همشهری آنلاین: تصمیم ترامپ برای افزایش تعرفه‌های گمرکی صادرات فولاد و آلومینیوم به آمریکا واکنش‌های تندی را در سطح جهان در پی داشت

americafirst

چین و کانادا اعلام کرده‌اند که آماده مقابله به مثل هستند.

واکنش‌های اعتراض‌آمیز به تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر افزایش تعرفه‌های گمرکی صادرات فولاد و آلومینیوم به آمریکا همچنان ادامه دارد. پس از اتحادیه اروپا اکنون چین و کانادا نیز نسبت به این تصمیم‌گیری موضع تندی گرفته‌اند.

دونالد ترامپ روز پنج‌شنبه (۱۰ اسفند / ۱ مارس) افزایش تعرفه‌های گمرکی برای آلومینیوم و فولادی که به آمریکا صادر می‌شود را اعلام کرد. ترامپ گفت بر واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا به ترتیب ۲۵ و ۱۰درصد افزایش گمرک تعلق خواهد گرفت.

رئیس جمهوری آمریکا گفته است که با این اقدام می‌خواهد از شرکت‌های آمریکایی در برابر رقبای آنها حمایت کند و فرصت‌های شغلی جدیدی در آمریکا به وجود آورد.

  • واکنش چین

چین اعلام کرده است که برای حفظ منافع خود با تصمیم دونالد ترامپ برای افزایش تعرفه‌های گمرکی صادرات فولاد و آلومینیوم به این کشور مقابله خواهد کرد. ژانگ یسویی، معاون وزارت امور خارجه چین نظر رهبری چین را در این باره به اطلاع عموم رساند.

معاون وزارت امور خارجه چین در این باره گفت: «البته چین نمی خواهد جنگ تجاری با آمریکا به راه اندازد، اما ما به طور قطع نمی‌خواهیم دست روی دست بگذاریم و ضربه به منافع‌مان را نظاره کنیم.»

معاون وزارت امور خارجه چین به آمریکا هشدار داد که چنین تصمیم‌گیری‌هایی به روابط دوجانبه میان چین و آمریکا آسیب می‌رسانند و به واکنش‌هایی منجر می‌شوند که مورد علاقه دوطرف نیستند. او خواستار بازشدن بازارهای جهانی شد و آن را بهترین راه برای اختلافات تجاری دانست.

روابط اقتصادی چین و آمریکا در پی به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، با مشکلات مختلفی روبه‌‌رو شده است. ترامپ چین را متهم کرده در موردهای مختلفی چون صادرات فولاد و آلومینیوم به آمریکا با رفتاری غیرمنصفانه در روابط تجاری، به منافع آمریکا آسیب رسانده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز چین دو درصد صادرات فولاد به آمریکا را در دست دارد، اما گفته می‌شود که این کشور از راه‌های غیرمستقیم نیز فولاد به آمریکا صادر می‌کند.

  • واکنش کانادا

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، اعلام کرد دستور افزایش تعرفه‌های گمرکی برای آلومینیوم و فولاد صادراتی به آمریکا از طرف دونالد ترامپ به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و این کشور نسبت به این اقدام آمریکا واکنش نشان خواهد داد.

کریستیا فریلند، وزارت امور خارجه کانادا، که قرار است روز دوشنبه (۱۴ اسفند / ۵ مارس) با وزیر بازرگانی آمریکا دیدار و گفت‌وگو کند، اعلام کرد که در صورت اجرایی شدن طرح آمریکا، کانادا نیز مالیات روی کالاهای آمریکایی را افزایش خواهد داد.

  • واکنش اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا نخستین واکنش را نسبت به اقدام ترامپ نشان داد و آماده مقابله به مثل شد. اتحادیه اروپا اعلام کرد که با بالا رفتن تعرفه‌های گمرکی صادرات فولاد و آلومینیوم به آمریکا، اروپا نیز تعرفه‌های کالاهای وارداتی از آمریکا را افزایش خواهد داد.

اتحادیه اروپا در نظر دارد در صورت افزایش تعرفه‌های گمرکی آمریکا، اروپا نیز تعرفه‌های گمرکی محصولات آمریکایی، از جمله موتورسیکلت‌های هارلی ـ دیویدسن، جین‌لویس و ویسکی بوربن را افزایش دهد.

ژان کلود یونکر، رئيس کمیسیون اتحادیه اروپا، روز جمعه ۲ مارس (۱۱ اسفند) یک روز پس از سخنرانی ترامپ در هامبورگ گفت، اتحادیه اروپا بیکار نخواهد نشست تا شرکت‌ها و مشاغل در این اتحادیه تهدید شوند.

  • واکنش ترامپ

واکنش اتحادیه اروپا سبب شده است که ترامپ در پیامی توییتری تهدیدهایش را علیه اتحادیه اروپا افزایش دهد. او با تایید بر صحت افزایش تعرفه‌های گمرکی برای آلومینیوم و فولاد وارداتی به آمریکا گفت در صورت مقابله به مثلِ اتحادیه اروپا و تعیین عوارض بیشتر بر کالاهای صادراتی آمریکا "ما نیز برای خودروهای وارداتی از اروپا مالیات وضع می‌کنیم".

تهدید ترامپ به طور مستقیم متوجه شرکت‌های خودروسازی آلمان است؛ شرکت‌هایی چون "بی‌ام و"، دایملر بنز و شرکت خودروسازی فولکس واگن که بازار مناسبی در آمریکا دارند.

شرکت‌های خودروسازی آلمان در میان خودروسازان اروپایتحدود نیمی از صادرات به آمریکا را در دست دارند. به طور مثال خودروهای شرکت فولکس واگن یکی از سه خودرو پرفروش در بازار آمریکاست.

در چنین شرایطی مشخص می‌شود که افزایش مالیات بر خودروهای اروپایی که به آمریکا صادر می‌شوند، بیش از همه آلمان را که قوی‌ترین اقتصاد اتحادیه اروپاست، هدف قرار می‌دهد.

* خبرگزاری آلمان

کد خبر 400343

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha