاح وزیر کار رای نیاورد.

  • ۱۲:۳۰ ؛احتمال رای‌گیری مجدد برای استیضاح وزیر تعاون

زهرا سعیدی مبارکه گفت: به دلیل مساوی شدن آرای مخالفان و موافقان وزیر کار، رای گیری مجدد برای استیضاح وزیر تعاون برگزار می‌شود.

پیش از این اعلام شده بود ربیعی با ۱۲۵ رای مخالف و ۱۲۴ رای موافق وزیر کار باقی مانده است که عثمانی به دلیل اختلاف یک رای درخواست بازشماری مجدد آرا را داده بود

  • ۱۲:۲۸ ؛درخواست عثمانی برای بازشماری آرای

هیات رییسه مجلس به دلیل اختلاف کم آرا درحال بازشماری است .

پیش از این اعلام شد ربیعی با ۱۲۵ رای مخالف و ۱۲۴ رای موافق و با یک رای اختلاف به عنوان وزیر ابقا شده است.

  • ۱۲:۰۵ ؛پورابراهیمی به من می‌گفت چرا آدم تاجگردون را در پاسارگاد گذاشتی

علی ربیعی در پایان دفاع از خود در جلسه استیضاح گفت: من از رئیس محترم مجلس انتظار داشتم جلوی اتهامات و دروغ‌هایی که علیه من گفته می‌شود گرفته شود. خارج سوالات مطالبی مطرح شد من جواب می‌دهم دیگران روز قیامت پاسخ‌گو باشند.

وی ادامه داد: پورابراهیمی می‌گوید شستا پیشانی اقتصاد کشور است. من وضع اقتصاد کشور را گفتم ستاد اجرایی فرمان امام و چه چه بسیار بزرگتر از ما است. بنگاه‌دار باید بگذاریم نه اقتصاددان. با فقر و اشتغال چه کار کنیم و استاد تمام همین رشته هستم. زنجیره بنگاه از تامین اجتماعی را باز کنید.

ربیعی گفت: من قصد دارم خطای دولت و مجلس‌های قبلی را اصلاح کنم این تخصص من است اگر حرف من ضدجاسوسی بود تمام حرف‌ها شما درست است. در مورد آقای نوربخش من شهادت به خدا می‌گیرم چه می‌گویند. سود تقسیم شده می‌بینند می‌گویند از نرخ سود کمتر است این چه رسمی است.

وی با ادامه داد: آقای پورابراهیمی من خوشحالم با تاجر گردرون متحد شدید و در کنار هم هستید. همین آقای پورابراهیمی به من می‌گفتند چرا آدم تاجگردون را گذاشتید پاسارگاد؟ من از شرکت پگاه چند درصد سود می‌گیرم؟ من چه گونه از ذوب آهن سود بگیرم که ضررش را کم کردم از شرکت دخانیات که ۷هزار کارگر اضافه دارد چگونه سود بگیریم؟

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در مورد خانه من حرف زدند خانه‌ای که سال ۷۰ ساختم همان را دارم. اینجا را اجاره کردم زیرا جای من تنگ بود. دخترم بچه‌دار شده بود ۵۰ متر جا برای من کم بود. خانه‌ام برای باجناق آقای نجفی است.

وی افزود: گفتند ربیعی خانه ۲۵ میلیاردی خریده است. فردی که من اخراج کردم گفت خانه‌ای که ۳ میلیارد می‌ارزید را ۲ میلیارد اجاره کرده و ۱۲ میلیارد در آن خرج کرده است. همین شخص کمپین نه به ربیعی گذاشته است. هیات رئیسه مشخص کند چه کسی داخل می‌آید. این شخص دست خطش موجود است که به فلانی چه بگو چه نگو. اگر از جناح چپ استخدام کنم می‌گویند یک جهت استخدام کرده است اگر همه را ببرم می‌گویم شرکت سهامی شده است.

ربیعی ادامه داد: شما در مباحث مطرح کردید باید از حیثیت مسلمان دفاع کنیم. دو میلیارد گفته شد که هزینه شده است. من مادرم لک و پدرم ترک است. من آن روزنامه را نمی‌شناسم. من یک ریال نمی‌شناسم. من وقتی شام بیرون می‌روم پول آن را پرداخت می‌کنم. بپرسید این وزارتخانه فسادساز بوده یا فسادسوز بوده است؟ آیا ساختار تخلف‌ساز بوده یا تخلف‌سوز بوده است؟

وی با اشاره به سخنان تاج‌گردون اظهار داشت: نکاتی شما گفتید که بانک رفاه مدیرش یکی از کارشناسان برجسته کشور است و کسی هم سفارشش نکرده است. او کاندیدای چهار بانک دیگر بوده است. سالی ۲۰ هزار میلیارد باید از سوی دولت به تامین اجتماعی داده شود، ولی داده نمی‌شود. دولت نداد شما می‌گذاشتید. هزینه درمان ما از هفت هزار به ۲۰ هزار میلیارد رسیده است. معلوم است که شاید به وام نیاز باشد.

وزیر کار افزود: شما سه هفته قبل به من اس ام اس دادی که می‌خواهیم شما را استیضاح کنیم و ربطی به آسمان داشت. من شرمنده خانواده‌های سانچی و معدن و آسمان هستیم. من شرمنده همه آنها هستم. نباید مسائل را به گونه‌ای مطرح کرد. امروز هم به شما قول می‌دهم اگر از این وزارتخانه رفتم دستان شما را می‌بوسم و در کنار نظام هستم ولی اگر در این وزارتخانه ماندم به مشی‌ رانت ندادن باقی نمانم. اگر رانت داده بودم، اینجا نبودم. من در کنار این کار توانستم سیاست فقرزدایی را پیش بروم. مرا نباید محدود به این و آن کنیم. شما باید به من کمک کنید.

ربیعی گفت:‌ یک اشکالی که به من گرفته شده است این است که قاطبه مجلس به من نقد دارند و انتقاداتشان به فرجام نمی‌رسد. این حق با شماست. ما همسایه‌ای داشتیم که پریموس می‌خواست یا پول می‌خواست. مادرم می‌گفت از این قرض بگیر و به آن بده. من نمی‌توانم به کسی نه بگویم. من دوست دارم برای دیگران وزرشگاه بزنم تا بچه‌ها ملق بزنند این را برحسب بدقولی من نگذارید. من به قاطبه مجلس ارادت دارم.

وی افزود: ما در این وزارتخانه خوشبختانه به گونه‌ای جلو رفتیم که هر کسی بیاید می‌تواند در مسیر خوبی قرار گیرد و من حاضرم در مرکز پژوهش‌های قرار بگیرم. آدم‌های کاری را پس نزنیم. وزارتخانه‌ای که آقای عباسی می‌داند چقدر سختی دارد. من افراد پاک و جوان آوردم آقای پاک‌سرشت فردی بود که درباره فنی و حرفه‌ای کار کرده بود. میدری و کلانتری و منصوری را خودم انتخاب کردم. این‌ها را کسی به من سفارش نکرده بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در هیچ دوره‌ای سرمایه نظام درباره افرادی که نظام را از خود می‌دانند بیشتر نبوده است چرا دوستان مرا به شکل شستا نگاه می‌کنید. وزارتخانه ما اجتماعی است و اقتصادش هم اجتماعی است. اینجا وزیری می‌خواهد که اقتصاد اجتماعی و رواشناسی اجتماعی و.. بداند. آسمان بیمه ملت دارد. من خودم با مدیرعامل بیمه ملت صحبت کردم.

وی گفت:‌ من امروز جملات نامناسبی مانند لابی‌گر شنیدم من آن روزنامه را نمی‌شناسم. امروز حرف‌های خوشی زده نشد. با دو میلیارد پول این انصاف است. من یک ریال آن را هم حرام می‌دانم. من چه را بیاورم یا نیاورم علی ربیعی هستم. اولین اعتصاب کارگری را ساماندهی کردم . اولین روزنامه کارگری را ایجاد کردم. از اموال کارگران مانند کارفرمایی خودم نگاه کردم. من هرگز در زندگی‌ام از آن چیزی که ایستادم عدول نکردم این دروغ بزرگ بود که فلانی در یک ستاد بوده و این را گفته است من همیشه به ثبات و پایداری نظام اعتقاد داشته‌ام.

  • ۱۱:۵۳؛ آدمِ لاریجانی نیستم

غلامرضا تاجگردون به عنوان نماینده موافق استیضاح وزیر کار و طراح استیضاح سخنرانی کرد.

وی با بیان اینکه وقتی بحث استیضاح مطرح شد در چند روز گذشته استیضاح‌های این مجلس را مرور کردم، گفت: استیضاح ناطق نوری و عبدالله نوری و مهاجرانی و استیضاح فرجی دانا؛ در همه این‌ها دو گفتمان مطرح شده است. همیشه بین دو گفتمان دو موضوع مطرح بود. من امروز از ساحت قانون معذرت می‌خواهم اگر مطالبی گفته می‌شود که در شان نمایندگان نیست.

تاجگردون گفت: چهار سال پیش بنده حقیر پشت این تریبون از علی ربیعی دفاع کردم؛ آن روز ربیعی برای من «عباد» بود. عبادی که پاک بود و ضد فساد بود و برنامه‌ریز بود و مستقل بود و تحت تاثیر امثال تاجگردون‌ها قرار نمی‌گرفت و می‌دانست به پای این انقلاب خون ریخته شده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: برادر عزیز شما دوست ما هستید. امروز چه؟ امروز اتفاق دیگری رخ داد. چه شد در این شش ماه که برگه برگشت؟ ربیعی شهادت دهد. من و جمعی خدمت ربیعی رسیدیم. گفتم جناب آقای ربیعی می‌دانم از همه طرف به تو هجمه است و این بنگاه و آن بنگاه را از تو می‌خواهند. شاید دوست نزدیک من هم چنین چیزی بخواهد؛ اما با هیچ کسی معامله نباید کرد. باید مستقل بایستی. ربیعی عزیز چهار سال با تو همراه بودیم که خوب کار کنی و برنامه‌هایت را اجرا کنی ولی عنان را رها کردی. بسیاری از بخش‌های مهم کشور را معطل تصمیمات خود کردی؛ هیچ چیز از دوستی ما کم نمی‌شود؛ اما اینکه معطل می‌شوی چه کسی چه می‌گوید خطاست. نمی‌شود رئیس سازمان تامین اجتماعی را یک سال معلق کنی و آخر سر بگویی تاجگردون سفارش کرد .

تاجگردون گفت: فرمودید شما از بدنه کارگر هستی و قبول داریم. من امروز از زبان کارگرانی که حقشان را نگرفته‌اند حرف می‌زنم. چه زمانی گفتید می‌خواهید امور فقرا را حل کنید. ما در امور فقرا مستقل‌تر عمل کردیم. در بحث بدهی دولت به تامین اجتماعی ما دفاع کردیم. این حق کارگر بود. بانک رفاه کارگران که نمی‌دانم پسوند کارگر را دارد یا نه حق کارگر است نه اینکه ده‌ها هزار میلیارد تومان بدهی رفاه به تامین اجتماعی وجود داشته باشد. من نماینده باید در برابر مجلس بگویم پول بدهید و بدهی بانک را بدهید. شما بانک رفاه را ذلیل کردید. بگذارید آدم‌های حرفه‌ای کار کنند به این و آن وصلش نکنید.

وی ادامه داد: من به عنوان یک اصلاح‌طلب می‌گویم؛ من امروز آدم لاریجانی نیستم. به دوستان هم حزب من نگویید این‌ها آدم لاریجانی هستند به پایداری‌ها بگویید این مامور روحانی است! ما نماینده مردم هستیم. قسم به این قرآن. تنها وامدار مردم هستیم .

تاجگردون گفت: آقای ربیعی عزیز باز کلام گفتی عذر نخواستی. من نماینده ۶۶ جنازه‌ای هستم که بالای قله دنا هستند. از این دولت یک نفر عذر نخواست. آیا خون چیزی است که از آن بگذریم؟ میگویند هواشناسی گزارش داد. روز اول رسیدیم هواپیمایی همه نشستند من گفتم هواشناسی بیاید گزارش دهد. گفتند مبدا خوب بوده مقصد خوب بوده است. گفتم توضیح بده و گزارش داد. تمام وزرا پیام دادند گفتند مستندات را قاطی نکنید ما گزارش داریم.

وی افزود: کارشناس مظلومی که نمی‌دانم چه بلایی سرش می‌آید گزارشی به من داد. این گزارش است. سرعت باد ۱۱۰ برای هواپیمای کوتاه برد. من چه جوابی به جسدهای بالای کوه بدهم؟ هیچ کسی عذر نخواست. کاپیتان مرحوم رفت. ای دنا تو مقصر بودی که قامتت فراتر از تصور من و آقای ربیعی بوده است. می‌گویید همه این‌ها حل شده؟ من به رییس بیمه ایران رنگ زدم گفتم می‌دانم هواپیما بیمه نیست من خواهش می‌کنم این را بیمه کنید. حتی هواپیمای خود را بیمه نکردید این چه مدیریتی است؟ از در و دیوار ما بالا می‌روند و قوم و همه چیز را بسیج کردی که استیضاح نشوی. بله من لر هستم چرا روزنامه‌های معلوم الحال را بسیج می‌کنی که بگویند این لر است؟ من افتخار می‌کنم.

  • ۱۱:۴۴؛ درگیری لفظی نمایندگان در بررسی استیضاح ربیعی

در جریان برگزاری جلسه استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون کار و راه اجتماعی اظهارات یکی از نمایندگان استیضاح کننده منجر به واکنش یکی دیگر از نمایندگان مجلس و درگیری لفظی بین این دو نماینده مجلس شد.

محمدرضا پورابراهیمی که به عنوان یکی از طراحان استیضاح در مخالفت با عملکرد علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صحبت می‌کرد در بخشی از سخنان خود به اظهارات یکی از مخالفان استیضاح اشاره کرد و گفت: آقای محبی‌نیا شما گفتید آقای ربیعی بچه جوادیه است من اکنون از آقای ربیعی می‌پرسم که حالا کجا زندگی می‌کنند آیا منزلش در پایین شهر است یا بالای شهر آیا خانه چند صد میلیونی دارد یا چند میلیاردی.

این سخنان اما با واکنش شدید یکی از نمایندگان ا صلاح طلب مجلس مواجه شد و بر این اساس این نماینده معمم با حضور در مقابل جایگاه ناطقان به اظهارات پورابراهیمی انتقاد کرد.

عبدالحمید خدری از جمله اعضای فراکسیون امید خود را به جایگاه ناطقان رساند و با فریادهای خود از طرح این موضوع از سوی پورابراهیمی انتقاد کرد و به نظر می‌رسید که در بخشی از سخنانش از او می‌پرسید که وضعیت زندگی خودش چگونه است.

همزمان محمدمهدی برومندی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی خود را به خدری رساند و سعی کرد این نماینده معمم را آرام کند.

در ادامه چند نماینده دیگر نیز در محل حاضر شدند و خدری را به سمت صندلی خود هدایت کردند که این مساله در ادامه منجر به تجمع حدود ۳۰ تا ۴۰ نماینده مجلس شد اما این پایان درگیری لفظی نبود

محمد قسیم عثمانی دیگر نماینده منتقد ربیعی که به عنوان نخستین ناطق علیه او در این جلسه علنی صحبت کرده بود با حضور در جمع نمایندگان به شدت به خدری انتقاد کرد و لحظاتی درگیری لفظی بین این دو نماینده نیز ادامه یافت. در نهایت نمایندگان با پادرمیانی این درگیری را خاتمه دادند.

به گزارش ایلنا همزمان با این اتفاق صحن علنی مجلس شاهد یک اتفاق حاشیه‌ای دیگر نیز بود. پورابراهیمی که پیش از درگیری لفظی‌اش با خدری از اتاق فرمان صحن علنی مجلس درخواست کرده بود یک ویدئو مربوط به جلسه رای اعتماد ربیعی در دولت دوازدهم را پخش کند هنگامی که با وقفه در پخش این یوئو مواجه شد به شدت نسبت به این مساله انتقاد کرد و گفت که هیئت رئیسه مجلس با من همکاری نمی‌کند.

در نهایت مشکل در صدای این ویدئو کار را به آنجا رساند که مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس شورای اسلامی که برای ساعاتی ریاست جلسه علنی امروز را بر عهده داشت از پورابراهیمی خواست فرصت را به غلامرضا تاجگردون دیگر ناطق موافق استیضاح بدهد تا پس از رفع نقص فنی ضمن پخش ویدئو اظهارات خود را بیان کند.

  • ۱۱:۲۶؛ از روز اول که ربیعی در دولت مسئولیت گرفت، با او مخالف بودم

محمدرضا پورابراهیمی پیش از ظهر امروز در سخنانی در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ما پیش‌بینی‌هایی چهار سال قبل داشتیم و گفتیم فردی که برای تصدی وزارت کار معرفی شده است به دلیل‌ ویژگی‌هایی که دارد متناسب با این وزارتخانه نیست و براساس این پیش‌بینی‌ها ارزیابی‌ ما این است که وضعیت اسف‌باری در شرایط اقتصادی کشور شاهد هستیم.

وی با اشاره به سخنان نمایندگان مجلس به وی اظهار داشت: دوستان می‌گویند شما که در این مدت از ربیعی سوال کردید و به او کارت زرد دادید و امسال هم می‌خواستم در مخالفت با او حرف بزنم ولی با لابی‌گری‌های او مانع از کار من شدند. گفتند مشکل شما فردی است. از روز اول که ربیعی در دولت مسئولیت گرفت، با او مخالف بودم. من از هیات رئیسه می‌خواهم فیلم مخالفتم با آقای ربیعی در سال ۹۲ از سوی هیات رئیسه پخش شود.

این نماینده اصولگرای مجلس افزود: من از همان ابتدا گفتم فارغ از مسئولیت‌های شما در سال‌های گذشته که در وزارت اطلاعات بودید اقداماتی انجام دادید ولی وضعیت کنونی وزارت کار باید مبنای عمل ما باشد. آقای محبی‌نیا! گفتید آقای وزیر متولد جوادیه و متولد فقر است. من سوالم این است که آقای ربیعی منزل شما در شمال جنوب است یا شمال شهر؟ چند صد میلیونی است یا چند میلیاردی؟ فرزندان شما چه می‌کنند؟

به دلیل عدم پخش فیلم وی، پورابراهیمی از ادامه سخنرانی امتناع کرد. پزشکیان نیز که در این لحظه مدیریت صحن مجلس را برعهده داشت، گفت که این مجلس تنها برای ما نیست و شما هم عضو هیات رئیسه بوده‌اید و می‌دانید ممکن است مشکلی در پخش فیلم مشکل ایجاد شود.

مقرر شد تا تاج‌گردون پشت تریبون قرار گرفت و پورابراهیمی مجددا پس از سخنان تاج‌گردون و رفع مشکل سخنرانی خود را ادامه دهد.

  • ۱۱:۲۲ ؛بیمه شدن فقرای شهری را از افتخارات خود می‌دانم

علی ربیعی در بخش دوم سخنان خود در صحن علنی مجلس با بیان اینکه من قصد دارم در این قسمت درباره برخی اقداماتی که در مورد آن حرفی زده نشد بگویم، گفت: متاسفم که ما نه پروژه اجتماعی را خوب اجرا می‌کنیم نه مسائل اجتماعی را برسی می‌کنیم و هرچه گفته شد درباره شرکت‌ها بود.

وی ادامه داد: گفته شد ارزش شستا ۶۰ هزار میلیارد تومان است، این درست نیست. گفته پالایشگاه واگذار شد و سود ندارند با سرمایه‌گذاری ۳ هزار میلیارد تومانی به سود رسیده است. در ستاره خلیج فارس ۲۹ هزار میلیارد سرمایه‌گذاری کردیم.

  • بیمه شدن فقرای شهری را از افتخارات خود می‌دانم

وزیر کار ادامه داد: رفع فقر مطلق و اشتغال فراگیر دو هدف اصلی ما بود، طرح بیمه همگانی و بیمه سلامت یک بالش در وزارت ما بود. کارگرانی که هیچ بیمه‌ای نداشتند در این وزارتخانه بیمه شدند. طرح بیمه سلامت را ادامه دادیم. بخش بیمه شدن فقیر و فقرای شهری را از افتخارات خود می‌دانم. از سال ۱۳۹۸ برای اقشار نیازمند برنامه‌‌ریزی کردیم نظام چند لایه را پیش ببریم حداقل‌ها را به ۸۰ درصد دستمزد رساندیم لایحه حمایت از معلولان را به مجلس آوردیم.

وی ادامه داد: قدرت خرید بازنشستگان سال‌ها کاهش داشت و با تورم فاصله داشت به یکباره نمی‌شد این را درست کرد اما سیاست پیشی دادن مزد بر تورم را پیش گرفتیم و حقوق بازنشستگان کشوری را پلکانی افزایش دادیم اما فاصله داریم تا کارگران و کارمندان با حقوق زندگی خوبی کنند.

  • در دوره من کارگر و کارفرما توانستند به خوبی با هم گفت‌وگو کنند

ربیعی با بیان اینکه مسیری به جز این مسیر نیست، گفت: با آخوندی کار خوبی پی‌ریزی کردیم. بعد از مسکن مهر به سمت مسکن حمایتی رفتیم. ۶ میلیون ایرانی دفترچه‌ای تامین اجتماعی ندارند که برای آنها برنامه‌ریزی کردیم. یک انقلاب در کاهش ریسک زندگی مردم است. در آینده با طرح‌هایی که داریم هیچ سالمندی فقیر زندگی نمی‌کند. از روز اول به موضوع نوزادان توجه کردیم و کار را به جلو می‌بریم غربالگری‌هایی که شما مصوب کردید را دنبال می‌کنیم سبد حمایتی را کاهش دادیم اما ادامه دادیم در هزار روز اول وعده‌هایی همچون غذای گرم دادیم.

وزیر رفاه با بیان اینکه امروز فکر می‌کنم در دوره من کارگر و کارفرما توانستند به خوبی با هم گفت‌وگو کنند، گفت: آمار تشکل‌های کارگری ۵۵ درصد افزایش یافته است. در آینده نزدیک از پایگاه رفاهی ایرانیان رونمایی می‌کنیم که مبارزه با فقر را جهت‌دار می‌کند پول زیادی خرج شد اما مبارزه با فقر جهت‌دار نبود با فانی و بطحایی هماهنگی کردیم که کودکی از درس باز نماند. بلوچستان ما مملو از این کودکان بود ما کارت هویت به فرزندان زنان ایرانی که شوهرشان خارجی بود، دادیم.

وی تشریح کرد: معاونان متخصصی در وزارتخانه داریم اقتصاددانانی آوردم که درد فقر را کشیدند دیروز لاهوتی می‌گفت در دولت قبل بعد از جدا شدن تامین اجتماعی نمی‌شد با آن کار کرد نمی‌دانید چه سازمانی تحویل گرفتیم.

ربیعی در پاسخ به انتقادات مربوط به انتخاب نوربخش گفت: این پزشکی که می‌گویید ۲۵ سال سابقه کار در سازمان تامین اجتماعی را دارد قانون یکی از مشاغل را برای منصب ریاست سازمان تامین اجتماعی معرفی کرده است.

وی با بیان اینکه این ماه باید ۱۱هزار میلیارد تجدید منابع کنیم، گفت: بیمه عشایر و روستاییان مدتی متوقف شد نه به دلیل که من نخواستم، گفت: باید تامین منابع شود خوشحالم اعلام کنم از خرداد تا اسفند ۱۴ هزار حکم بازنشستگی صادر شد. ۱۵ هزار حکم دیگر در راه است. من احساس وظیفه کردم مسئولیت پذیرفتم آقای رجبی روز رای اعتماد به من گفتند که اختیار نداری چرا مسئولیت می‌گیری آیا من کار بدی کردم؟

ربیعی ادامه داد: ما شش برنامه اشتغال در دولت پیش می‌بریم یکی از راه‌ها رشد اقتصاد است اعلام می‌کنم در ۹ ماهه اول سال ۶۰۰ هزار دفترچه تامین اجتماعی شغل اولی صادر کردیم.

وی با بیان اینکه ما در بحث تثبیت اشتغال ستاد استان تشکیل دادیم اگر برنامه تثبیت اشتغال نبود ۳۰۰هزار شغل ریزش می‌کرد، ادامه داد: از اول معتقد بودم پول پاشی حلال مشکلات نیست ساختار که ریخته شد از برج ۴اوج می‌گیرد کار را پیش می‌برد.

ربیعی تاکید کرد:‌ ما نمی‌خواهیم پول بپاشیم مشاور گذاشتیم، از افراد و روش‌های فنی و حرفه‌ای استفاده کردیم. ما نباید به طرح‎های زودبازده گرفتار شویم. ما در طرح اشتغال‌های فراگیر، کشاله‌های اشتغال را شناسایی کردیم، چرا به این طرح‌ها ارج نمی‌‎نهیم؟ علاوه براین برنامه مهارت آموزی و برنامه‌های کارورزی را دنبال کردیم. ما برای طرح‌ها سامان منظم ریختیم.

وی افزود: حداقل سیصد هزار شغل از این طریق پیش‌بینی می‌کنیم. فکر می‌کنید همه افراد بیکار بودند که این میزان اشتغال ایجاد شده است؟ من از آمارها دفاع می‌کنم. اما به عنوان وزیر ذیربط می‌گویم من نگران بی‌کیفیتی شغل‌ها هستم، من نگران موقتی بودن این شغل‌ها هستم. در واقع ما به سمت شغل‌های غیررسمی حرکت کردیم. بدانید در دوران رکود ½ الی ۲/۲ از جی تی پی را برای سیاست‌های مداخله در بازار کار می‌گذارند. با این وضع آماری که سازمان برنامه آماری اعلام کرده ملموس نیست که علت آن بی کیفیتی مشاغل و آمار زیاد بیکاری است. اما برنامه اشتغال دولت کارآمد بوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اگر خیل بیکاری زیاد است علت آن چندین و چند سال بحران است، تاکید کرد: ما نمی‌توانیم توقع رفع بحران‌های فعلی را در زمانی کوتاه داشته باشیم. ما نمی‌توانیم وزارت‌خانه را متهم کنیم. ما امروز نظام تامین مالی داریم در صورتی که سابقا نداشتیم. کارهای زیادی انجام شده که دیده نمی‌شود. ما سیاست اشتغال نداشتیم. سابقا سند اشتغال وجود نداشت. اما امروز من براساس سند اشتغال حرف می‌زنم. تا به حال در کشور ممکن نشده بود که نظام بانکی در کنار نظام تامین بانکی خرد بنشیند در صورتی که امروز ممکن شده است.

ربیعی خاطرنشان کرد: من به شما اطمینان می‌دهم برنامه‌های رفاهی و اجتماعی دولت که دارای زیر ساخت است، رو به افزایش است. درسال ۹۴ و ۹۵ حدود ۶۵۰۰ شغل ایجاد شد که البته با نقدهای شخص من همراه بوده است. من نمی‌توانم ۶۵۰۰ دفتر تامین اجتماعی را نادیده بگیرم. تمام تلاش ما براین است که قبل از کمیت، کیفیت را بالا ببریم. در حال حاضر کردستانی‌های عزیز می‌توانند شهادت بدهند به طرح مشترک ما و وزارت ارتباطات که انستیتوهای زیادی را ایجاد کردیم. انستیتوهای چرم و کفشی که ایجاد شد چه در کردستان و چه در تبریز سیاست‌های زیرساختی بودند. من با پاشیدن پول مخالفم. دولت و رییس‌جمهور واقف هستند. من لازم می‌دانم نگاهی هم به وظایف ما بکنیم. اشتغال ناشی از روند اقتصاد کلان شامل سیاست‌های پولی و مالی شامل تجارت‌های خارجی، سیاست‌های بازار مصرف و نه.

وی با بیان اینکه من در بحران وظیفه پذیرفتم، ادامه داد: با رفتن من از وزارت شغل ایجاد می‌شود؟ ما باید به ساختارها زمان بدهیم. ما باید به فکر اصلاح ساختار باشیم. باید برای صندوق ها ساختارسازی شود. به جای اینکه بیکاری را استیضاح کنید، روش‌ها وساختار غلط گذشته را استیضاح کنید. ما وضعیت مناسبی را در آینده به دنبال خواهیم داشت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: من در جلسه غیر علنی بحران صندوق های بیمه و بازنشسته وجود دارد و باید کاری کنیم. چه کسی حاضر است هزینه تصمیمات سخت و دشوار را بدهد؟ ما در روز ۱۰ تصمیم سخت و دشوار می‌گیریم. ما می‌توانیم در مورد صندوق‌ها تصمیمات سخت و دشوار بگیریم. آیا من برنامه اصلاح نداشتم؟ آیا ارائه نکردم؟ نباید بر اساس اسامی و عکس‌ها قضاوت کنیم. باید روند را ببینیم. روند را قضاوت کنیم. روند ، روند مثبتی بوده است.

ربیعی با اشاره به اظهارات برخی موافقان استیضاح در مورد اینکه چرا شرکت هواپیمایی آسمان و شرکت ملی نفتکش در اختیار وزارت تعاون است، گفت: در بحث هواپیمایی آسمان و کشتی سئوال می‌کنم که آیا من مبدع آن بوده‌ام؟ رجا را همان قیمتی که خریده‌ام الان می‌توانم بفروشم؟ حداقل در هواپیمایی آسمان مشخص شد ایراد از خلبان و هواپیما نبوده است. هوا در هردو شهر مساعد بوده است مشکل فنی هم وجود نداشته من از تحقیقات کارشناسانه ابایی ندارم اما من از مدیریت بنگاه‌داری هواپیمایی دفاع می‌کنم. خلبان تا ۶۵ سالگی هم می‌توانست پرواز کند و در کنار مردم عزا دارم و از آنها پوزش می‌طلبم. من افرادی را از بازار بین‌الملل آورده‌ام که بخشی از مدیریت‌هارا به آنها بسپارم. اما برخی افراد از خیلی زمان‌های قبل که مسئله آسمان هم وجود نداشته مسئله استیضاح بنده را پیگیری می‌کردند. تمام بدهی‌های آسمان پرداخت شده و بنگاه به بنگاه‌داری رسیده است این اتفاق کمی است؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بخش تعاون اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۸۹ سهم بخش تعاون ۶ / ۲ درصد بوده است و الان ۶ % است. چرا این پیشرفت ها دیده نمی‌شود؟ آیا کیف اقتصاد ایران انقدر بزرگ شده که کیف تعاون ۲۵ % شود؟ اما ما تعاون را گسترش دادیم. الان نسبت تعاونی هایی که در حال ثبت است را ببینید، اتاق تعاونی ها، کیفیت آنها، ما در کنارهم کار می‌کنیم و جلو می‌‎بریم. اگر می‌پرسید چرا سهم تعاون ۲۵% نشده از شما راجع به وضعیت اقتصاد می‌پرسم. وضعیت رشد در تعاون درحال حاضر رو به افزایش است

  • ۱۱:۱۰؛  مرتضوی در میان نمایندگان پول تامین اجتماعی را توزیع می‌کرد

مصطفی کواکبیان نماینده تهران در جلسه استیضاح علی ربیعی وزیر کار به عنوان نماینده مخالف استیضاح سخنرانی کرد.

وی با بیان اینکه بنده در دفاع از هیچ وزیری چه درمجلس گذشته و چه این مجلس صحبت نکرده‌ام گفت: در اینجا وظیفه خودم دانستم نکاتی را به استحضار شما برسانم. وزارت خانه‌ای که ربیعی در اختیار دارد سه بخش اقتصادی اجتماعی و خدماتی دارد و از این سه بخش ۲۰ درصد فقط ماموریت های اقتصادی است و ۸۰ درصد ماموری‌ های خدماتی و اجتماعی است. عزیزان در استیضاح نوشته‌اند بنگاه‌داری یکی از مشکلات این وزارتخانه است. خوشبختانه هیچ تعریضی به سایر بخش‌ها نداشتند. عموم عزیزان می‌گویند ما رضایت داریم و از بخش‌های توانبخشی رضایت دارند.

نماینده مردم تهران افزود: در مورد ۲۰ درصد ماموریت اقتصادی عرض می‌کنم شفافیتی که آقای ربیعی برای ۸۰ درصد به کار گرفته در این ۲۰ درصد شروع شده است. کدام یک از استیضاح کنندگان معتقدند در بخش‌های اجتماعی و خدماتی قایل به شفافیت نیست؟

کواکبیان گفت: در مورد این ۲۰ درصد عرض من این است که در طول وزارت ربیعی کدام اختلاس در این وزارت خانه رخ داده؟ من مواردی را می‌گویم در دوره قبلی؛ از ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی که در بخش‌های اقتصادی بود فقط ۱۷ هزار میلیارد تومان به بابک زنجانی داده شده بود. فساد ۳۰۰۰ میلیاردی گروه امیر منصور آریا و غیره از وزارت رفاه سرچشمه گرفته بود؟ من نمی‌گویم این وزارتخانه بی عیب است؛ اما انصاف داشته باشید، در مقایسه با بخش های دیگر اقتصادی وضع بهتری دارد. ما معتقدیم «تا فساد کفن نشود؛ این وطن وطن نشود». شما نمونه فساد این وزارت خانه را بیاورید. بحث ما فساد است که چه فسادی رخ داده که بنده نماینده این ملت، موافق استیضاح باشم و قانع باشم این فساد انجام شده؟

او خاطر نشان کرد: در دوره ربیعی تغییر رویکردی در بخش های اقتصادی رخ داده و مدیریت بنگاه داری تمام شده به سمت سهام داری می‌رود تا شرکت‌های تابع و خود وزارت خانه ۴۰ درصد سهام را داشته باشند. در زمانی که سعید مرتضوی در تامین اجتماعی بود و ما در مجلس هشتم بودیم، دیدیم چطور پول تامین اجتماعی را می‌خواستند به برخی نمایندگان بدهند؛ من از ربیعی پرسیدم شما هم بن توزیع کردید؟ گفت وام بانک رفاه به برخی نمایندگان دادیم که با دو تا ضامن داده می‌شود. این ایرادی دارد؟ من خدا را شاکرم از هیچ وزیری هیچ چیز نگرفتم اما انصاف داشته باشید. آیا نوربخش با سعید مرتضوی قابل مقایسه است؟

کواکبیان با بیان اینکه گفته شده مستمری ما در ۸ سال پیش ۳۲ درصد بوده الان ۸۲ درصد شده گفت: امروز این همه بیمه‌شدگان را نادیده می‌گیرید؟ در بحث حقوق بخش‌های مختلف حقوق بگیران حتی یک روز تاخیر نبوده. نوربخش می‌گوید در بحث درمان برخی استان‌ها به اندازه ۲۰ سال هزینه‌های مراکز درمانی پرداخت کردیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی افزود: عزیزانی که اشاره کردند آسیب‌های اجتماعی همه‌اش به گردن ربیعی است، وزیر کشور رئیس این حوزه است؛ چرا یقه او را نمی‌گیرید؟ جرات دارید به وزیر کشور اینها را بگویید. «گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری».

وی گفت : من گریه‌ام گرفت وقتی در مسجد جامع ابوذر چندی پیش گفتند ما شورایاری‌ها بن نان توزیع می‌کنیم. وضعیت فقر را خبر نداریم؟ آیا قرار است همه فقر را ربیعی حل کند؟ همه اشتغال را قرار است ربیعی ایجاد کند؟ ممکن است من نماینده با دولت فعلی هم مشکل داشته باشم و افرادی از دولت را باید انتخاب کنم که ضربه به دولت بزنم.

کواکبیان افزود: کسانی که می‌گویید خانه کارگر لشگر کشی کرده. کی؟ کجا؟ در مساله آسیب‌های اجتماعی خوشبختانه یا متاسفانه وزارت کشور معاونت نکرده باید یقه وزیر کشور را بگیرید که چرا به کارگر اجازه تعریض نمی‌دهید؛ بعد به محجوب اعتراض می‌کنید که می‌خواهی لشکر کشی کنید. محجوب که حقیقتا محجوب ترین نماینده است بد کرده؟ ربیعی خودش کارگر بوده زبان کارگران را خوب می‌فهمد اگر ایشان را برکنار کند چه کسی می‌تواند این حجم مشکلات کارگران را حل کند؟

او با اشاره به سخنان یکی از نماینده‌های مخالف گفت: یکی گفت ایشان در ستاد میرحسن بوده بعد چه شده؟ ما عیار اصلاح طلبی هستیم نه شما. ما ربیعی را اصلاح طلب می‌دانیم و فراکسیون اصلاحات با این استیضاح مخالف است.اتفاقا یکی از ایرادات بعضی عزیزان فراکسیون امید این است که چرا ربیعی با اصولگرایان زیادی تعامل دارد. این به نفع مشکلات کشور است. نجفی نماینده تهران از طرف فراکسیون رئیس کمیسیون تحقیق بود که در این کمیته چهار پنج نفر استیضاح کننده وجود داشت. نتیجه کمیته این بود که کمیته با استیضاح ربیعی مخالف است. این اصلاح طلبان نیز به همین دلیل رای مخالف به استیضاح دادند. من خواهش میکنم؛

این نماینده مجلس گفت: می‌گویند ربیعی لابی‌گر قوی است والله من نه تا کنون دفتر او رفتم تا توجیه شوم نه کسی با من تماس گرفته. من وظیفه خودم دانستم از ربیعی به عنوان بچه انقلاب دفاع کنم.

او درباره اظهارات یک نماینده مخالف دیگر گفت؛ عزیزی که می‌گویی "برادر عباد" ، ما باید افتخار کنیم ایشان یک زمانی در وزارت اطلاعات بوده. ما به وزیر اطلاعات افتخار می‌کنیم. عزیزی که در جهت خدمت به جامعه حرکت کند عیب است؟ جالب است برخی عزیزانی که صحبت می‌کنند که در کابینه های قبلی سمت داشتند امروز از ما اصلاح طلبان حمایت می‌کنند.

او افزود ‌: ما اینجا بحث اصلاج طلبی و اصول گرایی نداریم. بدنه مجلس باید نشان دهد از وزیر جنس کارگر حمایت مشروط می‌کند؛ اگر وعده های ایشان در بحث بنگاه داری و رفاه اجتماعی باز بماند من پای استبضاح را امضا می‌کنیم. اگر می‌خواهید بخش های کارگری دچار چالش نشود و شب عیدی، همه بتوانند به حداقل حق خود برسند؛ خواهش من این است به این برادر انقلابی و کسی که از ۱۷ سالگی در خدمت انـقلاب بوده و کوچه های پایین انقلاب را می‌شناسد رای دهند. ما هم مشروط با این استیضاح مخالفیم و از شما میخواهیم رای مخالف بدهید.

  • ۱۰:۵۰؛ برخی نمایندگان طوری رفتار می‌کنند که شخصیت وزیر مورد تفرقه قرار می‌گیرد

جهانبخش محبی‌نیا در مخالفت با طرح استیضاح ربیعی گفت: خاضعانه از حضور حضرت حق استمداد می‌طلبم که تا حدی که مقدور است بر زبانم واقعیات و حقایق جامعه جاری شود و از مبالغه بپرهیزم و حقایق را کتمان نکنم و حرمت دوستان بسیاری که در این مجلس به عنوان معلم مطرح‌اند، حفظ کنم.

وی با بیان اینکه از نمایندگان مجلس و رئیس مجلس می‌خواهم اگر بر ابقای ایشان اعتماد کردند بدون شک به دغدغه‌های نمایندگان توجه کنند و تا حدی که برایشان مقدور است و باید باشد، با مجلس و امنای ملت مهربان باشند، اظهار داشت: در ابتدای کلام از بعضی از دوستان که این اجازه را به من دادند که منتقدانه برخورد کنم عذر می‌خواهم، اما ناراحتی‌ها و عدم توجه به بعضی مدیران شاید باعث ناراحتی سروران باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: نقش افراد و ارتقای شخصیتی و دانایی و فهم آنان باید به گونه‌ای باشد که ما در آینده بتوانیم از آنها به عنوان وزیر استفاده کنیم اما نمایندگان گاها طوری رفتار می‌کنند که شخصیت وزیر مورد تفرقه قرار می‌گیرد.

محبی‌نیا با اشاره به اینکه ما از خیلی از وزرا گله‌مند هستیم، تصریح کرد:‌ در استیضاح قرار بر این است که مدیریت وزیر مورد بررسی قرار بگیرد نه اینکه ما درباره همسر فوت شده وزیر صحبت کنیم و این چه معنا و مفهومی می‌تواند داشته باشد. خانم آقای ربیعی رزمنده بوده و فرزندانش را در زیر بمباران‌ها در زمان جنگ تحمیلی تربیت کرده است.

وی به دیگر گفته‌های نمایندگان اشاره و خاطرنشان کرد: برخی گفتند شما مسئول رفاه نیستید و مسئول تبعیض هستید. من هم نسبت به او گله دارم اما او از همه وزرا فعال‌تر است و در همه جلسه‌ها حضور دارند و بیشتر از همه رسیدگی می‌کند.

نماینده میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب خطاب به مصری و عباسی ابراز داشت: افتخار می‌کنم که با شما همکار هستم اما شما ربیعی را با دیگر وزرای کار مقایسه کنید شما می‌گویید آیا شش ماه برای رسیدن به نقطه اپتیمم اشتغال و برخورد با مسائل کم بود که من می‌گویم واقعا شش ماه برای رسیدگی به این مسائل کم است و این حرف‌های من چتر حمایتی نیست.

محبی‌نیا با اشاره به سابقه دوستی و آشنایی چهل ساله خود با ربیعی بیان کرد: ربیعی فرزند جوادیه است و پدر و مادر او و خانواده او فقر را در آغوش گرفته‌اند و همین آقای ربیعی یک بار از من در شورای عالی امنیت ملی شکایت کرد هر چند که من محکوم نشدم.

وی اضافه کرد: این وزیر بارها در تلویزیون گریه کرده و می‌گویید چرا گریه می‌کنید گریه نمی‌کند می‌گویید چرا گریه نمی‌کنید و آقای عثمانی او اگر بخندد هم باز ایراد می‌گیرید.

این نماینده مجلس با اشاره به سال‌های آخر انقلاب و رفتارهای رژیم گذشته با زندانیان یادآور شد: در آن سال‌ها نیازهای نهفته همه تاریخ دهان باز کرد اما ربیعی در آن زمان هم نگاهش به مسائل سیستمی و جغرافیایی بود.

محبی‌نیا افزود: اگر در زمان پهلوی، یک متن کردی را پیدا می‌کردند فرد به زندان می‌رفت ولی نخستین مجله با زبان کردی با مدیریت ربیعی منتشر شد که نسیمی برای کردهای ایران، عراق و سوریه از سوی انقلاب اسلامی بود. دیروز ربیعی این بوده است. او برای مقابله با ضدانقلاب مسلح، اولین کسی بود که مسئله اشتغال نیروهای بیکار و حتی نیروهایی که از کومله برگشته بودند را مطرح کرد.

وی درخصوص ایراد بدهی بانک‌ها از سوی تامین اجتماعی عنوان کرد: ‌در سال ۱۳۳۲ که ما متولد نشده بودیم متولد عمر ۵۰ سال بود ولی سن بازنشستکان مردها ۶۵ سال و زنان ۶۰ سال بود. با افزایش قیمت نفت در دهه ۵۰، سن بازنشستگی مردان به ۶۰ سال و بانوان ۵۵ رسید اما هم‌اکنون متوسط عمر ۸۶ تا ۸۰ سال شده است ولی سن بازنشستگی را به ۵۰ سال تقلیل داده‌ایم.

نماینده میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب ادامه داد: باعث و بانی بخشی از این بدهی‌ها قانون است. اینکه شما به وسعت و گسترش پوشش بیمه اقدام می‌کنید، ما هستیم. البته یکی از افتخارات ربیعی گسترش بیمه است. البته او نباید افتخار کند زیرا او فرزند انقلاب است. آقای نگهبان نفرین نکنید که هواپیمای ربیعی سقوط کند. شما یادگاران انقلاب هستید. حق ندارید درباره کسی که ۱۰ میلیون نفر را بیمه کرد، این حرف‌ها را بزنید.

محبی‌نیا با بیان اینکه چه کسی در این مملکت پرده از فجایع صندوق‌های بازنشستگی را کنار زد، اظهار داشت: صندوق بازنشستگی مشکلات و فجایعش از مسائل زیست محیطی بدتر است اما تلاش ربیعی موجب شد تا تبدیل به گفتمان شد و مجمع تشخیص، دولت و مجلس مسئله را دیدند که واقعیت چیز دیگری است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون در حوزه آقای ربیعی ۲۸۰ شرکت هستند که ۲۱۰ شرکت به خاطر رد دیون به آنها تحویل داده شده است، تصریح کرد: آقای رئیس‌جمهور دستور دادند تا پایان سال ۹۷، تمام شرکت‌های زیان‌ده واگذار شود و شرکت‌های سودده‌ به بورس بروند به گونه‌ای که سهم دولت زیر ۴۰ درصد باشد. ۱۰ هلدینگ زیر مجموعه این وزارتخانه است که خیلی از آنها باید واگذار شوند. وقتی ۲۱۰ شرکت زیان‌ده را به خاطر رد دیون بدهید، این مسائل پیش می‌آید.

این نماینده مجلس با بیان اینکه وزارت کار در حوزه فقر، بیمه تامین اجتماعی و اشتغال مسئولیت دارد، خاطرنشان کرد: مسئولیت مثبت اشتغال با شما نیست. شاخص فقر ما در سال ۸۴، ۱۸ درصد بوده اما در سال ۹۶، ۳۰ درصد شده است. دلیل این مسئله چیست؟ دلیل اصلی این است که ما حمایت چند باره به تامین اجتماعی دادیم؟ بنیاد بهزیستی، بنیاد علوی، ستاد اجرایی فرمان امام و... متولی مبارزه با فقر هستند اما چند باره این کار صورت می‌گیرد. حتما ربیعی نسبت به مدیریت واحد باید اقدام کند.

محبی‌نیا اضافه کرد: بخشی از کار مبارزه با فقر مطلق در سال ۹۶ توسط مجلس برداشته شد و دولت هم اقبال کرد و همین مسئله موجب شد تا میانگین پرداختی به یک خانواده ۷۰۰ هزار تومان است. این کار بزرگی است. مجلس انصافا راه را برای ما هموار کرد. ما بیشتر از این از دولت می‌خواهیم. این مسئله، روی مسائل فقر، اشتغال، سیاست خارجی، مسائل داخلی، پارلمانی و... اثرگذار است. باید ببینم روند به سمت بهبودی است یا خیر؟

وی با بیان اینکه ما باید ببینیم مدیر بعد از ربیعی کیست؟ ابراز داشت: باید به فردا هم نگاه کنید. تیم اقتصادی ایشان و میدری را می‌شناسم. او اقتصاددان است. کاری به گرایش سیاسی وی نداریم. دکتر منصوری در مسائل خارجی نخبه است. موسوی لاری درباره نوربخش گفت او خلقش با من کج است. من همیشه طرف مجلس را می‌گیرم. ۲۰ سال است که در مجلس هستم ولی تیم او عالی است.

محبی‌نیا ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی ۸۲ بیمارستان در کشور دارد. صدها درخواست برای بیمارستان و درمانگاه است. اگر میانگین ساخت هر کدام ۵۰۰ میلیارد توامکن باشد، ۸۰ هزار میلیارد اعتبار می‌خواهد. ما باید به خواست مردم توجه کنیم که حق آنها است. ما شرمنده مردم و جوانان هستیم ولی همه قطعات یک پازل باید در کنار هم باشند. حتما ربیعی باید در بازنشستگی برخی مدیران صندوق‌های بازنشستگی اقدام کند مگرنه سوال می‌کنیم.

وی افزود: ربیعی به عنوان فرزند فقر، رزمنده دیروز که همسرش هم رزمنده بود، در زمان آقای ری‌شهری حساسترین معاونت وزارت به او سپرده شد و در شش سال اخیر با وجود کم و کاستی‌ها کار کرده است. اعتماد مجلس به ربیعی حرام نکنیم. هواپیمای وی را ساقط نکنیم. ضمن اینکه مجلس در راس امور است، از تقاضای مبارزه با فقر و فساد و ایجاد اشتغال کوتاه نمی‌آییم و از او حمایت کنیم و از او کارهای بزرگتری بخواهیم.

نماینده میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب افزود: استیضاح حق مجلس است و کسی حق ندارد بگوید چرا اما چرا بعد از شش ماه این کار می‌کنید. اگر این مطالب را می‌دانستید چرا کاری نکردید؟

  • ۹:۵۱ ؛ افتخار می‌کنم در وزارتخانه‌ای هستم که با امنیت ملی در ارتباط است

علی ربیعی صبح امروز در مجلس شورای اسلامی و در جریان استیضاح گفت: حضور در صحن مجلس را برای خودم فرصتی برای تبیین دقیق اهم مسائل کشور می‌دانم. فرصتی برای مباحثه جدی میان یک عضو دولت و نمایندگان حول مشکلات پیشرو کشور می‌بینم و می‌خواهم در این فضا سخن بگویم.

  • انتظار بود رئیس مجلس مطابق قانون از طرح مسائل خارج از استیضاح جلوگیری کند

وی ادامه داد: من همواره گفته‌ام استیضاح را حق مجلس می‌دانم. مجلس به گفته حضرت امام(ره) عصاره ملت است و حق سوال و استیضاح چیزی است که برای آن در جوانی مبازره کردم اما متاسفم در همین ابتدا آنچه که در استیضاح آمده بود و باید گفته می‌شد، مطابق قانون گفته نشد در حالی که انتظار بود رئیس مجلس مطابق قانون از طرح مسائل خارج از استیضاح جلوگیری کند.

این عضو دولت تدبیر و امید با بیان اینکه من هفت ماه پیش برنامه‌ای را به مجلس دادم و ۱۹۱ نماینده به آن رای دادند، اظهار داشت: استیضاح‌کنندگان با عدد و رقم و نه جملات و صحبت‌های کلی انحراف مرا بیان کنند. با جملات کلی شاخصه‌ها را نمی‌توان اندازه‌گیری کرد؟ ما مباحث کلی را مطرح می‌کنیم که موجب می‌شود در نهایت نه کسی تصمیم درستی نگیرد و نه من از استفاده کنم.

ربیعی با بیان اینکه من رای هم نیاورم سرباز نظام خواهم بود، تصریح کرد: عمده مسائل مربوط به شرکت‌های وابسته به وزارتخانه در جلسه امروز مطرح شد، متاسفانه کارکردهای اجتماعی وزارت کار به شستا یا مجموعه‌های اقتصادی به صورت اغراق‌آمیزی تقلیل‌یافته است. من نه به عنوان یک وزیر بلکه یک کنشگر می‌گویم ما امروز مسائل بنیادی را پیش رو داریم. به غیر از خشکسالی و سیاست خارجی، معتقدم آسیب‌ها، فقر، عدالت و زیست آینده در قالب صندوق‌ها به بیکاری مزمن تبدیل شده‌اند. ما باید با فهم درست و اجماع به سمت حل مسائل برویم.

وی با اشاره به اعتراضات اخیر خاطرنشان کرد: من میزان خشکسالی، اشتغال و فقر را در شهرهایی که شلوغ شد در اطلس ریختم. اتفاق بزرگتری رخ داده است. من افتخار می‌کنم در وزارتخانه‌ای هستم که مسائلش با مسائل اصلی امنیت ملی در ارتباط است. من به اندازه کافی موفق بودم. پرتلاش بودیم، صبح و شب نمی‌‌‌شناختم، نظر و تئوری داشتم، این مسئله نیازمند اجماع همه دارد تا مسائل حل شود.

وزیر کار ادامه داد: معتقد هستم در وزارتخانه من ۳۰۰ میلیون بار در ماه به آن مراجعه می‌شود. این مسئله موجب شده تا در کنار هم برنامه‌هایی را به پیش برویم که ثبات نظام بیشتر شود.

وی افزود: ما در مورد فقر مطلق و همبستگی کار و رفاه، کار را جلو بردیم در خره جوامع محلی تعاون و کار را جلو بردیم سیاست‌های فقرزدایی را آوردیم. فقر ۲۰ ساله برنامه می‌خواهد. فقر و اشتغال با پاشیدن پول حل نمی‌شود. در جلسه با رهبری بحث‌ها را گفتم. در حوزه کارگری کار زیاد شده است و توانستیم نرخ افزایش مزد را از تورم بیشتر کنیم. بخشی از وظایف من در صندوق‌ها و شرکت بوده است.

وزیر کار ادامه داد: شما ببینید اندازه‌ صندوق‌های ما در جی دی پی چقدر است. سهم ما در مجموع اقتصاد کشور ۱.۴ است. شما ۱۷ صندوق دیگر دارید که ستادها و نهادهای مختلف در آن کار اقتصادی می‌کنند که نه خصوصی هستند و نه دولتی. من خوشحال هستم که شستا زیر ذره‌بین است‌. من خوشحالم نورافکن‌ها روی وزارت‌خانه ماست. با رئیس‌جمهور توافق کردیم اصلاح ساختار شروع شود و این افتخار است.

  • دوران مدیران سوپر‌من گذشته است

ربیعی تاکید کرد: به سمت شفاف‌سازی رفتیم. آقایان عباسی و مصری می‌توانند شهادت دهند که کار کردن در شرکت‌ها چقدر سخت است من معتقدم باید به سمت غیربنگاه‌داری برویم این همه پرونده رو شد کدام مورد وزارتخانه من ذی نفع بود؟ دوران مدیران سوپر‌من گذشته است اما معتقد هستم روندی سالم در کار است. خلط مبحث نکنید لطفی مدیرعامل هلدینگ سیمان در زمان دولت قبل بود تیم شستا از بهترین‌ها هستند اقتصاد‌دانان برتری آنجا هستند.

وی با بیان اینکه ثبات مدیریت را در تامین اجتماعی حفظ کردم، گفت: امروز استیضاح می‌شوم بخاطر آژیری که خودم کشیدم من امروز خوشحالم بگویم ۹۰درصد شرکت‌های تابعه ما در بورس فهرست شدند. من موفق شدم هرجا تخلفی شده با آن برخورد کنم همین که ۹۰ درصد شرکت‌های ما در کودال در دسترس هستند موجب افتخار است.

ربیعی تشریح کرد: خوشحالم اعلام کنم با همه وجود تصمیم درست در وزارت گرفتیم که بعنوان الگو، کاری را شروع کردیم تا شهریور ۹۷ از بنگاه‌های بدون سود خارج می‌شویم. نمی‌خواهیم پول آن را صرف هزینه‌های جاری کنیم ما از بنگاه‌داری بیرون می‌آییم نه اینکه پول حراج کنیم. در سال ۱۳۵۴ من در شرکت ارج کار می‌کردم اخوان کاشانی کارفرمای ما بود هر وقت می‌آمد تن کارگر و من می‌لرزید والله امروز حال کارگر را مثل همان زمان و برخورد با اخوان کاشانی می‌بینم.

وی با بیان اینکه امروز به سمت بهینه کردن سرمایه‌گذاری رفتیم باید در بازار سرمایه باشیم، گفت: کیفیت بنگاه‌داری باید برنامه‌ریزی شود مجلس باید برای این کار به من پاداش دهند. ما تجربه جهانی را پشت این داستان آوردیم خدمت نمایندگان می‌گویم انداره اقتصاد ما معلوم است اندازه ما در اقتصاد ما مشخص و شفاف و زیر ذره بین است.

ربیعی بیان کرد: میانگین فروش شستا برابر ۸ هزاز ۸۰۰ میلیارد تومان بود که که ۲۱ هزار میلیارد افزایش یافته سود خالص به ۳۳ هزار ۵۰۰ میلیارد افزایش یافته است این کار‌ها با نشستن و خود را باد زدن محقق نشد. مگر شرکت‌ها را به خواست وزیر رفاه تحویل گرفتیم؟ مگر به خواست خود کشتیرانی را تحویل گرفتیم؟ هر اتوبوسی درجاده است یک تعاونی است مگر من این‌ها را آوردم؟ ۸۰ سود برای ۲۰ درصدی که ما سرمایه‌گذاری کردیم. صندوق فولاد بدترین نوع سرمایه‌گذاری است که ما تحویل گرفتیم ۲۵۰۰ میلیارد قیمت‌گذاری کردند که ۵۰۰ میلیارد نمی‌ارزد چه کسی جرات دارد این‌‌ها را بفروشد؟ اگر می‌خواهیم بفروشم از جای کم‌بازده خارج شود می‌خواهم غل و زنجیر شرکت از پای نظام رفاهی را بکنم که شما مطالعه کنید کژی از کجا آغاز شد از آنجا حل و فصل را شروع کنید.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کفت: من اگر قرار بود اقتصادی فکر کنم در این شرکت‌ها ده شرکت را که اسم نمی‌برم می‌کردیم اما در این صورت با تعداد زیادی بیکاری مواجه می‌شدیم؛ ما ایستادیم این شرکت‌ها به زیان‌دهی نرسند. اگر ما می‌خواستیم اینها را تعطیل کنیم وضع این نبود. ما در این‌ها تثبیت شغل کردیم؛ ذوب آهن قبل از واگذاری به این وزارت خانه ۸۰۰۰ پرسنل داشت. امروز ۱۶ هزار پرسنل دارد. این شرکت با این مجموعه نتیجه‌اش زیان ۱۳۰۰ میلیاردی بوده است، ما امروز به ۱۱۰ میلیارد سود رسیدیم. اگر می‌خواستم فکر اقتصادی کنم اصفهان این وضع را داشت؟

ربیعی در پایان گفت:‌ دوستان و همکاران، وزارت خانه من وزازت خانه‌ای است که در ایجاد عدالت و نسلی شدن فقر و اشتغال خرد و آموزش و مهارت و توانمندسازی مردم وظیفه‌هایی دارد. در اینکه ریسک زندگی مردم را کاهش دهد وظیفه داشته است. ما با توجه به فشارهای محیطی حرکت سالمی داشتیم.

  • ۹:۵۰ ؛به جای ربیعی وزیری جوان روی کار بیاید

ابوالفضل حسن‌بیگی در جلسه علنی صبح امروز مجلس که به بررسی استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اختصاص داشت از نمایندگان مجلس خواست تا بدون برخورد احساسی،‌ ربیعی را از پست خود برداشته تا جا برای حضور یک وزیر جوان و متخصص باز شود.

نماینده مردم دامغان با یادآوری اینکه از سال ۱۳۶۰ با ربیعی دوست است، اظهار داشت: بنابراین وی دقیق می‌داند آنچه را به آن رسیده‌ام، خواهم گفت.

عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همه زیر یک سقف هستیم و برای حفظ نظام و انقلاب باید سخن حق بگوییم، تصریح کرد: از منظر قرآن، آن کسی که در کاری توانایی ندارد خودش نباید پستی را قبول کند.

وی با اظهار تاسف از اینکه در دو، سه سال گذشته همواره با فشارهای گوناگون ربیعی در این پست باقی مانده است، گفت: این وزارتخانه بالغ بر ۱۵۰ میلیاد دلار سرمایه دارد و اگر این سرمایه را در اختیار بانک بگذاریم سالی ۳۰ میلیارد دلار سود به ما می‌دهد و اگر ضرب در چهار کنیم، سالی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برای ما سود ایجاد می‌کند بنابراین امروز نباید هیچ کارگر، بازنشسته و فردی در این کشور حقوق و مزایایش بماند.

حسن‌بیگی با اعلام اینکه نوبخت شب گذشته اعتباراتی را برای کارگران ذوب آهن اختصاص داد، خبر داد: حقوق، مزایا و عیدی کارگران ذوب آهن را پرداخت کردند تا بلکه ما در این حرکت بزرگ حضور نداشته باشیم اما ما در یک پروسه دو ساله و بیلان کاری که وی داشته است به این نتیجه رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی با نیت خیرخواهانه بخشی از ثروت و سرمایه کشور را در اختیار این وزارتخانه قرار داده است، اظهار داشت: این کار برای این انجام شد تا بتواند از بودجه و اعتبارات خوبی برخوردار باشد و به بازنشستگان و کارگران و نیروهای مظلوم و مرحوم خدمت کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی همچنین تصریح کرد: امروز شاهدیم یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های منطقه و سومین شرکت بین المللی یعنی نفتکش ایران به این وزارتخانه واگذار شده است همچنین و همواره ۶۰ درصد پالایشگاه‌های کشور به این وزارتخانه واگذار شده است.

وی ادامه داد: همچنین شاهدیم که پتروشیمی که باید سالانه ۳۰ میلیاد دلار سود داشته باشد و خزانه دولت را پر کند و کارهای عمرانی در شهرهای مختلف انجام شود به این وزارتخانه واگذار شده و این سود به خزانه ریخته نمی‌شود همچنین راه آهن و سهام رجا در اختیار این وزارتخانه قرار داد.

حسن‌بیگی با بیان اینکه شستا یکی از بنگاه‌های بزرگ اقتصادی نیز در اختیار این وزارتخانه قرار دارد، اضافه کرد: شستا باید سود دهی داشته باشد در حالی که می‌توانند یک کشور بزرگ را با سود خودش اداره کند.

وی با بیان اینکه همه متخصصان می‌گویند که خواهید دید ظلم‌هایی که امروز می‌شود ۱۰ سال آینده ما را به بن بست می‌رساند.

نماینده دامغان با بیان اینکه امکان سرمایه‌گذاری جدید نیست و پتروشیمی‌های ما در حال انهدام است، گفت: آن زمانی که عربستان ۲۰۰ میلیاد دلار سرمایه‌گذاری می‌کرد و ایران می‌خواست ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند، نفوذی‌ها در کشور اعلام می‌کردند که برای محیط زیست اشکال دارند و امروز پتروشیمی‌ها در حال نابودی است.

وی همچنین ادامه داد: ما وقتی به هواپیمایی آسمان نگاه می‌کنیم همه نیروهای توانا از این وزارتخانه رفتنه‌اند مگر ما به عنوان نماینده مجلس نباید ناظر باشیم و به حقایق بنگریم و قوانینی را برای حفاظت از حریم این کشور دنبال کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کارگران، مهندسان و متخصصان ما خواستار نجات دادن کشور هستند، خطاب به جهانگیری گفت: این وزارتخانه یک وزیر قدرتمند که نگاهی اقتصادی، صنعتی و مدیریتی باشد و نگاه گریه و احساسی و جنگ روانی نداشته باشد چون این نگاه ما را به سراشیبی تنزل می‌برد و امروز باید در این خصوص کاری کنیم.

این نماینده موافق استیضاح خطاب به ربیعی پرسید: مگر شما در رای اعتماد اعلام نکردید که نگاه من جوان گرایانه است؛ چرا امروز به جوانان بها نمی‌دهید در حالی که همه می‌دانیم جوانان از ما با سوادتر، تواناتر و به روزتر هستند اما شما همواره به دنبال این هستید با نگاه احساس همان تیم را نگاه دارید.

  • ۹:۴۸ ؛ شما در کنار میرحسین موسوی اعلام پیروزی کردید

فریدون حسنوند نماینده اندیمشک در مجلس شورای اسلامی در مقام موافق استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:‌ آقای ربیعی دوست دیروز و وزیر امروز دفعه پیش در جلسه استیضاح به شما رای مثبت دادند تا همچنان در وزارتخانه باقی بمانید؛ اما در این شش ماه که از آن تاریخ می‌گذرد، دیگر ربیعی، ربیعی شش ماه گذشته نیست.

وی افزود: چه اتفاقی افتاده که ربیعی فرق کرده است. شما آن روز وعده اشتغال، اصلاح، مدیریت، برخورد با مفاسد و برداشتن پاسگاه‌های سیاسی در شستا و صندوق بازنشستگی کشوری را داده بودید و ما هم به شما رای اعتماد دادیم اما شما پس از این مدت تنها عدم وفای به عهد، عدم اصلاح، ناتوانی و ضعف مدیریت داشتید.

حسنوند افزود: آقای ربیعی شما حادثه کشتی سانچی را به گردن گرفتید آیا پس از سقوط هواپیمایی آسمان آن را به گردن گرفتید؟ نه شما تنها اظهار تاسف کردید. آیا قطار رجا زیرمجموعه شما نبود، چه اتفاقاتی در آن افتاد؟

نماینده اندیمشک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شستا و هلدینگ‌هایی از این دست برای خود یک دولت هستند با هزاران کارگر، گفت: بی‌اعتنایی شما ما را وادار به استیضاح کرد. نمایندگان، خواهران، براداران آیا کودکان کار، آیا زنان بی‌سرپرست در خیابان که گل می‌فروشند را ندیده‌اید همه ما آنها را دیده‌ایم و می‌دانیم چه وضعیتی دارند، حال پرسش این است که آقای ربیعی چه اقدامی در کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام داده است. من می‌گویم که آقای ربیعی شما بی‌خیال و آسوده در وزارت کار نشسته‌اید.

حسنوند افزود: مگر رهبری در جلسه خصوصی به دلیل آسیب‌های اجتماعی گریه نکرد شما چرا گریه نکردید اگر آن روز مطمئن بودید که ابزار اصلاح وضعیت آسیب اجتماعی را نداشتید چرا استعفا ندادید با این حال شما در موضوع درمان سازمان تامین اجتماعی روابط عمومی رفاه و خبرنگاران را بسیج کردید تا به مجلس توهین کنند. فراخوان دادید و گفتید که کارگران جلوی مجلس بیایند. آقای ربیعی آنها کارگر نبودند آنها از خانه کارگر و حزب اسلامی کار آمده بودند کارگران و بازنشستگان واقعی آنهایی هستند که به خاطر نگرفتن چند ماه حقوق جلوی مجلس می‌آیند و فراخوانی هم در کار نیست. آقای ربیعی شما شستا را به لطفی دادید و مجلس را به توپ بستید. بدعتی که شما گذاشتید در دوران قاجار اتفاق افتاد.

استاندار دولت اصولگرای محمود احمدی‌نژاد در ادامه با بیان اینکه آقای ربیعی فرمودند اشتغال به من مربوط نیست، گفت: این در حالی است که پیشتر آقای ربیعی گفته بودند که من مسئول اشتغال کشور هستم.

عسلوند در ادامه خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برادر عباد! این روزها همانند سال‌های گذشته خود شدید، چرا که سال ۸۸ در ستاد میرحسین موسوی حضور داشتید و با میرحسین پشت تریبون آمدید و اعلام پیروزی کردید.

وی افزود: اما ای کاش مردانه بر سر عهد خود می‌ماندی و می‌گفتی که از میرحسین دفاع کردی اما بعد گفتید که من نفوذی نظام در ستاد میرحسین بودم ما حالا نگرانیم که لابی و رایزنی‌های امروز شما در باقی ماندن در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تکرار آن دوران باشد. از طرفی شما به فراکسیون امید می‌آ‌یید و حمایت آنها را می‌خواهید و در مقابل به فراکسیون اصولگرایان می‌آیید و به آنها می‌گویید که به من کمک کنید تا اصلاح طلبان فشار نیاورند.

استاندار محمود احمدی نژاد با بیان اینکه ۱۵۷ سوال و بیش از ۳۰۰ تذکر در مورد علی ربیعی در مجلس صادر شده است گفت: اینها در شرایطی است که جنگ روانی شما علیه مجلس کودتا بود شرایطی فراهم شد تا خبرنگاران به مجلس توهین کنند.

وی ادامه داد: آقای ربیعی شما قومیت‌گرایی را ترویج دادید و کاری کرده‌اید که دوستانتان با پیامک استیضاح سایر وزرا را توجیه و پررنگ کنند تا استیضاح شما کمرنگ شود. این منصب نه برای من باقی می‌ماند نه برای شما. آقای ربیعی صادقانه اعتراف کن و استعفا بده. پرسش من از شما این است که اگر کسانی که در زیرمجموعه‌های خود منصوب کردید ناتوان بودند حالا مجبور شدید که آنها را عزل کنید لذا ما بر اساس وظیفه شرعی خود استیضاح را در دستور کار قرار دادیم و می‌گوییم که صدای اعتراضات را شنیدیم و لبیک گفتم امروز هم هر چه مجلس بگوید می‌پذیم.

  • ۹:۴۵ ؛ در دوران وزارت ربیعی نه فقرا قدرتمند شدند و نه بحران‌های کشور بهبود پیدا کرد

محمود نگهبان سلامی در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی که به بررسی استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اختصاص داشت در موافقت با استیضاح علی ربیعی گفت: در این فرصت محدود اشاره به چند نکته در حوزه وزارت کار و تعاون وزارت ربیعی اشاره می‌کنم. یکی از این موارد که همکاران روزانه با آن روبه رو هستند تجمع کارگران است، تجمعات کارگری است که به علت عدم رسیدگی به وضعیت آنها و خواسته‌هایشان به طور مداوم و روزانه شکل می‌گیرد اما از آنها به عنوان ابزار برای رسیدن به خواسته‌هایتان استفاده می‌کنید. دیروز ما شاهد پیامی بودیم که در صورت موافقت با استیضاح وزیر کار شاهد تجمعات کارگری خواهیم بود.

نماینده مردم خواف و رشتخوار افزود: نکته دوم را می‌خواهم اشاره به مسئولانی کنم که از آنها در وزارت خود استفاده کردید. نگاهی به سوابق این افراد پیشینه خوبی از آنها نشان نمی‌‌دهد و همین امر باعث شده شاهد فسادی روزافزون در وزارت کار و تعاون باشیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات ادامه داد: نمایندگان مجلس حق دارند نسبت به اموال عمومی و پول کارگران که در اختیار شما است حساس و پرسشگر باشند. شما حق ندارید نمایندگان مردم را زیر سئوال ببرید. استیضاح حق نمایندگان است. عملکرد چندساله شما نشان می‌دهد نه فقرا قدرتمند شدند و نه مشکلات و بحران‌های کشور بهبود پیدا کرد.

نگهبان سلامی با اشاره به مشکلات و بحران‌های کنونی در بخش خصوصی گفت: امروز ما شاهد مشکلات عدیده‌ای در حوزه‌های اجتماعی هستیم که حل نشده هستند.

وی به موضوع عدم واگذاری بنگاه‌ها و زیر مجموعه بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: این امر باعث فساد کلان در این مجموعه شده است، لذا انتظار ما از حضرت عالی به عنوان وزیر با سابقه‌ای که حدود ۶ سال در این مجموعه بودید ، این بود که این بنگاه‌ها را به بخش خصوصی واگذار می‌کردید، تا خصوصی‌سازی به معنای واقعی و کامل آن عملی شود نه اینکه از منظر پرسش نظارتی نمایندگان در خصوص این بنگاه‌ها، بیان کنید که آنها شمارا به چشم غلط می‌بینند.

وی افزود: نمایندگان مجلس حق دارند نسبت به اموال عمومی و پول کارگران که در دست شما است پرسشگر باشند و شما حق ندارید وکلای ملت را به دلیل پرسشگری زیر سئوال ببرید. حوزه اجتماعی اصل اثبات شده دنیای کنونی است، توانمند سازی اقشار ضعیف و ناتوان، یعنی ایجاد شغل برای افراد بیکار، یعنی تبدیل پدیده معلولیت به فرصت نه محدودیت، عملکرد چندساله حضرت عالی نشان می‌دهد نه فقرا توانمند شدند و نه معلولیت توانست از دایره تنگ محدودیت بیرون بیاید که این امر بایستی از رهگذر توسعه بنگاه‌های اقتصادی و سرازیر شدن سودهای کلان از بخش‌های اقتصادی برای ایجاد اشتغال و رفع بحران‌ها انجام می‌گرفت.

نماینده مردم خواف و رشتخوار هم‌چنین افزود: نکته بعدی در ارتباط با گروه هواپیمایی آسمان است، امروز چه شما بخواهید چه نخواهید، مردم عزیز ایران داغدار از دست دادن ۶۶ نفر از هم‌وطنان است. هواپیمایی آسمان زیر مجموعه مدیریت حضرت عالی است و افراد حاضر در این گروه از کمترین شاخص‌های لازم برای حضور در این پست برخوردار هستند. نمی‌توان از یک مجموعه غیر متخصص و غیر کارآمد جز سقوط چیزی انتظار داشت، اگر برای شما درآمد زایی اهمیت دارد، برای ملت ایران و ما جان عزیزانمان اهمیت دارد و نه هیچ وزیر و وزارت ناکارآمد دیگری. برای ما سلامت جان عزیزانمان اهمیت دارد.

وی در بخش پایانی حرف‌های خود گفت: و اما نکته پایانی آقای ربیعی عزیز سابقه استیضاح شمارا به خاطر دارم، قرآنی از جیب درمی‌آورید،فضا را احساسی می‌کنید تا بلیط بازگشت خود را به وزارت خانه به دست آورید. اما اینبار به شما بگویم نمایندگان مردم امروز بلیط اخراج شما توسط هواپیمایی آسمان را صادر خواهد کرد.

  • ۹:۳۷ ؛جامعه ایران در ۶ سال اخیر ۸۰ درصد زیر خط فقر آمده است

شهاب نادری در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی که به بررسی استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اختصاص داشت، در موافقت با استیضاح علی ربیعی گفت:‌ برادران و خواهران گرامی چشم مردم و نگاه مردم به شماست که امروز چگونه عمل و القا می‌کنید.

نماینده مردم پاوه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آقای ربیعی جوانان در منطقه‌ای یکی از ادارات کل شما را گِل گرفتند که با این شرایط مشخص می‌شود که در کشور امروز این جوانان چه دغدغه‌ای دارند و آقای ربیعی شما چه اقدامی برای آنان انجام داده‌‌اید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: تخلف‌ها و سو مدیریت‌ها به دلیل عملکردهای شما و دستگاه شماست. شما در این ۹ ماه هیچ اقدامی انجام ندادید. شما برای اینکه نمره خود را دربرابر سونامی فقر بالا ببرید نرخ فقر را تا ۷۰۰ هزار تومان پایین آوردید با این که نرخ فقر ۲.۵ میلیون تومان است و شما با این کار می‌خواستید قهرمان شوید.

نادری اظهار کرد: در این مدت ۶ سال جامعه ایران ۸۰ درصد زیر خط فقر آمده است و شما طبق گفته خودتان مسئول اشتغال کشور نیستید اما ۴۰ درصد بنگاه‌های اقتصادی در دست شماست.

وی افزود: ارزش دارایی سرمایه کارگری به دو درصد کاهش یافته و اگر شما نبودید و این وزارتخانه نبود حداقل برای بازنشستگان ۲۰ درصد ارزش افزوده وجود داشت.

نماینده مردم پاوه ادامه داد: در بحث نظارت بیکاری در نقطه صفر مرزی شما چه ا قداماتی انجام داده‌اید؟

وی خطاب به ربیعی گفت: شما گفته بودید جوانان را اگر ما جذب نکنیم داعش آن را جذب می‌کند اما متاسفانه امروز اگر جوانی در نقطه صفر مرزی بیکار باشد مشکل امنیتی ایجاد می‌کند و اگر در تهران بیکار باشد آسیب‌های اجتماعی را به وجود خواهد آورد. در مناطق نقطه صفر مرزی جوانان در همین حوزه‌ها ۸۶ درصد ری داده است و این جوانان را کسان دیگر جذب می‌کنند .

وی بیان کرد: ما قانونگذار هستیم و شما مجری قانون هستید اما شما و مجموعه‌تان چه اقدامات مثبتی را انجام داده‌اید؟

۹:۱۳

  • ۹:۰۳؛ مجلس دهم عزت خود را از دست داده است

حسین مقصودی صبح امروز در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس شورای اسلامی گفت: همه نمایندگان را به سوگندی که برای دفاع از نظام خوردیم، یادآوری می‌کنم. امروز اوضاع و احوال وزارت کار بیمار و تعطیل است. امروز وزیری که با تمام لایه‌های جامعه به‌خصوص صاحبان اصلی انقلاب، کارگران، روستاییان، عشایر، قالیبافان، زنان بی‌سرپرست و بازنشستگان سروکار دارد، وزیری به نام دکتر ربیعی است.

وی با بیان اینکه اوضاع و احوال صاحبان انقلاب خوب نیست، اظهار داشت: آنها به نظام بی‌اعتماد شده‌اند. این بی‌اعتمادی باعث شده تا پایه‌های نظام به سمت لرزه برود. امروز وزارت کار قصه پر غصه شده است. در مجلس دهم مصوب کردیم روستاییانی که سن آنها به ۷۰ سال رسیده و ۱۰ سال پول بیمه داده‌اند بازنشسته شوند و اما امروز شما یک روستایی را بازنشسته نکرده‌اید.

این نماینده مجلس ادامه داد: هر بار که از تیر ماه با شما جلسه گذاشتیم گفتید جناب نوبخت پول نمی‌دهد. ما شما را برای لابی‌گری برای پول بیمه بازنشستگان آوردیم و نه لابی‌گری برای ماندن در قدرت. یک قالیباف به خاطر معلولیت چشمی، دیسک کمر و بیماری اگر یک روز به سرکار نرود، بیمه او فوری قطع می‌شود و این موضوعی است که موکلان ما به آن اشاره می‌کنند.

مقصودی با اشاره به اعتراضات اخیر تصریح کرد: شما که داعیه خدمت به مردم را دارید، اوضاع و احوال این وزارتخانه را نگاه کنید. اگر پیام تحصن بازنشستگان و صدای کارگران فولاد را می‌شنیدید قطعا این اغتشاشات اخیر ایجاد نمی‌شود و صدای مردم را که به صورت برده‌داری نوین صورت می‌گیرد، نشنیدیم که اعتراض مردم به صورت اغتشاش درآمد.

وی با بیان اینکه اگر رئیس‌جمهور پیام مردم و نمایندگان را می‌شنید ربیعی را مانند فانی محبور به استغفا می‌کرد ولی نشنید، خاطرنشان کرد: کارگران زیادی هستند که دو سال پیایی عیدی حداقلی خود را نگرفتند و با وجود حقوقی ۵۰۰ هزار تومان هنوز حقوق خود را نگرفتند. برای شنیدن صدای مردم و اعتراض کارگران با رفتن ربیعی نظر مثبت بدهیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ربیعی به دلیل عدم تعهد به برنامه‌های خود به مسلخ استیضاح آمده است، ابراز داشت: بازار تهمت‌ها، لابی‌ها و شایعات زیاد است. مجلس دهم عزت خود را از دست داده است. اگر می‌خواهید عزت به مجلس برگردد و امید در دولت تدبیر و امید به کارگران برگردد، حتما به استیضاح رای مثبت بدهید.

مقصودی افزود: امروز آنچه مشاهد می‌شود این است که ربیعی چند بار برای پاسخ به سوال و کمیسیون‌ها آمد. امروز وزارت کار، کیسه بوکس دولت و مردم شده است و به نفع مردم و نظام و دولت است که ایشان با رای شما به دنبال کاری برود که شایسته اوست زیرا وزارت شایسته ربیعی نیست.

  • ۹:۰۲ ؛ربیعی بگوید کدام نماینده از او باج خواسته است

قسیم عثمانی در جلسه صبح امروز مجلس شورای اسلامی که به بررسی استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اختصاص داشت، در نطق خود در موافقت با استیضاح علی ربیعی با بیان اینکه خداوند را شاهد می‌گیرم جز برای احقاق حق نیامدم و جز به رضایت نظام نمی‌اندیشندم، گفت: قطعا دوره بعد نماینده نمی‌شوم که بگویید برای رای حرف می‌زند. استیضاح قدرت مردم است که در ید نمایندگان است. استیضاح می‌تواند فرصت برای وزیر باشد اما طبیعی است وزیری که عملکرد مثبت ندارد این موضوع را تهدید بداند و از هر ابزاری استفاده می‌کند تا مانع آن شود.

نماینده مردم بوکان ادامه داد: ربیعی نمونه بارز مبارزه با استیضاح است. اگر ایشان اینقدر که در رفع استیضاح مهارت دارند در کار هم مهارت داشتند، هرگز استیضاح نمی‌شد.

عضو کمیسیون شوراها تاکید کرد: باید به قدرت لابی گری ایشان احسنت گفت و مدیریت استیضاح بقیه وزرا را به او داد. اگر این تیمی را که برای استیضاح دارند برای مهار مشکلات داشت، همه مشکلات حل می‌شد. آقای ربیعی همدستان شما ادعا می‌کنند چون به عده‌ای باج نداده‌اید شما را استیضاح می‌کنند اگر این طور است مرد باشید بگویید کدام نماینده از شما سهم و باج خواسته است.

وی افزود: چه کسی به خاطر منافع شخصی شما را استیضاح کرده تا ما در مجلس از طریق هیات نظارت بر رفتار نمایندگان عذر چنین نماینده‌ای را بخواهیم و الا امروز این نمایندگان حداقل به جرم توهین به نمایندگان عذر شما را خواهند خواست. از شما می‌خواهم که صریحا اعلام کنید تا مردم تکلیف خود در مورد نمایندگان را بدانند و هم تکلیف مجلس مشخص شود. شما به هر کدام از ما از استیضاح کنندگان رسیدید گفتید از شما انتظار نداشتم شما مساله نظارت مارا به مساله احساسی تقلیل دادید.

این نماینده مجلس گفت: وزارت را به وزارت حذف تعاون تقلیل دادید. متاسفانه هر روز سهم تعاونی در اقتصاد کم شده است در دوره شما بسیاری از تعاونی‌ها تعطیل شده است. وزارت شما باعث می‌شود تعاون از عرصه اقتصاد گم شود. شما وزیر کارفرما هستید شما روی تشکل‌هایی متمرکز شدید تا بلند گوی شما شوند.

وی ادامه داد: شما به جای کارگران به تشکل‌هایی می‌رسید تا در این روزها صدای شما باشند شما با عدم نظارت بر وضعیت کارگران با کارفرما هم دست شدید تا کارگران از حداقل محروم باشند.

عثمانی بیان کرد: شما به جای جلوگیری از استثمار کارگران همراه این کارشدید. در اثر کار شما افراد حداقل دستمزد خود را نمی‌گیرند. لیسانس و فوق لیسانس شما حداقل را نمی‌گیرند و اگر اعتراض کنند آن ها را اخراج می‌کنند و فرد دیگری استثمار می‌کنند و از این طریق زبان بقیه را قفل می‌کنند. شما مسئول مستقیم این کار هستید و هرکس اعتراض کند شغل ۵۰۰هزار تومانی از دست می‌دهد.

نماینده مردم بوکان بیان کرد: شما مسئول همه چاهایی هستید که جلوی پای فارغ‌التحصیل ما هست. کارگرانی هستند که ۱۲ ساعت کار می‌کنند ولی اضافه کار به آنها هم نمی‌دهند.

وی تاکید کرد: مقابل دفتر شما دفتر پیشخوان دولت است که کسانی آنجا کار می‌کنند که با ۱۲ ساعت کار از حداقل‌ها برخوردار نیستند. اگر توان بیرون آمدن از اتاق خود را ندارید پرده را کنار بزنید و اوضاع را ببینید. شما وزیر رفاه نیستید شما وزیر تبعیض اجتماعی هستید. شما صندوق تأمین اجتماعی را به وجه المصالحه باندی تبدیل کردید.

عضو فراکسیون امید با بیان اینکه الحق شما استاد هستید و من آن را را قبول دارم گفت: شما استاد گماردن افراد متخصص در تخصص غیر‌مرتبط هستید. شما نوربخش که جراح قابلی است رابه مدیریت سازمان تامین اجتماعی گذاشتید وقتی می‌گوییم بیمه و سایر حقوق می‌گویید ورشکست شدیم وقتی یه خلبان ناقابل انتخاب میکنید طبیعی است به دنا بخورد کنیم.

وی ادامه داد: یک فرد غیر تخصص انتخاب کردید می‌گویید کُرد سنی را انتخاب کردم شما کاری کردید که یک متخصص جامعه شناسی جایی باشد تا موفق نباشد. شما اگر دلسوز بودید از متخصص در حوزه خود استفاده می‌کردید.

این نماینده مجلس با طرح این پرسش که آقای ربیعی چرا افراد غیر‌متخصص را منصوب می‌کنید تا اوامر ملوکانه شما را بله بگویند گفت: فضا را احساسی نکنید من صدای بازنشستگانی هستم که پولی برای پرداخت عیدی به فرزاندان و نوه‌های خود ندارند من صدای بازنشستگان و بیکاران و کسانی که ماهی ۴۰۰ هزار تومان می‌گیرند. نگویید شب عید است واستیضاح نکنید شب عید کارگران و بیکاران و کسانی ماهانه ۴۰۰ هزار تومان هستند هم است. شما و مدیرانتان توان دویدن صد متر ندارند راه را بقیه باز کنید.

  • موافقان استيضاح

محمدحسین فرهنگی اسامی موافقان استیضاح را به شرح زیر اعلام کرد:

محمد قسیم عثمانی، نماینده بوکان

حسین مقصودی، نماینده سبزوار

ابوالفضل حسن‌بیگی، نماینده دامغان

شهاب نادری، نماینده پاوه و جوانرود و ثلاث باباجانی و روانس

محمدحسین فرهنگی، نماینده تبریز

فریدون حسنوند، نماینده اندیشمک

وی همچنین گفت محمدرضا پورابراهیمی و غلامرضا تاج‌گردون پس از دفاع اول ربیعی به سخنرانی خواهند پرداخت.

  • همراهان ربیعی

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، مرتضی بانک، امیر حاتمی وزیر دفاع، علی ربیعی را در این جلسه همراهی می‌کنند.

  • رایزنی طراح استیضاح با جهانگیری

تاجگردون از همان ابتدا با جهانگیری با حضور در مقابل صندلی وی در حال صحبت است. تاجگردون از طراحان اصلی طرح استیضاح علی ربیعی است.

  • آغاز جلسه استيضاح

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه شنبه ۲۲ اسفندماه) به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ساعت ۸ و ۱۵ دقیقه و با حضور ۲۳۳ نفر از نمایندگان مجلس برای بررسی استیضاح وزرای کار و راه آغاز شد.

کد خبر 400807

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha