همشهری آنلاین: محمد جواد ظریف و خواجه محمد آصف وزیران خارجه جمهوی اسلامی ایران و پاکستان در نشستی در شهر اسلام آباد پایتخت این کشور بر تقویت همکاری‌های مشترک سیاسی و اقتصادی تاکید کردند.

 وزیران خارجه ایران و پاکستان برتقویت همکاری های مشترک تاکید کردند

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در این ملاقات گفت: ایران و پاکستان به عنوان دو کشور دوست و همسایه و دارای مرزهای مشترک ، ضرورت دارد در خصوص تضمین امنیت مرزهای دو کشور و جلوگیری از عملیات تروریست ها همکاری قوی داشته باشند.

وزیر امورخارجه پاکستان نیز بر توسعه مناسبات سیاسی و بویژه اقتصادی تاکید کرد و گفت: آمادگی داریم در زمینه های مختلف سیاسی و اقتصادی همکاری داشته باشیم و خواهان مرزهای با ثبات برای دو کشور هستیم.

طرفین همچنین در خصوص کمک به پروسه صلح در افغانستان،توسعه همکاری های بانکی، انرژی، اعلام آمادگی ایران برای تامین برق مورد نیاز پاکستان، همکاری و ارتباط بین بنادر چابهار و گوادر ، توسعه بازارهای مرزی و موضوعات بین المللی، و موضوعات جهان اسلام ،ایجاد تسهیلات بیشتر توسط ایران برای زائران پاکستانی حرم امام رضا (ع) ، همکاری های چند جانبه بویژه اقتصادی با هدف کمک به ثبات و ایجاد صلح در منطقه، مبارزه با تروریسم و گروههای افراطی و قاچاق مواد مخدر گفت و گو و تبادل نظر کردند.

همچنین طرفین هفتادمین سالگرد مناسبات بین دو کشور را گرامی داشتند.

وزرای خارجه ایران و پاکستان در ضیافت ناهار نیز در خصوص موضوعات منطقه ای ( افغانستان- یمن و سوریه) گفت و گو کردند.

به گزارش ایرنا «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه یکشنبه به منظور انجام سفر سه روزه به پاکستان و دیدار با مقامات این کشور در راستای سفر دوجانبه، وارد فرودگاه «بی نظیر بوتو» اسلام آباد شد.

ظریف در این سفر علاوه بر دیدار با همتای خود، با مقامات عالی رتبه پاکستانی از جمله نخست وزیر، وزیر کشور، رئیس مجلس و فرمانده ارتش این کشور دیدار کرده و درباره گسترش هر چه بیشتر روابط دوجانبه در همه زمینه های مورد علاقه گفت و گو و تبادل نظر می کند.

تلاش برای تسهیل و ایجاد زمینه های لازم در راستای گسترش روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه، به ویژه بخش های خصوصی دو کشور از اهداف این سفر عنوان شده است.

یک هیأت 30 نفره از بخش های مختلف بازرگانی و اقتصادی کشورمان، وزیر امور خارجه را در این سفر همراهی می کنند.

قرار است دو نشست تجاری بین فعالان و مسئولان تجاری و اقتصادی دو کشور در شهرهای اسلام آباد و کراچی برگزار شود که ظریف در این نشست ها شرکت و سخنرانی می کند.

به گزارش ایرنا با توجه به روند رو به گسترش مناسبات اقتصادی ایران و پاکستان که آمارها نیز آن را تایید می کند، سفر 'محمدجواد ظریف' به پاکستان به همراهی جمعی از مسئولان عالیرتبه اقتصادی کشورمان و هیات 30همراه گامی بلند در راستای تحقق هدف پنج میلیارد دلاری مبادلات تجاری ایران و پاکستان ارزیابی می شود.

فعالان سیاسی و اقتصادی و تحلیلگران سیاسی پاکستان انتظار دارند که این سفر به شکوفا تر شدن مناسبات اقتصادی دو کشور منجر شود.

کد خبر 400748

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha