اشکان خسروپور- خبرنگار:«رفع فیلتر توییتر و یوتیوب در مرکز ملی فضای مجازی در حال بررسی است و نیاز به تصمیم مشترک هر سه قوه دارد.» این آخرین حرف محمدجواد آذری‌جهرمی درباره رفع فیلترینگ است که همزمان با نخستین نشست خبری آنلاین وزارت ارتباطات بر زبان آورد. فیلترینگ سال‌هاست دسترسی به امکانات اینترنت را محدود کرده.

توییتر

 

در مقابل، ‌رفع فیلتر هم موضوع تازه‌ای نیست و همیشه وعده‌هایی درباره‌ آن گفته و شنیده می‌شود. این‌بار راهی به روی این چالش بزرگ گشوده شده که می‌تواند شبکه‌های اجتماعی فیلترشده و پرطرفدار جهانی را بعد از 8 سال احیا کند.

از روزی که برخی شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار جهانی به‌خاطر مشکلاتی که به‌وجود آورده بودند، فیلتر شدند حدود 8سال می‌گذرد. در تمام این مدت، استفاده از شبکه‌هایی مثل توییتر آنچنان که انتظار می‌رفت، کم نشد. تنها محدودیتی که بر سر راه وجود داشت، فیلترشکن بود. آماری که بعد از ایجاد محدودیت برای تلگرام منتشر شده بود، نشان داد، دسترسی به این ابزار چندان دشوار نیست. بنا بر آمار سایت رسمی یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تغییر آی‌پی، میزان دانلود یکی از این نرم‌افزارها 1650درصد افزایش یافته بود.

  • وعده رئیس‌جمهور

در تمام سال‌های بعد از آغاز فیلترینگ گسترده، رفع فیلتر هم هرازگاهی سوژه شده است؛ به‌خصوص بعد از آغاز ریاست‌جمهوری حسن روحانی امید به رفع فیلترها بیشتر هم شد چون یکی از وعده‌های رئیس‌ دولت یازدهم رفع فیلتر بود. اولین‌بار خبر اصلی در این‌باره را خود رئیس‌جمهور در آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی‌اش اوایل بهمن‌ماه امسال داده بود. او در پاسخ به پرسشی در زمینه محدودیت‌های اعمال‌شده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر از سویی و استفاده اکثر مسئولان از این فضا از سوی دیگر و تناقض این وضعیت گفت:

اشکال شما به‌نظر من اشکال واردی است و ما در حد توانمان در دستگاه مجریه تلاش خود را انجام داده‌ایم که این فضا برای مردم بازتر باشد. روحانی در ادامه با بیان اینکه برخی از این فضاها قبل از دولت یازدهم بسته شد، گفت: کلید دولت یازدهم نتوانست آن را باز کند، اما امیدواریم کلید دولت دوازدهم بتواند این کار را بکند.

محمدجواد آذری‌جهرمی روز گذشته اعلام کرد: رفع فیلتر توییتر به شورای‌عالی فضای مجازی ارجاع شده است. شورایی که او می‌گوید حرفش در حوزه فیلترینگ فصل‌الخطاب است، از سران 3 قوه، رئیس سازمان صدا و سیما، وزرای ارتباطات، فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم و تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، اطلاعات، دفاع، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، فرماندهان سپاه و ناجا، دادستان کل کشور به همراه اعضای حقیقی دیگر تشکیل می‌شود.

  • چرا توییتر مهم است؟

از بین تمام شبکه‌های فیلتر شده توییتر یکی از نقاط اصلی مورد توجه بوده است. در تمام این سال‌ها کمتر کسی دوباره سراغ فیس‌بوک رفت اما توییتر هنوز هم پرمخاطب است و با وجود فیلتر بودن، ‌حتی مسئولان کشور، ‌از وزرا گرفته تا نمایندگان مجلس در آن عضو هستند. اکثر مقام‌های جهان، شبکه‌های خبری، رسانه‌های مهم و خبرنگاران در توییتر اکانت دارند. به‌همین‌خاطر بسیاری توییتر را ادامه‌دهنده روزنامه‌نگاری می‌دانند. جذابیت این سرویس بیشتر به‌دلیل انتشار لحظه‌ای اخبار و اطلاعات و بازخورد (Feedback)‌های لحظه‌ای آن است.

  • مکث
  • اینترنت با سرعت ۲۰مگابیت بر ثانیه

وزیر ارتباطات در نشست خبری آنلاین وعده داد تا پایان برنامه ششم، خانوارها باید از اینترنت با سرعت 20مگابیت بر ثانیه بهره‌مند شوند. برای رسیدن به این هدف باید فناوری ما از ADSL به VDSL یا FTTH تغییر کند. هم‌اکنون 5درصد مشترکان می‌توانند اینترنت 16مگابیت برثانیه داشته باشند. طبق گفته وزیر، شرکت‌ها را هم برای استفاده از ظرفیت بورس و جذب سرمایه خارجی به‌منظور سرمایه‌گذاری در این حوزه تشویق کرده‌ایم. امیدواریم تا پایان سال۹۷ بیش از ۲میلیون پورت پرسرعت سرویس دهد.

کد خبر 400640

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha