شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۴
۰ نفر

احمد میرخدائی-خبرنگار: چینی‌ها دیروز ۲ قرارداد در حوزه حمل‌ونقل ریلی با ایران امضا کردند.

امضای ۲قرارداد ریلی با چینی‌ها

از یک‌سو وزارت راه و شهرسازی قرارداد تأمین مالی ساخت راه‌آهن شیراز - بوشهر را با شرکت سایناکاست چین امضا کرد و از سوی دیگر قرارداد همکاری تأمین و ساخت 450دستگاه واگن مترو میان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و شرکت پوژن چین به امضا رسید.

به گزارش همشهری، براساس قرارداد نخست، چینی‌ها راه‌آهن شیراز- بوشهر را به ارزش 2هزار و 360میلیارد تومان معادل ۵میلیارد یوان، تأمین مالی می‌کنند و شرکت پیمانکار ایرانی پروژه، با آوردن بخشی از سرمایه مورد نیاز، عملیات اجرایی آن را برعهده دارد. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای این قرارداد گفت:

یکی از مشکلات ما در استفاده از تأمین مالی خارجی (فاینانس) برای پروژه‌ها، تأمین سهم ۱۵ درصدی آنها توسط طرف ایرانی بود که با همراهی مجلس در بودجه سال آینده این مشکل نیز برطرف و مقرر شده این میزان از محل منابع صندوق توسعه ملی تأمین شود. آخوندی با اشاره به اینکه بندر بوشهر در داخل شهر محصور است، گفت:

در توسعه بندربوشهر با محدودیت‌هایی روبه‌رو بودیم بنابراین درصدد برآمدیم که با تکمیل جزیره نگین این بندر را به شبکه ریلی متصل کنیم. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه احداث این خط هم از نظر مسافری و هم باری مطلوب است، گفت: با اجرای این طرح سوانح رانندگی و مصرف سوخت کاهش می‌یابد و شبکه ریلی گسترش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل نیز در آیین امضای این قرارداد، هدف اصلی را اتصال 5مرکز استان به شبکه ریلی تا اوایل سال 97عنوان کرد و گفت: برای تکمیل محورهای ریلی کشور، 7پروژه در برنامه تأمین مالی قرار گرفت که 2هزار و 270کیلومتر طول دارد و برای اجرای آنها 12هزار و 800میلیارد تومان هزینه اجرا درنظر گرفته شد که یکی از این پروژه‌ها خط آهن شیراز - بوشهر است.

به گزارش ایرنا، خیرالله خادمی با بیان اینکه مسیر کریدور ریلی به سمت جنوب باید تکمیل می‌شد تا ادامه مسیر از شیراز به بوشهر متصل شود، افزود: مطالعات فاز یک و 2 پروژه تا بوشهر به اتمام رسید و با کارشناسی در شرکت ساخت و همکاری فاینانسر چینی و همکار ایرانی توافق شد که مبنای برآورد مالی براساس فهرست‌بهای ایران باشد. خادمی تصریح کرد: مبلغ توافق شده برای این پروژه ۲۳۶۰ میلیارد تومان به‌صورت ریالی، معادل ۷۰۰ میلیون دلار یا ۵ میلیارد یوان چین است.

معاون وزیر راه و شهرسازی، برآورد مسافر و بار در این محور طی ۲۰ سال آینده را در بخش مسافر سالانه یک‌میلیون نفر و در بخش بار سالانه ۱۲ میلیون تن اعلام کرد و گفت: این مسیر در 2قطعه ۲۵۰ و ۲۰۰ کیلومتری اجرا خواهد شد.

  • ایران و چین واگن می‌سازند

همکاری برای تأمین و ساخت 450دستگاه واگن مترو برای شهرهای اهواز، شیراز و تبریز، موضوعی بود که دیروز در قراردادی میان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و شرکت پوژن چین نهایی شد. منصور معظمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیأت عامل ایدرو گفت:

در این قرارداد برای حداکثر استفاده از توان داخلی کشور در حوزه واگن‌سازی‌، شرکت چینی ملزم به همکاری با شرکت واگن پارس اراک شده و بر این اساس تولید و تأمین واگن‌های مورد نیاز با فناوری روز جهان برای نخستین بار در شرکت واگن پارس با مشارکت شرکت خارجی انجام خواهد شد. معظمی افزود: تعداد واگن‌ها در قرارداد مذکور 450دستگاه برای شهرهای اهواز، شیراز و تبریز خواهد بود و شرکت پوژن چین متعهد شده اعتبار مالی پروژه تا سقف 85درصد را از منابع کشور چین تأمین کند.

به گفته او، در این همکاری مشترک به‌طور متوسط 35درصد و در نهایت 59درصد داخلی‌سازی‌ واگن‌های آلومینیومی در ایران انجام می‌شود و برنامه استفاده از حداکثر توان و ظرفیت داخلی و انتقال فناوری و دانش فنی تحقق پیدا خواهد کرد. مدیرعامل ایدرو تصریح کرد: با توجه به مذاکره‌های انجام شده برای تجهیز و راه‌اندازی شرکت پارس مبلغ 25میلیون یورو سرمایه‌گذاری درنظر گرفته شده و طرف خارجی برای این سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده است.

گفتنی است میزان تقاضا برای واگن مترو در ناوگان صنعت ریلی سالانه 500دستگاه در 5 سال آینده پیش‌بینی شده که بر این اساس، 2هزار دستگاه مترو در سال 1400مورد نیاز است و چهارشنبه هفته گذشته (نهم اسفندماه) نیز قرارداد همکاری تأمین و تولید 960دستگاه واگن متروی تهران و کرج نیز بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت اشتدلر (Stadler) سوئیس به امضا رسیده بود.

کد خبر 400425

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha