مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۱
۰ نفر

عباس ثابتی راد - خبرنگار: روزهای گذشته تهران شاهد نهضت‌ملی برای کاشت درخت بود؛ نهضتی که از سفرای کشورهای خارجی گرفته تا نماینده سازمان ملل در روز پنجشنبه در آن شرکت کردند و روز جمعه نیز معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان با حضور زنان و مادران تهرانی به کاشت درخت پرداختند.

ظریف

به گزارش همشهری، محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه از نشاندن «درخت دوستی» بر پایه فرهنگ ایران اسلامی سخن گفت و معصومه ابتکار هم از «گفت‌و‌گوی ملی خانواده» و ایجاد «گفتمان بین نسلی» گفت. ظریف بر پیوند‌های جهانی تأکید کرد و ابتکار هم بر‌پیوند بین نسلی در خانواده‌های ایرانی. وزیر خارجه کشورمان در آیین کاشت درخت صلح و دوستی که با حضور سفرای کشورهای جهان و نماینده و هماهنگ‌کننده سازمان ملل در ایران برگزار شد، گفت:

امروز به کمک دوستان بسیار خوبمان در شهرداری تهران می‌خواهیم این واقعیت را نشان دهیم که تک تک ما برای ساختن محیط‌زیست بهتر، باید با هم تلاش کنیم. هر فرد یک درخت می‌کارد و مجموع این درخت‌ها محیط‌زیستی بهتر ایجاد می‌کند. محمد جواد ظریف به همزمانی روز زن در ایران براساس تقویم کشور و روز جهانی زن اشاره کرد.

او گفت: «این تقارن فرخنده بیانگر این واقعیت است که آنچه ما را به یکدیگر پیوند می‌دهد بسیار گسترده‌تر از تفاوت‌هایی است که موجب اختلاف میان ما شده‌است.» به اعتقاد او دنیای ما باید دنیای نوروز باشد. دنیای بازگشت زیبایی و نشاط به طبیعت که همه ما می‌توانیم همزمان آن را جشن بگیریم. دنیای ما باید دنیای درختکاری باشد. بیتی از حافظ از زبان ظریف دیروز شنیده شد: «درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد / نهال دشمنی برکن که رنج بی‌شمار آرد»

  • تقدیر نماینده سازمان ملل از شهرداری

این مراسم که روز پنجشنبه در بوستان نوروز برگزار شد، سخنرانی دیگری هم داشت؛ جاکوب سایمونسن، جانشین نماینده مقیم و هماهنگ‌کننده سازمان ملل از شهرداری تهران تقدیر کرد و گفت که «درختان، بهبود‌دهنده کیفیت زندگی انسان‌ها هستند و شرایط زندگی سالم ازجمله آب و هوای سالم و غذای سالم را برای همگان فراهم می‌کنند. همه کشورها باید در زمینه کاشت و توسعه درختان در جوامعشان سرمایه‌گذاری کنند چون تنها راه نجات کره زمین، همین اقدام حیاتی است.»

  • ارتباط با نسل جوان برای بیان مفاخر اسلام

روز جمعه هم بوستان مادران میزبان بسیاری از شهروندان تهرانی بود؛ کسانی که برای کاشت درخت به نام و یاد مادرانشان به این بوستان آمده بودند. معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در این مراسم که آخرین روز کارناوال درختکاری در تهران بود با اشاره به نقش احداث بوستان‌ها و کمربند سبز در بهبود کیفیت هوا گفت: آلودگی هوا موضوعی مهم در دولت و شهرداری محسوب می‌شود که برنامه‌های مهمی برای آن درنظر گرفته شده و درختکاری یکی از مهم‌ترین این برنامه‌هاست.

وی با اشاره به اینکه در دولت «گفت‌وگوی ملی خانواده» ایجاد شده‌است، گفت: انتظار داریم این الگو در شهرداری تهران برای پیوند با نسل جوان ایجاد شود که خوشبختانه همزمان با دهه فجر گفت‌وگویی بین نسلی با همکاری شهرداری تهران صورت گرفت که امیدواریم ادامه یابد.

ابتکار ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوی بین نسلی در تمامی استان‌های دیگر نیز اجرا شود و نسل‌ها در مورد مسائل متعدد با یکدیگر گفتمان داشته باشند. وی با اشاره به ضرورت توجه به مشکلات زنان سرپرست خانوار، دختران فراری و مشکلات زنان در سطح جامعه گفت: در دولت برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌هایی با رویکرد علمی به این موضوع داریم که امیدواریم با کمک مدیران محلی، شوراها و شهرداری این برنامه‌ها را اجرا کنیم.

معاون رئیس‌جمهور در پایان با تأکید بر اهمیت نگهداری درختان و نقش شهروندان در این مهم عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم در شهرداری موضوع درختکاری و نگهداشت درخت را به‌صورت یک جریان اجتماعی و ملی داشته باشیم و از ظرفیت زنان در این جریان به خوبی بهره ببریم.

کد خبر 400543

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha