همشهری آنلاین: رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور از تقویت اقدامات فرهنگی برای اردوهای راهیان نور بین الملل و تدوین سند ملی راهیان نور خبر داد.

 راهیان نور

به گزارش ستاد مرکزی راهیان نور کشور، سردار سرتیپ بسیجی بهمن کارگر روز شنبه در تشریح تمهیدات لازم برای برگزاری اردوی راهیان نور امسال افزود: نشست شورای عالی سیاستگزاری راهیان نور و کاروان های اعزامی به مناطق عملیاتی کشور روز گذشته برگزار شد و عالی ترین مرجعی که درباره راهیان نور سیاستگزاری های اجرایی را انجام می دهد، شورای سیاست گذاری راهیان نور است که به صورت ماهانه تشکیل جلسه می دهد.

وی گفت: معمولا آخرین جلسه شورای سیاست گزاری راهیان نور را با حضور سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح برگزار می کنیم که این جلسه سال گذشته و امسال برگزار شد.

وی خاطر نشان کرد: در جلسه شورای سیاست گزاری که هر ماه تشکیل می شود شرایط لازم برای آمادگی هر چه بهتر برگزاری راهیان نور بررسی شده است و تصمیمات مقتضی در این زمینه اتخاذ می شود.

سردار کارگر اضافه کرد: کار اصلی شورای سیاست گزاری راهیان نور بسترسازی این حوزه از مبدا یعنی شهرها تا مقصد که هفت استان خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، هرمزگان و بوشهر است، را شامل می شود.

رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور با بیان اینکه 57 یادمان در استان های میزبان راهیان نور کشور وجود دارد، اظهار داشت: این یادمان ها در طول 365 روز سال فعال هستند. تا سال 91 غرب و شمال غرب چندان فعال نبودند ولی هم اکنون این مناطق فعال هستند.

سردار کارگر توضیح داد: در راهیان نور بالغ بر 100هزار نفر کمک رسانی و خدمت می کنند، گفت: هم اکنون نزدیک به 50 هزار مدیر کاروان، 47 هزار خادم، 25 هزار راوی و 15 هزار مبلغ در راهیان نور فعال هستند که اینها طی تقسیم بندی صورت گرفته در کاروان های مختلف حضور یافته و اقدام به خدمت رسانی می کنند.

رئیس ستاد مرکزی راهیان نور با اشاره به رونمایی از 12 یادمان دفاع مقدس که به ثبت ملی رسیدند، گفت: این مراسم روز گذشته در حاشیه نشست شورای سیاستگزاری راهیان نور با حضور دکتر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد. روند ثبت ملی یادمان ها 5 سال است که آغاز شده و تا کنون با همکاری سازمان میراث فرهنگی توانستیم 34 یادمان را به ثبت ملی برسانیم و امیدواریم بقیه یادمان ها در سال های آینده ثبت ملی شوند.

سردار کارگر با اشاره به سند ملی راهیان نور بیان داشت: در روز 16 اسفند سال 95 به محضر فرمانده معظم کل قوا شرفیاب شدیم. در این دیدار رهبر معظم انقلاب راهیان نور را یک فن آوری دانستند که از طریق آن می توان گنج جنگ را استخراج کرد.

وی افزود: بر همین اساس طی دستوری از سوی سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، تهیه سند ملی راهیان نور در دستور کار قرار گرفت که اقدامات لازم برای فراهم آمدن این سند از سال 96 آغاز شد و در بهمن سال جاری موفق شدیم که این سند را به هیئت امنای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس که 12 نفر از اعضای هیئت دولت در آن حضور دارند، وارد کنیم.

سردار کارگر به ثبت نام های صورت گرفته از سوی مردم برای حضور در این سفر معنوی اشاره کرد و گفت: بخش زیادی از ثبت نام ها در حوزه دانش آموزی و دانشجویی انجام شده اما حوزه های بسیج در سراسر کشور این آمادگی را دارند که ثبت نام ها را انجام دهند. از سوی دیگر سازمان ها و وزارتخانه ها و دستگاه ها و موسسات مردم نهاد کار ثبت نام ها را انجام می دهند.

وی خاطر نشان کرد: بیش از 90 درصد از جاده های منتهی به یادمان ها جاده های مناسبی هستند و امیدواریم در 10 درصد باقی جاده ها با همکاری وزارت راه و استانداری ها اصلاح لازم صورت گیرد.

رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور با بیان اینکه اعزام کاروان های راهیان نور از 15 اسفند آغاز شده است، گفت: اوج سفرها به یادمان های دفاع مقدس از 20 اسفند که روز ملی راهیان نور است آغاز می شود که عموما کاروان ها 4 الی 5 روز در یادمان های دفاع مقدس حضور دارند.

رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور در ادامه به جشنواره مردمی «ره آورد سرزمین نور» که در اردوگاه شهید باکری خرمشهر برگزار می شود اشاره کرد و بیان داشت: این جشنواره هر ساله برگزار می شود. در سال گذشته حدود 32 هزار اثر فرهنگی و هنری در حوزه های مختلف عکس، فیلم، پوستر و نظایر آن از عزیزان حاضر در راهیان نور به این جشنواره رسید. این جشنواره از 20 اسفند تا 29 اسفند برگزار می شود و هر شب آن را یکی از سازمان ها عهده دار است و بسیاری از آثار ارسال شده به این جشنواره در سطح ملی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

سردار کارگر ادامه داد: در موضوع راهیان نور و دفاع مقدس به هیچ وجه اجازه ندادیم مسائل جناحی وارد این عرصه شود. یکی از وظایفی که رهبر معظم انقلاب فرمودند این بود که نگذارید دفاع مقدس به فراموشی سپرده شده، تحریف شود و به انحراف کشیده شود. این یکی از کارهای مهمی بود که در سند ملی راهیان نور دیده شده است.

رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور راهیان نور را مختص به قشر خاصی ندانست و گفت: این طور نیست که در راهیان نور فقط خانم های چادری حضور داشته باشند. در راهیان نور خانم هایی حضور دارند که پوشش کاملی هم ندارند ولی ما پذیرای این بزرگواران نیز هستیم چرا که برای ورود هیچ مانعی وجود ندارد. ما امیدواریم این سفر چنان اثری داشته باشد که در خروجی آن افراد از سفر پیام های لازم را دریافت کنند.

کارگر گفت: تقویت اقدامات فرهنگی برای راهیان نور بین الملل در دستور کار قرار دارد به طوری که مترجم برای آنها در نظر گرفته شده و کتاب هایی برای این دسته از بازدیدکنندگان نوشته شده و ترجمه شده است و مستندهایی تهیه شده که آنها نیز دوبله شده است.

کد خبر 400498

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha