یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه برنامه‌ی جامع سینما در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد، تاکید کرد: اعتقادی به ملوک‌الطوایفی بودن سینما ندارم. او همچنین درباره‌ فیلم‌های توقیفی هم گفت: هیچ اثری قابل حبس نیست.

سینما

به‌ گزارش ایسنا، محمدمهدی حیدریان به همراه تعدادی از مدیران سازمان سینمایی از جمله ابراهیم داروغه زاده معاون ارزشیابی و نظارت، محمد مهدی طباطبایی نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، سید صادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ، لادن طاهری مدیر فیلمخانه ملی ایران و محمدرضا فرجی مدیرکل سینمای حرفه‌ای در نشستی خبری پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد.‌

در ابتدای این نشست  که 20 اسفند ماه در سالن سینمایی وزارت ارشاد برگزار شد، حیدریان که یک سال از حضورش در سازمان سینمایی می‌گذرد درگذشت همایون شهنواز و لوون هفتوان را تسلیت گفت و بیان کرد: این نگاه که سینما مقوله‌ای پیچیده و ترکیبی از علوم است، نیازمند یک برنامه هم افزا بود تا آنچه صرف می‌شود سرمایه‌ای برای اقدامات پیش رو باشد. با نشست‌هایی که با صنوف مختلف و متخصصان داشتیم برای تدوین برنامه جامع از آنها کمک گرفتیم که برنامه را تا آخر هفته به اهالی رسانه می‌دهیم. 

او افزود: تلاش می‌کنیم هیچ اقدامی صورت نگیرد جز آنچه در این برنامه آمده است.

رئیس سازمان سینمایی گفت: در سالی که گذشت تلاش کردیم تصدی گری را در دولت کم کنیم و البته اصلاحیه‌ای به گذشته داشتیم و آن اینکه نظارت خود را حفظ یا تقویت کنیم. صنوف در پاره‌ای اوقات منافع بخشی برایشان اقتضا می‌کند که از منافع کلی چشم پوشی کنند. در حالی که سینما برای کوتاه مدت نیست و از این بابت نظارت را در سازمان سینمایی هدفمند کردیم. حاصل این اقداماتی در برخی بخش‌هاست از جمله نظام اکران قابل اشاره است.

رها شدن اکران برای منافع کوتاه‌مدت اشتباه است

وی تاکید کرد: رها شدن اکران برای منافع کوتاه مدت اشتباه است و اگر قرار باشد نگاه محدود ما سبب شود مخاطب را از دست بدهیم ضرری است که به سرمایه اصلی سینما یعنی مخاطب وارد می‌شود پس باید برنامه اکران اصلاح می‌شد و این‌ها سعی شده در نظام‌نامه جدید مراعات شود. بنابراین فیلم‌های متنوع و تعداد بیشتر فیلم برای اکران در برنامه‌های ما گنجانده شد و تقریباً هر سه روز در این سال به سالن‌ها اضافه شد و این به معنی افزایش تعداد بیشتر فیلم‌هاست. البته مثل سال قبل هر سه روز هم تقریبا یک فیلم ساخته شده و میزان پروانه ما نسبت به سال قبل بیشتر شده است.

اصلاح نظام تهیه‌کنندگی سینما

حیدریان گفت: در پروانه ساخت باید امنیت را بیش از پیش ایجاد کنیم و این معنا ندارد که سینمای حرفه‌ای داشته باشیم و اگر تهیه کننده حرفه‌ای است نباید اجازه دهد افرادی خارج از صنف در گروه باشد و این در برنامه ما لحاظ شده است. به این ترتیب برای پروانه  ساخت دو مرحله داریم، یکی موافقت اصولی که با عزم تهیه کننده و مشخص شدن کارگردان‌ شکل میگیرد و بعد با معرفی عواملی که دارای شناسنامه هستند و اینطور ما به سمت تهیه کننده مسئول میرویم. 
او اصلاح نظام تهیه کنندگی را پس از اصلاح نظام اکران و پروانه ساخت دیگر مورد انجام شده دانست.

همچنین احیا و تقویت شورای صیانت نیز در دل خانه سینما مورد دیگری عنوان شد که در دستور کار قرار گرفته است.

مردم را در مالیکت سالن‌ها و فیلم‌ها مشارکت می‌دهیم

حیدریان ادامه داد: همچنین با وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس در بحث اقتصادی سینما توافق شده تا برای سال آینده امکانی فراهم شود و مردم در مالکیت سالن‌ها و فیلم‌ها مشارکت کنند. در این باره با قائم مقام وزارت تجارت نیز مذاکره شده تا جایزه صادرات برای تولیدات سینمایی تهیه شود و این کار در بخش صادر شدن فیلم‌های سینمایی انجام خواهد شد.

او در بخشی دیگر گفت: صحبت‌هایی شده تا برای شهرهای کم جمعیت بخش‌های خصوصی با حمایت دولت برای ساخت سالن سینمایی اقدام کنند، هرچند بخش سینمای سیار امسال فعال شد و در استان‌های مختلف به عنوان راهکار موقت فعالیت کرد. 

وی همچنین از اقدام برای تاسیس دفاتری از خانه سینما در شهرهای دیگر خبر داد تا خانه سینما پوشش ملی داشته باشد و در مرکز بودن آن عاملی برای مهاجرت به تهران هم نباشد.

رییس سازمان سینمایی برگزاری جشنواره‌ها در مناطق مختلف را از جمله کارهایی دانست که می‌تواند به عدالت فرهنگی کمک کند و شهروند و شهرهای درجه دو را از بین ببرد بنابراین تلاش می‌شود برپایی جشنواره‌های ملی به صورت همزمان یا با فاصله کم از برنامه‌ها اجرایی شود.

تدارکی برای پرداخت وام قرض‌الحسنه

او درباره بنیاد سینمایی فارابی و نیز برنامه‌های سال آینده گفت: به دنبال تقویت مسیر برای پرداخت وام قرض‌الحسنه هستیم تا در این حوزه هم رقم بیشتری به تولید اختصاص یابد. در این راستا ۶۰ درصد بودجه حمایتی تولید فارابی به نیروهای جوان خلاق تعلق می‌گیرد، ضمن اینکه سعی میکنیم سال آینده بازار خارجی را سامان دهیم و چین، هند و کشورهای منطقه در اولویت ماست. 

حیدریان ابراز امیدواری کرد که فیلمهای سینمایی در سال آینده تلاش کنند تا افتخار ایرانی بودن را بیش از قبل بچشانند و امیدوارم سینمای ما منتقدِ منصف و پرسشگران مشفقی باشد. ما نیاز داریم درون مرزهای منافع ملی نقد و مطالبه کنیم و از مجموع فیلم‌ها، مردم ایران احساس افتخار بیشتری به ایرانی بودن کنند.

رئیس سازمان سینمایی در پایان صحبت‌هایش خطاب به اهالی رسانه گفت: خبرنگاران حتماً باید تمام فیلم‌ها را ببینند و به دنبال این هستیم تا در سالنی این امکان فراهم شود که پیش از اکران، فیلمها را ببینید.

ریس سازمان سینمایی در بخش پاسخ به سوالات که بخشی از اظهاراتش با سیاست‌مداری و کلی‌گویی مطرح شد و حتی از سوی برخی خبرنگاران هم عنوان شد که پاسخ دقیق سوال خود را نگرفتند، درباره تولید محتوا در سال آینده گفت: در این راستا تولید مشترک با کشورهای مشترک حوزه فرهنگی و نیز مسلمان در نظر داریم و امیدوارم بیش از آنچه تاکنون بوده سهم بیشتری داشته باشیم. با این حال یکی از جدیترین نقص‌های ما به موضوع تولید محتوا برمی‌گردد و شورای تخصصی تشکیل شده در فارابی ایده‌ها و سوژه‌ها را بررسی میکند و فارابی در این دو زمینه نقش ایفا می‌کند و امیدوارم سال آینده خروجی خوبی داشته باشد. 

حیدریان در پاسخ به سوالی درباره تصمیم گیری‌های سازمان سینمایی و نقش علیرضا رضاداد بیان کرد: ایشان از دوستان و همکاران خوب من در صدا و سیما بوده که با دعوت من به فارابی رفت و از همان زمان به طور حرفه‌ای در سینما حضور پیدا کرد. به دلیل بازنشسته بودن ایشان امکان حضور در موقعیتی رسمی نبود و خواستم که مشاور من باشند به ویژه آنکه کارها در حوزه ریاست سازمان خیلی زیاد است. البته هر کدام از مدیران پاسخگوی حوزه خودش است و از دیگران هم مشورت میگیرند و نقش ایشان هم جزء پروژه‌های موردی و مناسبتی بیش از این نیست.

او درباره ممیزی‌های چند باره فیلم‌ها تا شبکه نمایش خانگی هم بیان کرد: شورای بازبینی مرجع نهایی صدور مجوز است. در جشنواره فجر به دلیل اینکه فاصله کوتاهی میان آماده شدن فیلمها و نمایش آنها وجود داشت گروهی باحضور یکی دو نفر از اعضای این شورا بازبینی میکردند و امسال چون همه اعضاء فیلم‌ها را دیده‌اند نیازی نیست مگر اینکه فیلم را تغییر دهند. ضمن اینکه اگر واکنشی و بازتاب خاصی یک فیلم داشته باشد، چون به هر حال ‌مجلس و جامعه انتظار دارند که به روز باشیم.

داروغه‌زاده دبیر فیلم فجر می ماند؟

حیدریان درباره هزینه‌های جشنواره و اینکه داروغه‌ زاده دبیر سی و هفتم جشنواره میشود یا خیر هم گفت: بنای ما بر شفاف سازی است چون در سایت اطلاعات آزاد هم نمره منفی داریم و چهار سوال جواب نداده داریم.

او با اشاره به کم‌ شدن هزینه‌های جشنواره امسال فیلم فجر که حدود ۳۰ درصد سال قبل بود گفت: تا آخر هفته جزئیات را اعلام می‌کنیم. درباره دبیری آقای داروغه زاده هم باید بگویم که چهارشنبه این هفته جلسه احتمالا نهایی را برای تغییر دست اندرکاران جشنواره با حضور دوستان خانه سینما داریم که به نوعی شورای سیاستگذاری است و تاکنون شورا هم مخالفتی با دبیری ایشان نداشته است.

حیدریان در ادامه با اشاره به بودجه گفت: ما یکی از بیشترین درصد بودجه‌ها را گرفته‌ایم که ۷۵ درصد است و الان که آخر سال هستیم ۲۵ درصد باقی مانده است با این حال تا آخر سال هیچ بدهی نخواهیم داشت.‌ در این راستا برنامه‌های آموزشی ما همچنان ادامه دارد و قرار نیست انجمن سینمای جوان یا مراکز دیگر ما تعطیل باشند. 

او درباره مدرسه ملی سینما نیز گفت: در برنامه جامع هنوز به جمع‌بندی تعطیلی نرسیده‌ایم اما سینمای ما بسیار عقب از الزامات تکنیکی دنیاست و باید دراین باره تلاش شود که وظیفه مدرسه، ارتقای کیفیت در این راستاست و یکی از وظایف اصلی مدرسه هدایت و حمایت جریان علمی و ورودی دانشجویان سینما برای آشنایی با فضای کار است.

حیدریان درباره وضعیت گروه سینمایی «هنر و تجربه» اظهار کرد: این گروه از نظر بنده برای سینمایی که باید از یک سو بُعد تجاری خود را حفظ کند و از سوی دیگر اگر مراقب نباشیم دست سینمای ما از فیلم‌های هنری خالی می‌شود، ضروری است. برای «هنر و تجربه» سالن کم نشده است، اگر بناست هنر و تجربه فعالیت کند باید کامل فعالیت کند و الان هم دولتی نیست و ما حمایت می‌کنیم. ضمن اینکه از سال آینده در تلاش هستیم برای این سینماها پوشش گسترده‌تری در کشور داشته باشیم.

رییس سازمان سینمایی درباره‌ی حاشیه‌های اخیر سینما و اعتراضات احمد نجفی و اینکه هم این سینماگران اعتراض می‌کنند و هم فیلمسازان دیگری که موفق به  اکران نمی‌شوند و این که چرا خانه سینما سکوت کرده است؟ گفت: من به طور کلی این راه‌ها را نمی‌پسندم و ما به جای این کارها ضعف‌های خود را باید برطرف کنیم. 

او از رده بندی سنی برای فیلم‌ها در سال آینده خبر داد و افزود: نظارت بر اکران یک‌ راهکار است و در این روزها که می‌شنوم یک سینماگر دیگر هم درباره فیلم خود زمزمه‌های اعتراضی دارد، پیشنهاد می‌کنم شرایطی فراهم شود این فیلم‌ها را اهالی رسانه‌ حتما ببینند چون به هر حال فکر می‌کنم برای هر فیلمی یک‌گروه مخاطب حتما وجود دارد. درباره خانه سینما نیز معتقدم بحث صیانت که تاکید کردم بر همین اساس بود.

ما از حضور همه سینماگران در چارچوب قانون استقبال می کنیم

حیدریان در پاسخ به سوالی درباره اینکه برنامه او شبیه به ساختار تلویزیون است و چقدر برنامه‌اش با شرایط امروز انطباق دارد؟ گفت: ما اعتقادی به ملوک الطوایفی بودن سینما نداریم و برنامه را با حضور کارشناسان و ‌صرف وقت نوشته‌ایم. ما از حضور همه سینماگران استقبال می‌کنیم مهم این است که در چارچوب قانون باشد. 

هیچ اثری قابل حبس نیست

او درباره نامه سینماگران به رییس جمهور درباره اکران «عصبانی نیستم» نیز بیان کرد: قطعا رییس دولت نیز بر حفظ قانون و رسیدگی به مشکلات تاکید دارند و بدون اینکه نامه را عامل فشار فرض کنیم در آخرین جلسه صحبت شده و بنای ما بر تعامل است.

حیدریان در ادامه تاکید کرد: هیچ اثری قابل حبس نیست. 

او در  بخشی دیگری از این نشست هم خبر داد که مراسم افتتاح فیلم‌های نوروز احتمالا در باغ کتاب خواهد بود. 

حیدریان در پاسخ به اینکه اگر قرار باشد سازمان سینمایی درگیر مواردی چون مجلس باشد در دو سال آینده فقط فیلم‌های خنثی خواهیم داشت، گفت: همراهی دولت با مجلس وجود دارد و مشکلی که در آنجا بخواهد باشد نداریم. ما دنبال فیلم خنثی و فیلمساز خنثی ساز نیستیم. ما باید نقد درون خانواده داشته باشیم. هدف ما این است که همه فیلم‌ها نمایش داده شود و این را در تعامل و مفاهمه دنبال می‌کنیم چون ما حتما سینمای مشفق می‌خواهیم و تلاش می‌کنیم. 


او در پاسخ به سوال ایسنا درباره فعالیت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با توجه به بحث اخیر مبنی بر اولویت تولید مستندهای سینمایی در این مرکز با رویکرد جهانی، فاصله گرفتن از روال سابقه‌اش است بنابراین آیا ماموریت‌های مرکز تغییر کرده است؟ گفت: حوزه تولیدات تجربی پیش از این واگذار شده و خوش بین بودیم که مستندسازی ما رشد خوبی داشته ولی اینکه نقش تلویزیون را هم ایفا کنیم امکان ندارد.‌ از مدیر مرکز خواسته‌ام دعوت کند از سرمایه‌گذاران و این عرصه بازار خارجی جزو هدف‌های جدید ماست.

حیدریان همچنین درباره اینکه شورای کمیته فیلم‌های توقیفی چه فایده‌ای می‌تواند داشته باشد وقتی شورای پروانه نمایش برای دفاع از مجوزهای خود وجاهت قانونی ندارد بیان کرد:عزم و تصمیم ما بر این است که تلاش کنیم با نظر و توافق تهیه‌کننده حداقل اصلاحات انجام شود تا فیلم قابل اکران شود.‌ امیدواریم ظرف چند روز آینده یک فیلم و بعد هم فیلم‌های دیگر به مرور اکران شوند. 

رئیس سازمان سینمایی درباره صندوق بیکاری راه‌اندازی شده در دوره مدیریت ایوبی هم گفت: این صندوق تشکیل نشده چون طبق قانون یک‌ صندوق بیمه بیکاری می‌تونیم داشته باشیم و لذا نمی‌شود از آن استفاده کرد. اما در خانه سینما پیگیری‌هایی انجام شد و ما در این راستا آن‌ها را کمک می‌کنیم تا منابع پایدار تامین شود ولی مسئله مهم تامین امنیت شغلی است و با ایجاد این الزام که اعضا باید شماره صنفی داشته باشند، در این راه حرکت کرده‌ایم.

کد خبر 400609

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha