همشهری آنلاین: سایت دایره‌المعارف فیلم‌های ایرانی با عنوان cicinema همزمان با شروع سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور مهمانان و سینماگران داخلی و خارجی و رسانه‌ها آغاز به کار می‌کند.

ایرج تقی پور

به گزارش ستاد خبري جشنواره جهاني فيلم فجر، ایرج تقی‌پور، مجری پروژه راه‌اندازی دایره‌المعارف سینمایی سی‌سینما گفت: «در فقدان منابع رسمی و قابل اعتماد برای علاقه‌مندان سینمای ایران، یکی از کارهای زیربنایی ایجاد یک دایره‌المعارف برای فیلم‌های ایرانی به زبان انگلیسی است. برای راه‌اندازی این سایت از هفت ماه پیش فعالیت ما آغاز شده و اطلاعات حدود چهار هزار فیلم بلند را که تقریبا شامل کل تولید سینمای ايران از آغاز تاکنون است، به همراه اطلاعات ۶۵۰۰ فیلم کوتاه جمع‌آوری شده و به زبان انگلیسی روی سایت قرار گرفته است.»

مدیر سایت سی‌سینما افزود: «یک گروه ۷۰ نفري برای راه‌اندازی سایت فعالیت داشتند تا توانستند این اطلاعات را تا حد ممکن درست و دقیق جمع‌آوری کنند و در دسترس قرار دهند. تقریبا همه نهادهای وابسته به سازمان سینمایی از قبیل موزه سینما، بنیاد سینمایی فارابی، انجمن سینمای جوانان، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، فیلمخانه ملی ایران، معاونت نظارت و ارزشیابی و مخصوصا حمایت‌های موسسه رسانه‌های تصویری در به ثمر نشستن این پروژه تاثیر زیادی داشتند.»

به گفته تقي‌پور، در این مرحله فاز اول بانک اطلاعاتی راه‌اندازی خواهد شد و زندگينامه‌ها و بخش حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های خارجی و جایزه‌هایی که دریافت کرده‌اند به فاز دوم پروژه شده است. بهره‌برداری آزمایشی هفته آينده آغاز مي‌شود و فعالیت رسمی آن در مراسمی در جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور نمایندگان خبری جهانی خواهد بود.

نشانی اینترنتی دو پایگاه رسمي از اين قرار است: www.irancinenews.com و www.cicinema.com.

کد خبر 400545

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha