دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت هشدار داد بیماری ایکس می‌تواند مرگبارترین بیماری مسری جهانی باشد که بشر هیچ آمادگی در برابر آن ندارد.

براساس گزارش تلگراف، اين بيماري مسري به شدت مرگبار و مرموز است، تا حدي كه بشر درباره آن هيچ نمي‌داند، به جز اينكه به گفته سازمان بهداشت جهاني مي‌تواند به اپيدمي جهاني بعدي تبديل شود.

اين بيماري كه بيماري ايكس ناميده مي‌شود، نوعي بيماري است كه هنوز كشف نشده‌است، اما خطر فزاينده اجتناب‌ناپذيري تقريبا قطعي آن جايگاه خود را در ليست خطرناك‌ترين بيماري‌هاي جهان تثبيت كرده‌است،‌اين ليست كاتال.گي از بيماري‌هاي مسري بالقوه آينده است كه اقدامات پيشگيرانه‌ كافي براي آنها وجود ندارد يا اصلا وجود ندارد.

اما چطور بيماري كه هنوز شناسايي نشده را مي‌توان به عنوان تهديدي براي سلامت جامعه درنظر گرفت؟

بهترين راه براي انديشيدن به چنين بيماري انديشيدن به اين است كه بيماري ايكس عاملي براي خطري همه‌گير است كه بشر هنوز با آن مواجه نشده‌است اما بروز آن قطعي است. به چنين پديده‌اي شناخته ناشناخته مي‌گويند كه به گفته سازمان بهداشت جهاني بشر بايد خود را براي آن آماده كند. به همين دليل است كه اين بيماري ناشناخته اكنون در برنامه تحقيق و توسعه بيماري‌هاي در اولويت سازمان بهداشت جهاني قرار گرفته‌است.

اين سازمان در بيانيه‌اي توضيح داد بيماري ايكس نمايانگر آن است كه عامل بيماريزايي كه درحال حاضر ناشناخته‌ است مي‌تواند به آغاز بيماري همه‌گير جهاني مرگباري منجر شود. برنامه تحقيق و توسعه سازمان بهداشت جهاني اولين‌بار در سال 2015 منتشر شد و از آن زمان تاكنون به صورت سالانه مورد بازبيني اين سازمان قرار مي‌گيرد تا به گفته اين سازمان مهم‌ترين عوامل بيماريزاي درحال ظهور كه ممكن است در آينده‌اي نزديك به ايجاد بيماري‌هاش همه‌گير منجر شوند،‌در اولويت قرار گيرند. 

براساس بازبيني ماه فوريه اين سازمان بيماري‌هاي زير به صورت اضطراري بايد مورد توجه محققان قرار گيرند:

  • تب كريمه كنگو
  • بيماري ويروس ابولا و بيماري ويروس ماربورگ
  • تب لاسا
  • سندروم تنفسي خاورميانه يا مرس
  • سندروم تنفسي حاد يا سارس
  • بيماري‌ Nipah
  • تب ريفت‌ولي يا RVF
  • ويروس زيكا
  • بيماري ايكس

سازمان جهاني بهداشت امسال براي اولين بار بيماري ايكس را به اين ليست افزوده‌است تا به اين موضوع تاكيد كند ممكن است عامل بيماري‌زاي ديگري به‌زودي به بيماري‌هاي موجود افزوده شودو با افزايش هشياري نسبت به ممكن بودن ظهور اين بيماري،‌ممكن است تلاش‌هاي محققان براي مقابله آني با اين بيماري‌زا افزايش پيدا كند.

کد خبر 400673

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha