پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱
۰ نفر

محمد‌صادق شایسته: هر سال شبکه‌های تلویزیونی در سراسر جهان دست به تولید ده‌ها سریال تلویزیونی با داستان‌های متفاوت می‌زنند؛ سریال‌هایی که بخش مهمی از وظیفه سرگرم ساختن مردم در دنیا را به‌عهده دارند.

سریال

از این ده‌ها سریال ساخته شده در جهان تعداد محدودی می‌توانند با طیف گسترده‌ای از مخاطبان در سراسر جهان ارتباط برقرار کنند و بشوند گل سر سبد آثار شبکه‌های تلویزیونی. با توجه به پایان فصل جوایز تلویزیونی و البته نزدیک شدن به نوروز که فرصت کافی برای دیدن فیلم و سریال جدید در اختیارتان می‌گذارد، برای آخرین شماره این صفحه در سال 96 تصمیم گرفتیم نگاهی بیندازیم به شش سریالی که در سال 2017 بیش از همه توانستند مخاطبان را سر ذوق بیاورند و آنها را جلوی جعبه جادویی میخکوب کنند.

در سه دهه اخیر داستان‌هایی با محوریت «پادآرمانشهر» طرفداران زیادی پیدا کرده است. «پادآرمانشهر» نقطه مقابله «آرمانشهر» یا همان «مدینه فاضله» است. جایی که در آن دنیای آینده به‌دلیل خطاهای انسانی و سیاست‌های ضد‌بشری تبدیل به جهنمی برای مردم در نقاط مختلف می‌شود. داستان‌هایی با این مضمون معمولا با بسط و گسترش آنچه به‌عنوان معضل در دنیای امروز مطرح است، هشدارهایی جدی می‌دهند و تصویری تاریک از آینده ترسیم می‌کنند. آنها رک و بی‌پرده نشان می‌دهند اگر این معضلات ادامه داشته باشند جهان امروز می‌تواند به چه منجلاب مخوفی فرو رود. سریال «قصه ندیمه» محصول شبکه «Hulu» که فصل اول آن امسال پخش شد، داستانی «پادآرمانشهری» دارد. البته این سریال داستان جذاب خود را مدیون رمانی بسیار معروف به همین نام اثر مارگارت اتوود است. رمانی که در نیمه‌های دهه 80 میلادی منتشر شد و جوایز ادبی بسیار مهم ازجمله جایزه «آرتور سی. کلارک» را به‌دست آورد.

  • ماجرا از چه قرار است؟

داستان از زمانی شروع می‌شود که پس از ترور رئیس‌جمهور و نمایندگان سنا نظام دموکراسی آمریکا از بین می‌رود و حکومتی دیکتاتوری و بنیادگرا روی کار می‌آید که با قانون‌های بسیار سختگیرانه زندگی مردم در این کشور را به جهنم تبدیل می‌کند. به این طریق، بسیاری از حقوق انسانی در حکومت جدید زیر پا گذاشته شده و مردم باید آنطور که حکومت دستور می‌دهد زندگی کنند، ازدواج کنند و حتی طلاق بگیرند. تمرد از فرمان‌های حکومت جدید یا به اعدام ختم می‌شود یا تبعید به منطقه‌ای سمی و آلوده به نام «کلونی». در پی این مسائل، فجایعی زیست‌محیطی و هسته‌ای هم رخ داده که بر اثر آن بسیاری از زنان قدرت باروری خود را از دست داده‌اند. معدود زنانی هم که هنوز امکان بچه دار شدن دارند موظف‌اند به‌عنوان ندیمه به خانه فرماندهان حکومت بروند و برای آنها بچه بیاورند. بچه‌های این زنان پس از به دنیا آمدن تحویل خانواده فرمانده می‌شوند و آن ندیمه باید برای آوردن بچه‌ای جدید به خانه فرماندهی دیگر برود.
این سریال داستان ندیمه‌ای به نام جون اوزبورن را روایت می‌کند که نام مخصوص‌اش در حکومت جدید «آفرود» است. او پیش از این صاحب همسر و دختری بوده که پس از دستگیر شدن توسط مأموران امنیتی موسوم به «چشم خدا» از آنها جدا افتاده است. جون هر کار می‌کند نمی‌تواند با زندگی جدیدش کنار بیاید و بارها تصمیم به‌خودکشی می‌گیرد، اما دیدن سرنوشت زنانی که از دستورها تمرد می‌کنند در کنار امیدی که به یافتن فرزند و همسرش دارد، او را همچنان سرپا نگه داشته است.

  • ویژگی‌های سریال

رمانی که مارگارت آتوود نوشته آنقدر قدرتمند و جذاب است که برای ساخت آن نیازی به آوردن چهره‌ای سرشناس نبود و بروس میلر گمنام ساخت آن را بر عهده گرفته است. هر چند این کارگردان تازه کار با این سریال ره 100 ساله را یک شبه طی کرده اما از حق نگذریم اثری که ساخته درجه یک از آب درآمده است. «قصه ندیمه» پدیده بی‌چون و چرای صنعت سریال‌سازی‌ جهان در سال 2017بود و توانست انواع و اقسام جوایز معتبر دنیا ازجمله گلدن گلوب و امی را به‌دست بیاورد اما برگ برنده مهم این سریال بدون شک بازی الیزابت ماس در نقش جون آزبورن است. ماس که در کارنامه‌اش سریال‌های بسیار مطرحی دیده می‌شود در «قصه ندیمه» کاری کرده کارستان و با بازی‌اش تحسین منتقدان و مخاطبان را توامان به‌دست آورده است. او با کسب تقریبا تمام جوایز معتبر بازیگری مهم‌ترین چهره سال در بین بازیگران زن بود. هر چند فضای سریال که اتفاقا نسخه دوبله آن در چند «VOD» ایرانی هم منتشر شده بسیار تلخ و تاریک است اما دیدن آن تجربه‌ای جدید از «پادآرمانشهر»ی است که به اعتقاد بسیاری، چندان هم غیرواقعی و ناملموس نیست.

کد خبر 400369

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha