چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۶
۰ نفر

ایده‌ی نوشتن کتاب‌های هری پاتر برای اولین‌بار زمانی به ذهن رولینگ رسید که در قطار منچستر به لندن نشسته بود.

او مي‌گويد: «تا زماني­‌که به ايستگاه کينگز کراس رسيدم، هري پاتر و بيش‌تر شخصيت­‌هاي داستان در ذهنم شکل گرفته بودند.»

داستان­‌هاي هري پاتر را انقلابي در ادبيات فانتزي نوجوانانه مي‌دانند. با اين حال در اين يادداشت مي‌خواهم به جاي تکرار مطالب قبلاً گفته‌شده، به‌عنوان نوجواني که از مطالعه‌ي اين داستان‌ها لذت برده، كتاب‌هاي هري‌ پاتر را بررسي کنم.

يکي از چيزهايي که هري پاتر را از باقي داستان­‌هاي فانتزي جدا مي‌­کند، قابل‌لمس‌بودن آن است. هري نوجواني است مانند بسياري از ما که در ابتدا هيچ‌چيز عجيبي او را از بقيه افراد جدا نمي­‌کند.

ناگهان به شکل معجزه‌آسايي همه‌چيز تغيير مي‌­کند و او وارد دنيايي عجيب و جادويي مي­‌شود: چيزي که گاهي آرزوي بسياري از ماست براي رهايي از زندگي واقعي و روزمره­. همين باعث مي­‌شود که داستان را باور کنيم و بخواهيم با خواندن آن به رؤياهايمان جامه­‌ي حقيقت بپوشانيم.

يکي ديگر از ويژگي‌هاي كتاب‌هاي رولينگ باورپذير‌بودن مکان‌ها و وقايع و پديده‌­هاي جادويي است. مثلاً توصيف بازي كوييدچ در داستان آن‌قدر واقعي است كه در زنگ‌هاي ورزش مي‌خواستم با جاروي دسته‌بلند سرايدار دبستانمان، مانند هري پاتر پرواز کنم!

موضوع ديگري كه نوشته­‌هاي رولينگ را باورپذير مي­‌كند، شخصيت‌پردازي است. ما براي هر‌کدام از شخصيت‌هاي داستان‌ها معادلي در دنياي واقعي مي‌يابيم. براي مثال معلمي را از سال‌هاي گذشته به‌خاطر دارم که شبيه پرفسور لاکهارت بود.

از ديگر ويژگي‌هاي داستان هري پاتر معماهاي زيادي است كه در طول داستان مطرح مي‌شود. هر معما در راستاي خط اصلي داستان است. نقطه‌ي اوج داستان حل اين معماست. رولينگ در داستان تعليق ايجاد مي‌كند و همين موضوع، اين معماها را براي مخاطب جذاب‌­تر و پيچيده­‌تر مي­‌کند، طوري­‌که تا پايان داستان و فهميدن پاسخ معما نمي‌توانيد لحظه­‌اي کتاب را کنار بگذاريد.

 

سيدمحمدصادق كاشفي‌مفرد، 16ساله

خبرنگار افتخاري از كرج

کد خبر 400719

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha