دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مردی ۸۴ ساله ایرلندی به دلیل عدم تعادل به پزشک مراجعه می‌کند تا دلیل ناخوشی‌اش را دریابد،‌اما پزشکان با معاینه‌ او به پدیده‌ای عجیب پی‌بردند.

مغز

براساس گزارش ساينس الرت، تصاوير سي‌تي‌اسكن مغز اين بيمار نشان داد بخش بزرگي از لوب پيشاني راست مغز مرد ناپديد شده‌است.

مرد به خاطر افزايش دفعات زمين خوردن و احساس عدم تعادل طي چند ماه گذشته به بيمارستان مراجعه كرد و سه روز پيش از مراجعه به پزشك در سمت چپ صورتش احساس ضعف مي‌كرد. از آنجايي كه عدم تعادل حركتي و بي‌حسي يك‌طرفه بدن در كنار هم مي‌توانند نشانه سكته مغزي باشند، پزشكان از مغز مرد عكسبرداري كردند.

مغز

نتيجه سي‌تي‌اسكن گيج‌كننده بود، حفره‌اي بزرگ و سياه به وسعت 9 سانتيمتر در لوب پيشاني سمت راست مرد ديده مي‌شد. در مرحله بعدي مغز مرد با دستگاه MRI مورد بررسي قرار گرفت و پزشكان دريافتند ماده مغزي در جمجمه بيمار ناپديد نشده‌است، بلكه درون جمجمه‌اش حفره‌اي از هوا به نام پنوماتوكوئل ايجاد شده‌بود كه معمولا در بيماراني ديده مي‌شود كه دچار آسيب‌ديدگي صورت يا عفونت تنفسي شده‌اند يا در جمجمه آنها جراحي انجام شده‌است.

اما هيچ‌يك از اين عوامل در اين بيمار به ايجاد اين پنوماتوكوئل بزرگ منجر نشده‌بود. پزشكان همچنين در استخوان اتموئيد مغز مرد،‌استخواني كه حفره تنفسي را از مغز جدا مي‌كند، نوعي تومور خوش‌خيم پيدا كردند. اين بخش آسيب‌ديده استخواني باعث شده بود تا هوا به درون جمجمه نشت كرده و پديده اي به نام تاثير لوله يك‌طرفه ايجاد كند.

اين پديده بسيار نادر اما شناخته شده‌است و به واسطه پوكي استخوان سينوسي ايجاد مي‌شود. پزشكان همچنين دريافتند بيمار به دليل فشاري كه به مغزش وارد شده‌بود،‌سكته خفيف مغزي را نيز رد كرده‌بود.

در نهايت پزشكان به بيمار اعلام كردند براي درمان مرد بايد تحت جراحي سنگين مغز قرار گيرد تا هواي درون جمجمه تخليه شود،  استخوان آسيب‌ديده ترميم شود و تومور نيز از جمجمه خارج شود. بيمار پس ازط شنيدن مخاطرات اين جراحي از انجام آن انصراف داد و پس از دريافت درمان‌هاي پيشگيري از سكته مغزي، از بيمارستان مرخص شد.

کد خبر 400687

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha