همشهری آنلاین: دولت بلژیک، داروخانه‌های این کشور را موظف کرده است به طور رایگان قرص‌هایی که مانع از انتشار رادیواکتیو در بدن شهروندان می‌شود را در اختیار بلژیکی‌هایی قرار دهد که در معرض تشعشعات هسته‌ای قرار می‌گیرند.

رادیو اکتیو

به گزارش ایسنا به نقل از یورونیوز، تمام داروخانه‌های بلژیک، موظف به پخش مجانی قرص‌هایی شدند که اثرات رادیواکتیو در بدن انسان را از بین می‌برد.

این قرص‌ نمی‌تواند عامل پیشگیرانه باشد و تنها در زمانی که خطر یک انفجار هسته‌ای یا خرابی یک مرکز اتمی وجود دارد می‌تواند مورد استفاده افرادی قرار گیرد که در معرض خطر قرار گرفته‌اند. البته این قرص باید کمتر از ۱۲ ساعت پس از انتشار گازهای رادیواکتیو در فضا توسط قربانیان استفاده شود. اگر پس از ۱۲ ساعت در معرض امواج و گازهای رادیواکتیو قرار گیرید این قرص‌ها اثر خود را از دست خواهند داد.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، این قرص که نام علمی آن "یدور دو پتاسیم" است بیشتر روی افراد زیر ۴۰ سال عمل می‌کند. به دلیل کم‌کاری تیروئید افراد بالای ۴۰ سال، این افراد کمتر در معرض خطر قرار دارند و مصرف این قرص‌ها هم کمک شایانی به دفع مواد رادیواکتیو نخواهد کرد. کودکان مهمترین قربانیان رادیواکتیو هستند.

این قرص‌ها بیشتر از دو دهه است که در بازار مصرف موجود هستند اما تنها به شهروندانی داده می‌شد که در شعاع ۲۰ کیلومتری نیروگاه‌های هسته‌ای بلژیک زندگی می‌کردند. در طرح جدید دولت بلژیک در صورت ویرانی یا انفجار هسته‌ای نیروگاه‌ها، افراد ساکن در شعاع ۱۰۰ کیلومتری نیروگاه‌ها را نیازمند استفاده از این قرص‌ها می‌داند. به این ترتیب به دلیل تعدد نیروگاه‌های هسته‌ای و کوچکی کشور بلژیک این طرح تمامی شهروندان کشور را شامل می شود. مقامات بلژیک این تصمیم را در پی سونامی و وجود گازهای رادیواکتیو در فوکوشیمای ژاپن گرفتند و از روز گذشته (سه‌شنبه) این تصمیم به صورت عملی در این کشور به اجرا درآمد.

اولین اتفاقی که پس از یک انفجار رادیواکتیو می‌افتد اثرات این گازها روی محصولات کشاورزی است. صیفی جات مهمترین منابع جذب رادیواکتیو هستند و به این ترتیب قرص‌های یددار مورد نظر می‌توانند رادیواکتیو موجود در غذای انسان‌ها را غیرقابل جذب نمایند. رادیواکتیو از طریق تیروئید جذب می‌شود.

آژانس کنترل هسته‌ای بلژیک می‌گوید این قرص‌ها مانند ابرهای شستشوی ظروف، رادیواکتیو را جذب کرده و مانع از گسترش آن در بدن می‌شود.

کد خبر 400325

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha